Terveellisten ruokailutapojen oppiminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Avovaimoni oli työkavereiden kanssa päätynyt johtopäätökseen, että mikäli lapsen pakottaa tahdonvastaisesti syömään joitakin ruokalajeja, syö hän aikuisena epäterveellisesti. Paras tulos terveellisten ruokatottumusten näkökulmasta saavutetaankin, kun lasta ei pakoteta syömään ruokalajeja, mitä hän ei halua syödä.

Minä en purematta niele tätä väitettä ja haluankin tutkia aihetta. Myönnän kuitenkin, että myös minuun tämä teoria pätee, kuten myös avovaimooni ja ilmeisesti myös hänen työkavereihin.

Kommentit (10)

Vierailija

Vastasin : Minua ei pakotettu syömään mitä en halunnut syödä ja syön nyt terveellisesti
Kai syön terveellisesti nyt, en syö lihaa. Syön paljon soijaprodukteja lihan sijasta ja tietenkin kasvikset kuuluu suosikkeihini.

Minua ei lapsena koskaan pakotettu syömään. Sain ottaa itse ruokaa lautaselleni, söin sen minkä söin. Jos tuli nälkä aterioitten välillä, sain mennä kaapille ja etsiä itselleni jotain purtavaa. Syömisestäni siis tuli minulle mukava ja iloinen tapahtuma. Söin sitä mitä tykkäsin. Lapsillakin on suosikkiruokia ja sellaisia mistä ei tykkää.

Minä tosiaan nautin ruokailusta aina. Sama pätee edelleenkin. On ihanaa syödä ruokaa mistä pitää. Maistelelin silti lapsena kaikkia ruokia jotta tiesin miltä ne maistuu ja niin teen edelleenkin.

Ruokailun ei pitäisi olla pakkotilanne lapsille. Ruokailusta pitäisi muodustua rauhallinen ja harmooninen tilaisuus lapsille.

Vierailija

Suomalaisten epäterveelliset ruokailutottumukset ovat yhteiskunnan vika. Suomessa ei hoideta terveyttä, vaan parannetaan sairaita.

Lääkkeet ovat hyviä. En tiedä mitä haluaisin sairastaa, jotta tuntisin terveyttä tässä sairaassa yhteiskunnassa.

KAIKKI roskaruoka ja jäte on halpaa. Terveellisyys on lisähinta tuotteessa. Ostaisitko Anttilasta lenkkikengät, jos ne aiheuttaisivat sinulle halvauksen?

Miksi kaikki muurahaiset ovat hoikkia? Niillä hoitaa terveydenhoidon Mehiläinen

Vierailija

Minulla on omia lapsia. Periaate, kaikkea pitää maistaa. Jos ei tykkää pakko ei ole syödä. Mutta, terveellisesti. Lapsemme tykkää terveellisestä ruuasta, joka heidän mielestä on myös hyvää. ja syövät nitä mielellään. Ilman pakkoa. Itseni on joskus pakotettu syömään jotain. edelleen vastenmielistä edes ajatella syövänsä sitä. Silti maistanu lähes kaikkea mitä suomessa syödään, ja valinnut itse mitä haluan syösä. Terveellisesti.

Yleensä sitä rupeaa itse ottamaan selvää, mikä on hyvää, pahaa ja siitä sitten ottamaan selvää ravintoarvot. Itselläni ainakin kävi niin.

Meilläkin pojat pääseee välilä herkuttelemaan roskaruokaa, mutta periaate on, että koti ruokaa, ja ei pakkosyöttöä, vaan lasketaan mistä kaikki tykkää, ja sen mukaan tehdään kotiruoka, ja sen mukaan kun olaaan pienest'ä pitäen tehty, niin esim. kaalilaatikko tai makaroonilaatikko ym ei meillä kauan homehdu, vaan pojat kiskoop sitä paremmin kuin esim hampurilaisia, jotka haettuna meillä jää puoliksi syömättä.

Eli terveellinen ruoka voi myös olla hyvää. Myös lapsien mielestä!

Riippuu ollanko ruokailut kotona vai mäkkärissä!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Äidilläni oli fiksu periaate: Kaikkea pitää maistaa kolme lusikallista, pakko ei ole pitää. Silloin kuin nytkin minulla on joitakin "yök-en-syö" -ruoka-aineita, mutta tuskinpa kuolen jos en koskaan syö ainuttakaan oliivia...

Ruokavalio on muuten varsin terveellinen, lihaa noin 10% keskimäärin viikossa syödystä ruuasta, en karta oikein mitään peruselintarviketta, ei allergioita, epäterveellisiä napsimisia kohtuudella eikä joka päivä. Sen verran vain, että pysyy mieli iloisena.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Koulussa 80-luvun lopulla oli pakko syödä kaikki mitä lautasella oli. Eikä annoskokoonkaan voinut itse vaikuttaa vaan opettaja annosteli. Eräskin kaveri yökkäili väkisin syömäänsä ruokaa takaisin lautaselle, mutta sekin piti vaan uudestaan syödä. Lautasen edessä istuttiin vaikka tunti kunnes se oli tyhjä. Mitähän järkeä siinäkin oli? Mutta ei sitä pieni lapsi tajunnut kyseenalaistaa, vaan ajatteli että tämä on ihan normaalia.

Ruokatunnit olivat siis ikäviä, koska olin jonkin verran nirso. Sitten hyvin nopeasti siinä neljännen luokan aikoihin nirsouteni hävisi, ja siitä lähtien melkein kaikki ruoka on maistunut. Minulle koulun opit menivät perille. Syön lautasen aina tyhjäksi ellei nyt ihan ällöttämään rupea. Ja tarkastipa sen puhtaaksi kaavinkin. Enkä osaa olla salaa pikkuisen paheksumatta ihmisiä jotka jättävät ruokaa.

Vierailija

Meillä kotona isä harrasti paljon (ja osaltaan teki työkseenkin) metsästystä ja kalastusta. Eli lapsena oli ruokana tosi paljon kalaa ja riistaa, ja muita maatalon ja luonnon antimia. Sipsit, ranskalaiset, hampurilaiset ja muu ns. roskaruoka oli pannassa, sellaisia ei kaupasta juuri koskaan ostettu. Karkkia sentään aina karkkipäivänä. Olen tyytyväinen, että sain sellaisen hyvän ruokatottumuksen jo kotoa lapsena, eipä ole ylipainoa ja kroppa on tosi hyvässä kunnossa. Monipuolinen, proteiinipitoinen ja muutenkin terveellinen ruokavalio on varmasti vaikuttanut suuresti terveyteen. Terveellisellä tarkoitan vähäsokerista, en vähärasvaista. Sokeri ei maistu mulle kovin hyvin ja jos saan omia lapsia, niin pidän huolen siitä ettei se maistu heillekään. Hampaat on kunnossa, flunssaa ei ole ollut ainakaan 3 vuoteen, rasvaprosentti on pieni, lihakset kunnossa. Feelgood.

Vierailija

Tällainen kysely ei välttämättä anna kovin luotettavaa tulosta, sillä ihmiset usein kuvittelevat syövänsä terveellisemmin kuin syövätkään. Se on käynyt ilmi tutkimuksissa, joissa on kartoitettu ihmisten ruokailutottumuksia: valtaosa tutkittavista kertoo syövänsä terveellisesti, mutta kun heidät on käsketty pitämään ruokapäiväkirjaa, käykin ilmi, ettei sitä oikeasti niin terveellisesti syödä. Ihmisellä on taipumus pitää juuri omaa elämäntapaansa oikeana, joten on vaikeaa huomata ja myöntää, että syö epäterveellisesti.

Tässä keskustelussa annettiin parissa viestissä ymmärtää, että lihan vähäinen syöminen olisi terveellistä - miksi ihmeessä? Minä ainakin olen kuvitellut että liha on mitä terveellisintä ravintoa. Korkeluokkaista proteiinia ja rasvaa, paljon kivennäis- ja hivennaineita. Minä syön reippaasti lihaa ja kasviksia, ja vain vähän perunaa, pastaa, riisä ynnä muita ravintoaineköyhiä ruokia.

Vierailija

Scylla

Se taisin olla minä kun mainitsin että en syö lihaa. Olen vegetariaani. Mutta ei ole ainoastaan lihasta kysymys. Yritän syödä niin vähän kuin mahdollista eläimistä tulevaa rasvaa. Käytän rapsojaa wokkaamiseen. Paistan harvin ruokaani. Keitän tai mieluummin teen sen uunissa. Ja tietenkin kun en syö lihaa, niin tulee syötyä suuria määriä vihanneksia ja hedelmiä ja soijaprodukteja. Monet vihannekset ja juurekset mitkä ostan, on odlattu ilman kemikaleja tietenkin.
Onkos tämä jonkun mielestä epäterveellistä syömistä????

Vierailija
Scylla
Tällainen kysely ei välttämättä anna kovin luotettavaa tulosta, sillä ihmiset usein kuvittelevat syövänsä terveellisemmin kuin syövätkään. Se on käynyt ilmi tutkimuksissa, joissa on kartoitettu ihmisten ruokailutottumuksia: valtaosa tutkittavista kertoo syövänsä terveellisesti, mutta kun heidät on käsketty pitämään ruokapäiväkirjaa, käykin ilmi, ettei sitä oikeasti niin terveellisesti syödä. Ihmisellä on taipumus pitää juuri omaa elämäntapaansa oikeana, joten on vaikeaa huomata ja myöntää, että syö epäterveellisesti.

Tässä keskustelussa annettiin parissa viestissä ymmärtää, että lihan vähäinen syöminen olisi terveellistä - miksi ihmeessä? Minä ainakin olen kuvitellut että liha on mitä terveellisintä ravintoa. Korkeluokkaista proteiinia ja rasvaa, paljon kivennäis- ja hivennaineita. Minä syön reippaasti lihaa ja kasviksia, ja vain vähän perunaa, pastaa, riisä ynnä muita ravintoaineköyhiä ruokia.

Sama täällä. Liha ja tuore salaatti melkein joka päivä. Paljon öljyjä. Tänään illalliseksi hotpottia. Verta, lammmasta, nautaa, merimakkkaraa, ruuansultatuskanavaa ja suonia, jännettä sekä "rehuja".

mustikka
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt31.10.2005

Parhaiten saavuttaa terveellisen ruokavalion, kun muistaa pyhittää aikaa ruokailuun. Nyky-yhteiskunnassa kannustetaan liikaa pikaruokailuun, jolloin edes hyvä ruuan koostumus ei anna sitä terveysvaikutusta, kuin rauhassa ja hyvillä mielin syöty. Tämä pikaruokailu aloitetaan jo koulussa, se jatkuu opiskelujen kestäessä ja kun työnantajakin on määritellyt ruokailuun 20minuuttia (jonka aikana edellytetään olevan puhelimen tavoitettavissa), niin ei mikään ihme, että suolisto ei toimi, eikä nälkä lähde. Hotkittu ruoka on aina hotkittu. Hotkiessa tulee myös ahmittua liikaa ja päivällistä saatetaan jatkaa päiväkahvin kanssa pullalla yms. huomaamatta.

meillä on kova tarve = kukaan järkevä ei halua meille töihin
meillä on jatkuva tarve = aikataulut kusee pahan kerran
kilpailukykyinen palkka = noin 60% liiton suosituksesta

Uusimmat

Suosituimmat