Mikä on Urantia-kirja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Urantia-kirja on uudelleen kirjoitettu Raamattu, josta on tullut maailmanlaajan New Age -verkoston yksi suunnannäyttäjä. Tässä on kyse synteesistä, jossa uskonto, tiede ja historia pyritään saattamaan täydelliseen sopusointuun keskenään. Runsaan kahdentuhannen sivun laajuinen teos on sekoitus juutalaista enkelimystiikkaa (Mikael, Melkisedek, Gabriel, Lucifer), gnostilaisuutta ja kristinuskoa puhumattakaan hindulaisuudesta ja muista uskonnoista. Lopputulos on eräänlainen Tähtien sodan ja Uuden testamentin risteytys.

Internet-haku tuo esille lukemattomia Urantia-sivuja materiaaleineen ja opintopiireineen. Kirja tulee epäilemättä vaikuttamaan nousemassa olevan sukupolven uskonnollisiin käsityksiin. Jokaisen tulisi hankkia perustiedot tästä uudesta harhasta, jotta osaisi vastata aihetta koskeviin kysymyksiin.

Urantia-kirjan alkuperä on tyypillisen hämärä. Chicagossa adventistiselta taustalta noussut jonkinlainen psykiatri ja parapsykologian harrastaja William S. Sadler (1875ö1969) väittää saaneen sanoman nimettömäksi jäävältä potilaaltaan 1930-luvulla. Tuntemattoman miespotilaan väitetään unissaan puhuneen viestit, ja sihteereinä toimineet ihmiset olivat kirjoittaneet ne vuosien mittaan ylös. 1950 perustettiin Urantia Foundation ja 1955 julkaistiin itse kirja 20 vuotta ilmoitusten jälkeen.

Kirja itse väittää olevansa viesti toisista maailmoista. Teosofialle tyypilliseen tapaan se on saneltu valitulle välittäjälle. Sanelijoina esitetään kussakin luvussa Universaalit Sensorit ja muut sen kaltaiset ylimaalliset olennot. Urantia-kirjan sisältö kattaa laajan kosmologian (n. 600 s.), Urantian historian (n. 600 s.) ja Jeesuksen elämän ja opetukset (n. 800 s.).

Ihmisyyttä pyritään teoksessa kuvaamaan niin tieteen kuin esiteltävän ideologian mukaisesti. Evoluution sanotaan tuottaneen maan päälle alemman ihmisrodun. Aadam ja Eeva ovat kuitenkin toisen, kehittyneemmän maailman kansalaisia. Heidät lähetettiin Urantiaan tähtimatkalle ja he materialisoituivat tänne tietyssä historian vaiheessa. Ihmiskunnan kehittyminen on siten varsinaisesti toisista maailmoista tulleiden olentojen tuoman viisauden tulosta. Syntiä tai lankeemusta tällainen käsitys ei luonnollisestikaan tunne.

Jeesusta Urantia-kirja ei tarvitse sovittajaksi. Mutta suurin virhe tehtiin siinä, että vaikka ihmis-Jeesuksella tiedostettiin olevan uskonto, jumalallisesta Jeesuksesta (Kristuksesta) tuli silti miltei yhdessä yössä uskonto. Paavalin kristinusko varmisti jumalallisen Kristuksen palvonnan, mutta se kadotti näköpiiristään lähes kokonaan kamppailevan ja urhean Jeesus Galilealaisen, joka... nousi matalilta ihmisyyden tasoilta niin, että hänestä tuli yhtä jumalallisuuden kanssa, ja siten hänestä tuli se uusi ja elävä tie, jonka kautta kaikki kuolevaiset voivat samalla tavoin nousta ihmisyydestä jumalallisuuteen. (s. 2092).

Urantia-kirjan eskatologia on lopulta eräänlaista modernin gnostilaisuuden ufo-uskontoa. Ihmiskunnan tulevaisuuden toivona on muilta planeetoilta tai muista maailmoista tuleva viisaus, joka johtaa ihmiskuntaa täydellisyyteen.

Kommentit (12)

Vierailija
Eilen sain päätökseen urantia kirjan:)
Kyllä kirjn lukeminen oli ihana, mutta raskastakin, niin paljon käsittämätöntä asiaa, että pää ei meinannut pysyä mukana.

Kuitenkin , olen vilpittömästi sitä mieltä, että kirja on todella ilmoitus ihmisille, ja tämä mielipiteeni perustuu siihen tosiasiaan, että kaikessa mahtavuudessaan ja käsittämättömyydessään, kirjan "asiat" eivät oleet minulle kovinkaan yllätyksellisiä, sillä olen näin ne asiat mielessäni ajatellut, tai onko sitten ajatuksensuuntajani ne minulle ilmaissut, ja koska yleensä ajattelen omilla aivoilla, enkä mukaudu yleisesti hyväksyttyihin normeihin ja opetuksiin, niin olenko sitten ollut vastaanottavainen??.

Minulla on kristillinen kasvatus, ei kiihko /lahko, vaan ihan rakkaudellinen, arkinen uskomus Kaikkivaltiaaseen. Siltikin olen aina sanonut että uskon Jumalaan, en kirkkoon, se on minulle vain instituutio, tekopyhyyksineen , kaavamaisine toimineen. En ole myöskään jaksanut ymmärtää, miten joku jossain puhujapöntössä voi rukoilla minun "puolestani" , siis tietty voi rukoila minulle, mutta ei voi pitää yhteyttä yläkertaan puolestani.

Kirkolla on tärkeä osa, moraalin ja yhteisön ja uskon saralla, mutta minulle kirkko on ollut yksinäisyydessä, luonnon helmassa, taivaan kauneudessa, siis tarkoitan ihan tämän näkyvän taivaamme kauneus minut usein lumoaa.Yksin ja rauhassa saan yhteyden Korkeimpaan.

Minusta on ikävää, kun kirkkoystävnäi antavat minulle moitetta ja kieltävät uskoni, koska en kuulemma ole ottanut Jeesuksen Kristuksen .....jotain, olisiko verta? päälleni.

Se ihmetyttää, mistä joku ihminen ammentaa oikeuden arvioida toisen ihmisen suhdetta Luojaan??

mutta , olen aina uskonut ja tulen uskomaan Jumalaan ja Jeesukseen,....vaikka jossakin kohtaa olin kyllä riidoissa, kun kaikenlaista elämässäni tapahtui, ja tuntui että en selviä, että liikaa annettu yhdelle ihmiselle, silti ei uskoni horjunut, koin vain suuttumusta......Myöhemmin koin useimmat vastoinkäymiset siunauksena, ja koin että vaikka oli vaikeaa, niin palautettiin sivupolulta tielle.
Nyt uskon Urantia kirjan sanomaan,ja toivon voivani antaa tämän lahjan eteenpäin, jakamalla tietoa tästä aarteesta.

11.08.2006

http://www.urantia.fi/vkoOl0o__________ ... ieraskirja

Vierailija

"[size=150:z4aqttl5]Radii of the Electron and Proton.[/size:z4aqttl5]

"If the mass of matter should be magnified until that of an electron equaled one tenth of an ounce, then were the size to be proportionately magnified, the volume of such an electron would become as large as the earth." (Paper 42, Sect. 6, p. 477)

I've often wondered how many Urantia Book readers went to the trouble of working through the sums and then put their answer to one side in puzzlement. For it was not until about 1990 that this statement started to make any sense.

If the mass of the electron is taken to be 9.1 x 10-28 grams, 1/10th of an ounce as 2.8 grams and the radius of the earth as 6.4 x 106 meters, then the radius of an electron calculates to be 2 x 10-21 meters.

At the time that the Urantia Papers were received many physicists had assumed the electron was a dimensionless point, hence had no radius. Others, by circuitous reasoning, assigned it a radius of 5 x 10-15 meters, which is of the order of a million times larger than is calculated from the Urantia papers statement.

The statement remained an anomoly until Stefan Tallqvist, a reader from Finland became aware of new work by Nobel Prize winner, Hans Dehmelt, who had devised a way to trap single electrons and maintain them in that state for an extended period of time. With this new technology, Dehmelt was able to measure electron parameters which permitted him to assign a radius of between 10-19 and 10-22 meters!!

Dehmelt's initial work was carried out about 10 years ago. Since that time further refinements have led to a recent announcement1 that places the electron radius at about 10-22 meters"

http://www.urantiabook.org/archive/news ... age10.html

Vierailija

Urantia-kirja kertoo, että Nooa (Noach) asui Mesopotamiassa vanhan sumerilaisen kaupungin lähellä, jonka nimi oli Erech. Tämä nimi ja paikka on sama kuin Uruk tai Uruki.

Vedenpaisumusmyytti Nooasta esiintyy alunperin sumerilaisessa Gilgamesh-eepoksessa, josta se mitä todennäköisimmin on lainattu Vanhan testamentin kirjoihin.

Tiedämme myöskin, että Gilgames oli Urukin kuningas ja hän rakennutti muurit tämän kaupungin ympäri.

---
Enc. Britannica: Gilgamesh: The best known of all ancient Mesopotamian heroes. Numerous tales in the Akkadian language have been told about Gilgamesh, and the whole collection has been described as an odyssey--the odyssey of a king who did not want to die.

The Gilgamesh of the poems and of the epic tablets was probably the Gilgamesh who ruled at Uruk in southern Mesopotamia sometime during the first half of the 3rd millennium BC and who was thus a contemporary of Agga, ruler of Kish; Gilgamesh of Uruk was also mentioned in the Sumerian list of kings as reigning after the flood. There is, however, no historical evidence for the exploits narrated in poems and epic.
---

Monet näistä vanhoista sumerin kaupungeista ympäröi muuri, jonka saa näkyviin Google Earth ohjelmalla.

Täten esim. Uruk (Erech) pitäisi löytyä koordinaateista lat. 31.33N ja lon. 45.67E.

En vielä ole varma, löysinkö paikan ja muurit, mutta pitää tarkistaa asiaa.

Vierailija
Pikku Gen
Netistä ainakin, kuten kaikki hörhöraamatut. Kissus.

Keskustelisin mielelläni järkevien ihmisten kanssa tästä laadukkaasta ja merkittävästä teoksesta, jonka nimi on Urantia-kirja tai ”The Urantia Book” alkuperäiskielellä.

Itse olen jatkuvasti yrittänyt kirjoittaa asiapitoisia ja informatiivisia viestejä asiasta. Se, että mihin nämä apinoijat pyrkivät lainaamalla minun vanhoja tekstejä en tiedä.

Tämä H.S.T. Orimattilasta käyttää ikonina Seppo Kanervan kuvaa, minun tekstejä ja nimilyhennettä, sekä näyttää muutenkin olevan ilman omia ajatuksia asiasta.

Chicagossa sijaitsevan vuona 1950 perustetun alkuperäisen järjestön nykyinen jäsen Seppo Kanerva on esim. tehnyt kirjan Suomenkielisen käännöksen, ja kovin kielitasoisena ihmisenä hän hoitaa muitakin kirjan käännösprojekteja.

Olen maininnut Kanervaa aikaisemmin ketjussa:

"U-kirja Espanjan, Ranskan ja Italian kielillä":

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=1697

Seppo Kanerva, valokuva:
http://www.squarecircles.com/articles/i ... /seppo.gif

Vierailija

Onko Urantia siis uskonto, ja jos on liittyykö
siihen joitain riittejä tai seremonioita?
Vai perustuuko se vain itse tekstin (Uranti-kirjan) tulkitsemiseen?

Vierailija
kuulalaakeri
Onko Urantia siis uskonto, ja jos on liittyykö
siihen joitain riittejä tai seremonioita?
Vai perustuuko se vain itse tekstin (Uranti-kirjan) tulkitsemiseen?

Urantiauskonnon keskeisin riitti on lampaiden teurastaminen, jotka syödään 37 päivää lahtauksen jälkeen, kun ne ovat mätänemistilassa.
Tämä siksi, ettei heillä ole varaa laitattaa hampaitaan kuntoon, koska "seurakunta" vie heidän kaikki rahansa.
Mätää lihaa pystyy järsimään pehmeyden vuoksi tarvittaessa myös hampaattomana.
Saattaa kuulostaa julmalta, mutta sama meiniki on myös muissa uskonnoissa ja lahkoissa, idiooteilta rahat pois.

Vierailija
HSTa
Keskustelisin mielelläni järkevien ihmisten kanssa tästä laadukkaasta ja merkittävästä teoksesta, jonka nimi on Urantia-kirja tai ”The Urantia Book” alkuperäiskielellä.

Siinäpä se pähkinänkuoressa.

Kukaan järkevä ihminen ei halua kanssasi asiasta keskustella.

...Ellet sitten ota todesta näitten järkevien ihmisten premissejä keskusteluun. Keskustellaan älyperäisesti U-kirjan synnystä! Siis älyperäisesti!

Vierailija

Olen muuten huomannut että HST närkästyy aina herkästi kun hänelle kerrotaan ettei Urantia nyt oikein kiinnosta tai vakuuta ketään.

Vierailija
Asimov
Olen muuten huomannut että HST närkästyy aina herkästi kun hänelle kerrotaan ettei Urantia nyt oikein kiinnosta tai vakuuta ketään.

Jep. Kirjahan on urea-antia!

Uusimmat

Suosituimmat