Finnair on yksi maailman turvallisimpia lentoyhtiöitä

Seuraa 
Viestejä7160
Liittynyt9.9.2005

[size=150:3ipsx65i]Finnairin koneet ovat toimineet pelottavan hyvin vuodesta toiseen[/size:3ipsx65i]

Suomen valtio omistaa enemmistön ehkä maailman parhaiten ylläpidetystä lentoyhtiöstä. Suomalaiset pilotit hallitsevat sellaisia talvisia olosuhteita, mitä monissa lentoyhtiöissä ei edes käytännössä harjoitella. Talvinen Ivalon kenttä voisi olla hankala pala Air Namibian lentäjille. Nyt otsikoissa sen sijaan komeili matkustamohenkilökunnan lakko, jossa olikin kysymys myös julkisuudessa puhumattomat asiat.

Maailmanlaajuisesti kilpailu asiakkaista kovenee ja Finnair sai rauhassa lentää Suomen reittejä yksin ja hyväksyä löysästi henkilökuntansa vaateita ja toiveita ylläpitääkseen hyvää henkeä ja kykyä olla turvallinen sinivalkoinen. Jokainen muistaa paluunsa maailman ääristä, kun ei ollut nähnyt suomalaisia kanssaihmisiään. Mukavan tuulahduksen toi aina se kotoinen sanomalehti ja suomea puhuva hymyilevä lentoemäntä tutun turvallisen koneen etuovella toivottamassa tervetulleeksi lennolle kotiin Suomeen.

Lentoemännät ja stuertit ovat merkittävä osa Finnairin henkilökunnasta, noin 2.000, on selvää, että näin suuren joukon palkkakustannukset ovat nyt suurennuslasin alla. Merkittävää on myös se, että lentoja on palkallisesti ja lisillisesti hyviä (esim. kaukoitä) ja huonompia, joista ei kerry näitä kuuluisia haittaosia (esim. Keski-Euroopan ns. illaksi kotiin lennot). 2.000 ihmisen joukossa on monia eri virkavuosiluokkia - on pitkään palvelleita ja vähemmän. Kysymys on siitä, kuinka haluttuja on mitkäkin lennot. Kaukoidän lennoista saa lisät, Euroopan lennoista saa vain perusosat.

Pitkään palvelleet saavat kokemusoikeuden valita lentoja helpommin kuin nuoremmat, jotka eivät ole vielä oppineet talon tavoille ja kikkoihin, joilla saadaan kokonaisansiot. Saattaa olla sisäinen ongelma tuo valintatilanne. Nuoret purevat hammasta ja vanhemmat kokeneet kokevat saavansa etuisuuden, joka on heille ns. virkavuosietuus. Vakiintuneita tapoja voi olla joskus vaikea muuttaa; jos niin halutaan, on se pakko kirjata työehtosopimukseen. Tuleeko tähän muutoksia tämän lakon jälkiseurauksena, jää nähtäväksi.

Yhtiönä Finnair on tosipaikan edessä. Kilpailukykyä on saatava; Kiinan koneet ovat jo melkein 'tankkauksessa' ja on vain ajan kysymys, milloin ne ilmestyvät Suomen taivaalle. EU on hyvin suopea kilpailulle ja ajaa kuluttajien etuisuuksia halvempina lentolippuina. Vastavuoroisesti Kiina on ostanut Airbus-koneita noin 150 kappaletta, pitäen osaltansa pystyssä kyseistä lentokoneen rakentajaa ja sen työpaikkoja.

Finnair on pakotettu korjaamaan alkavaa kaukoidän kilpailua karsimalla nimenomaan sieltä henkilökuntakuluja. Aero on näppärä keino. Virolaisilla ehdoilla 500 lentoemäntää ja stuerttia sisään ja sitten Finnair henkilövuokraa (yleinen tapa monilla toimialoilla) heitä kansalliseen lentoyhtiöömme. Näin palkkakulut pienenevät ja Finnair on valmis kilpailuun mm. kiinalaisia kohtaan.

Jokainen viisas yhtiön palkollinen tietää, että työnantajan kilpailukyky on kaiken perusta. Henkilökunta on valmis palkanalennuksiin, mutta esimerkkiä odotetaan ylhäältä. Muinoinen Chryslerin uusi pääjohtaja tullessaan kriisiyhtiöön, alensi ensimmäisenä toimenaan oman palkkansa yhteen dollariin vuodessa. Hän loi uskomattoman hengen ja yhdessä koko henkilökunta nosti Chryslerin kuiville. Finnair ei ole vielä kriisiyhtiö.

Ajatteliko Finnairin pääjohtaja Hienonen aloittaa oman palkkansa alasajoa ja milloin, esimerkiksi koko johtajistolle? Henkilökunta muodostaa kokonaisuudessaan Finnairin uskomattoman maineen, turvallisuuden ja ammattitaidon vailla vertaa. Onko nyt kokematon pääjohtaja ajamassa Suomen kansallisylpeyttä laskuliitoon. Ylimmän johdon palkat eivät voi nousta yhdessä vuodessa 50 prosenttia, kuten kävi Finnairin edelliselle pääjohtajalle, se ei lisää luottamusta henkilöstössä. Yhtiön yhteishenki on keskinäistä vastuunkantoa ja yhteen hiileen puhaltamista.

Ilkka Luoma

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

NIIN, onhan se Finski turvallinen .

Ensin "turvallinen lento"
Sitten "savuton lento" ja viimeksi
"hymytön lento"

HEKO...leikkiä tämä " "BUSHMAN" lentää paljon Finnairilla,
viimeisten kolmen viikon aikana mm. kahdesti Pariisiin ja
takaisin ja palvelu sekä koneet ovat maailman parhaasta
päästä, hymyäkin riittää ! Ja "BUSHMAN" on sentään
lentänyt Frankfurtista Singaporeen kuululla Singapore
Airlinesilläkin ! Mutta se onkin jo toinen tarina, kuten Kipling
sanoi !

Noin rikkeetön historia melkein pelottaa...tarvitaan vain YKSI
paha päivä, kuten vuorenvarmalle Swissairille tapahtui
Halifaxin lahdella taannoin ... joka kerta kun kone Itäranni-
kolta lähteneenä ylittää yöllä tuon paikan ( viime vuonna
mm. kahdeksan kertaa with "BUSHMAN" ) tunnen kylmiä
väristyksiä ajatellessani tuota puolta tuntia, joka alkoi sillä,
että perämies kysyi kapteeni Urs Zimmermanilta "Tuntuuko
sinusta täällä savun hajua ?" .

"BUSHMAN" lensi kerran keskellä Intian Valtamerta Lufthansan
DC-10:ssä ja savua alkoi tunkea kabiiniin, oli keskiyö. Kun
miehistö etsi lähdettä hiki kasvoilla kiiltäen, pelko alkoi tarttua...
OIKEA kuolemanpelko on ERITTÄIN epämiellyttävä kokemus !

NO, harvoin noita sattuu !!!

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7160
Liittynyt9.9.2005
BUSHMAN, long time no see
NIIN, onhan se Finski turvallinen .

Ensin "turvallinen lento"
Sitten "savuton lento" ja viimeksi
"hymytön lento"

HEKO...leikkiä tämä " "BUSHMAN" lentää paljon Finnairilla,
viimeisten kolmen viikon aikana mm. kahdesti Pariisiin ja
takaisin ja palvelu sekä koneet ovat maailman parhaasta
päästä, hymyäkin riittää ! Ja "BUSHMAN" on sentään
lentänyt Frankfurtista Singaporeen kuululla Singapore
Airlinesilläkin ! Mutta se onkin jo toinen tarina, kuten Kipling
sanoi !

Noin rikkeetön historia melkein pelottaa...tarvitaan vain YKSI
paha päivä, kuten vuorenvarmalle Swissairille tapahtui
Halifaxin lahdella taannoin ... joka kerta kun kone Itäranni-
kolta lähteneenä ylittää yöllä tuon paikan ( viime vuonna
mm. kahdeksan kertaa with "BUSHMAN" ) tunnen kylmiä
väristyksiä ajatellessani tuota puolta tuntia, joka alkoi sillä,
että perämies kysyi kapteeni Urs Zimmermanilta "Tuntuuko
sinusta täällä savun hajua ?" .

"BUSHMAN" lensi kerran keskellä Intian Valtamerta Lufthansan
DC-10:ssä ja savua alkoi tunkea kabiiniin, oli keskiyö. Kun
miehistö etsi lähdettä hiki kasvoilla kiiltäen, pelko alkoi tarttua...
OIKEA kuolemanpelko on ERITTÄIN epämiellyttävä kokemus !

NO, harvoin noita sattuu !!!

...............

Vain yksi 'vakava' tapahtuma n. 15 vuoden takaa, Hormuzin salmen yläpuolella DC 10:n kolmas (ylä) moottori särkyi, ... pikalento Dubaihin..., laskun jälkeen oli erityisen hyvä palvelu

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija
Ilkka Luoma
BUSHMAN, long time no see
NIIN, onhan se Finski turvallinen .

Ensin "turvallinen lento"
Sitten "savuton lento" ja viimeksi
"hymytön lento"

HEKO...leikkiä tämä " "BUSHMAN" lentää paljon Finnairilla,
viimeisten kolmen viikon aikana mm. kahdesti Pariisiin ja
takaisin ja palvelu sekä koneet ovat maailman parhaasta
päästä, hymyäkin riittää ! Ja "BUSHMAN" on sentään
lentänyt Frankfurtista Singaporeen kuululla Singapore
Airlinesilläkin ! Mutta se onkin jo toinen tarina, kuten Kipling
sanoi !

Noin rikkeetön historia melkein pelottaa...tarvitaan vain YKSI
paha päivä, kuten vuorenvarmalle Swissairille tapahtui
Halifaxin lahdella taannoin ... joka kerta kun kone Itäranni-
kolta lähteneenä ylittää yöllä tuon paikan ( viime vuonna
mm. kahdeksan kertaa with "BUSHMAN" ) tunnen kylmiä
väristyksiä ajatellessani tuota puolta tuntia, joka alkoi sillä,
että perämies kysyi kapteeni Urs Zimmermanilta "Tuntuuko
sinusta täällä savun hajua ?" .

"BUSHMAN" lensi kerran keskellä Intian Valtamerta Lufthansan
DC-10:ssä ja savua alkoi tunkea kabiiniin, oli keskiyö. Kun
miehistö etsi lähdettä hiki kasvoilla kiiltäen, pelko alkoi tarttua...
OIKEA kuolemanpelko on ERITTÄIN epämiellyttävä kokemus !

NO, harvoin noita sattuu !!!




...............

Vain yksi 'vakava' tapahtuma n. 15 vuoden takaa, Hormuzin salmen yläpuolella DC 10:n kolmas (ylä) moottori särkyi, ... pikalento Dubaihin..., laskun jälkeen oli erityisen hyvä palvelu

HYVÄ on ollut ! Vasta nyt kuultiin.. PALJONKO
käteistä ?

Vierailija

.. Finnair on VIELÄ maailman ainut lentoyhtiö, jonka koneessa ei ole räjäytetty pommia saati niitä olisi kaapattu.. tik tak

Vierailija
hoh hoijaa
.. Finnair on VIELÄ maailman ainut lentoyhtiö, jonka koneessa ei ole räjäytetty pommia saati niitä olisi kaapattu.. tik tak

Tuo ei ole aivan totta. Finnairin lentokone on kolme kertaa kaapattu (v. 1971, 1978 ja 1986).

Vierailija
Ilkka Luoma
Vain yksi 'vakava' tapahtuma n. 15 vuoden takaa, Hormuzin salmen yläpuolella DC 10:n kolmas (ylä) moottori särkyi, ... pikalento Dubaihin..., laskun jälkeen oli erityisen hyvä palvelu
DC-10:n kolmas moottori sijaitsee oikeassa siivessä. Peräsimessä sijaitseva moottori on kakkonen.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7160
Liittynyt9.9.2005
ilesoft
Ilkka Luoma
Vain yksi 'vakava' tapahtuma n. 15 vuoden takaa, Hormuzin salmen yläpuolella DC 10:n kolmas (ylä) moottori särkyi, ... pikalento Dubaihin..., laskun jälkeen oli erityisen hyvä palvelu
DC-10:n kolmas moottori sijaitsee oikeassa siivessä. Peräsimessä sijaitseva moottori on kakkonen.

...............

Niinpä tuo loogisesti on. en tiennyt moottorinumerointia tuollaiseksi, vaan pyrstömoottorin numeroin maatiaislogiikalla

Itse alustuksen epäkohdat ja riitatekijät ovat merkittäviä, niillä on vaikutusta koko Finnairin tulevaisuuteen. Yllättävän vähän esim. lehdistössä tiedetään tai julkistetaan noita muutamia ongelmien ydinasioita.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7160
Liittynyt9.9.2005

Osaako joku löytää tilaston eri lentoyhtiöiden lento-onnettomuuksista, esim. pudonneet koneet ja kuolonuhrit?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Aviation Safety:ssa on todella kattava lista lento-onnettomuuksia. Ihan pienimpiä koneita ja fender-bendereitä ei ole listattu. Ei kannata hirveän pitkäksi aikaa uppoutua noihin tilastoihin, ettei tule lentopelkoa.

Vierailija

USEIMMITEN lento-onnettomuudet ovat niin nopeita, että shokkivaiku-
tus peittänee pelon, mutta tuo Swissairin tapaus oli erityisen pelottava,
siinä matkustajat + henkilökunta kokivat puolen tunnin helvetin palon
levitessä koneessa. "BUSHMAN" oli JFK:ssa pian tapauksen jälkeen ja
siellä seisova Swissarin MD-11 näytti jotenkin kuoleman koneelta, vaik-
kei sama ollutkaan.

Siksi lentoyhtiöt yleensä muuttavat nimeä pahan onnettomuuden jälkeen.
Huvittava oli SAS:n yritys maalata nimi umpeen kun MD-9 teki onnistu-
neen pakkolaskun pellolle !

Vierailija

Löytyihän se täältä: http://www.smt.fi/index/uutisia/unnamed_247.html

"Finnair maailman toiseksi turvallisin

Finnair on maailman toiseksi turvallisin lentoyhtiö australialaisen oneworldkumppaninsa Qantasin jälkeen. Saksalainen Aero International -aikakauslehti on julkaissut turvallisuusarvion maailman 50 suurimmasta lentoyhtiöstä. Suuret eurooppalaiset lentoyhtiöt kuten Lufthansa ja Air France/KLM ovat listan puolivälin tienoilla sijoilla 18 ja 25. British Airways on tilalla 14. Halpalentoyhtiöt kuten Virgin, Ryanair ja Easyjet ovat kärkipään turvallisten lentoyhtiöiden joukossa sijoilla 7, 9 ja 11.

Epäturvallisten lentoyhtiöiden puolelle menevät eurooppalaiset Alitalia sijalla 29 ja Iberia 36. Turvattomiksi lentoyhtiöiksi luokitellaan venäläinen Aeroflot sijalla 40 ja China Airlines 48:ntena. Epäturvallisimmaksi rankataan Turkish Airlines.

Turvallisuuslista pohjautuu hampurilaisen lentoyhtiöiden onnettomuuksia tutkivan laitoksen Jacdecin arvioihin. Se nojautuu myös lentoyhtiöiden kuljettamiin matkustajamääriin. Listan 11 ensimmäistä lentoyhtiötä ovat olleet erittäin turvallisia jo perustamisestaan lähtien. Finnair perustettiin vuonna 1924, Qantas kaksi vuotta aiemmin.

Arviointi löytyy kokonaisuudessaan internetistä Jacdecin sivuilta"

Vierailija

MIKSI Finnair toiseksi jäi, eihän mitään ole tapahtunut ?

MITÄ Quantas teki VIELÄ turvallisemmin ?

Liikennemäärät tietenkin ovat suuremmat ...

Vierailija

Bushmann kirjoitti:

MIKSI Finnair toiseksi jäi, eihän mitään ole tapahtunut ?

Katso: http://fi.wikipedia.org/wiki/Finnair#Ti ... ja_tietoja

" 3. tammikuuta 1961 tapahtui Koivulahdessa ensimmäinen Finnairin kuolonuhreja vaatinut lento-onnettomuus, ks. Koivulahden lentoturma. DC-3 (OH-LCC) syöksyi maahan - syinä olivat ohjaajan ja perämiehen juopumus ja mahdollisesti matkustajan tunkeutuminen ohjaamoon.

8. marraskuuta 1963 tapahtui toinen Finnairin kuolonuhreja vaatinut lento-onnettomuus: DC-3 (OH-LCA) syöksyi maahan Maarianhaminassa, ks Maarianhaminan lentoturma. Onnettomuuden syntyyn vaikuttivat muun muassa huono näkyvyys ja viallinen korkeusmittari.

MITÄ Quantas teki VIELÄ turvallisemmin?

Qantasilla ei ole tullut yhtään kuollutta koko historiansa aikana.
Opettele muuten kirjoittamaan nimi QANTAS ilman u-kirjainta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat