Geenimanipulaatio

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve! Uutena käyttäjänä tahtoisin kysyä, että mitä mieltä te olette geenimanipulaatiosta.

Kommentit (9)

Vierailija

Täälläkö oli tämmönenkin osasto? ohhoh.

No, minun mielestäni kaikenlainen manipulointi on mielenkiintoista.
Geenimanipulointi tosin jakaa ihmiset kahtia, jos sitä liian rajusti harrastetaan.

Joidenkin mielestä on Jumalan pilkkaa sorkkia DNA-rihmastoja.

Olenko väärin erehtynyt, vaikko väärin ymmärtänyt?

Vierailija

Tervetuloa Numemon. Geenimanipulaatio on kiinnostava ala, ja luulen että siitä saadaan vielä paljon hyvää irti. Eliöt nähtävästi ovat tämmöistä Open Sourcea, niin että jos vain viitsii ottaa koodauksesta selvää niin äkkiäkös sitä tekee paremman version, jos on tarpeen.

Mainittakoon että se geenien, eksonien ja intronien ym. toiminnot ja vaikutukset taitavat vielä olla hyvin pitkälti hakusessa. On sanottu että kirjaimet tunnetaan, seuraavaksi on opittava kieli.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Minä haluan sinisen ruusun. Nurmitädykkeensinisen. Sellaisen pienen nappiruusun, äitienpäiväruusun. Sellaisen kun tekevät, vaatinee manipulaatiota, koska sinistä väriä ei ruusussa ole luonnostaan.

Toinen on musta ruusu. Sellainen iso ja gootti musta ruusu, pitkävartinen leikkokukka.

Wink wink. Tekemään, manipulaattorit. Markkinoita löytyy takuulla enemmän kuin ruokakasveille, koska kukaan* ei syö ruusuja. Hopi hopi.

*Paitsi minä, itseviljeltyjä ja myrkyttömiä. Nannoja kun terälehdistä tekee marmeladia tai kandeeraa niitä tomusokerissa.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Tuolla äsken kysyttiin jotain Jumalan työn sorkimista (tai jotain sinne päin...). En ajattelisi, että sorkimme Jumalan töitä, vaikka olenkin uskonnollinen. Ajattelisin enemminkin, että mistä ne virheelliset geenit tullaan määrittämään.

Se, että sairautta aiheuttavaa geeniä sorkitaan tehden siitä vaaraton olisi ok. Mutta onko oikein jos ominaisuuksia muutetaan? Kehitysvammaisuutta esimerkiksi? Kehitysvammaisuus ei ole sairaus (minun mielestäni). Kuka päättää mitkä geenit ovat huonoja, jos pelkkiä sairauksia ei suostuta muuntelemaan?

Tervetuloa Numemon

Vierailija
Numemon
Terve! Uutena käyttäjänä tahtoisin kysyä, että mitä mieltä te olette geenimanipulaatiosta.

Eikös tämä kuuluisi enempi tuonne historiaosastolle? Kysehän on kuitenkin tuhansia vuosia käytössä olleesta asiasta. Ajatelkaa vaikka mitä kaikkia eläinhirviöitä* ihmiset ovat geenimanipulaatiolla luoneet. Puhumattakaan epäonnistuneista kokeista kasvien kanssa, mikä on luonut ihmisille myrkyllisiä ravintokasveja **.

Onneksi tosin nykyään homma hallitaan jo vähän paremmin ja geenimanipulaatiota voidaan tehdä täsmähoitona, jolloin ikäviä yllätyksiä ei pääse niin helposti sattumaan. Toivon itse että geneettisiin sairauksiin alkaisi pian tulla hoitokeinoja, mutta todennäköisesti myös ratkaisuja nälänhätään, jätteisiin, energiapulaan ja puhtaan veden tuottamiseen, tullaan näkemään. Loppupeleissä se kuitenkin tulee lisäämään ihmiskunnan tietoa geeneistä, mikä on mielestäni pelkästään positiivinen asia, käytettiin sitä sitten hyvään tai pahaan.

*) koirarodut
**) perunan risteyttäminen aikoinaan

Vierailija

No oma kantani tähän asiaan on se, että geenimanipulaatiohan on suuri osa tieteen tulevaisuutta. Itseäni ei henkilökohtaisesti kiinnosta, mitä kaikki maailman eläinaktivistit kritisoivat asiaan. Joidenkin sukujen heikkouksia olisi hyvä pystyä tulevaisuudessa poistamaan esim. perinnöllistä mielisairautta yms. ihmisten rationaalisuutta voitaisiin lisätä, jotta he eivät lankeisi mm. kristinuskoon. Hyvä asia se kokonaisuudessaan minusta on. =)[/quote]

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Geenimuuntelu, silloin kun tiedetään mitä tehdään on hyväksi. Aiemminhan geenimuuntelua harjoitettiin "jalostamalla". Näin syntyi sitten mitä hyvänsä ja hyviksi katsottuja ominaisuuksia pystyttiin vahvistamaan. Jalostamalla on luotu mm. tämänkaltaisia hirvityksiä:

Vastaavia hirveyksiä löytyy mm. ns. rotukoirien joukosta useita.

Vierailija

Riippuu mihin geenitekniikkaa käytetään ja kuka saa hyödyn. Perimä ei
ratkaise kaikkea ihmisen elämässä. Esim. mielenterveys on hyvin kulttuu-
riin ja aikaan sidottu käsite, eikä mielisairauteen sairastuminekaan ole
vain geeneistä kiinni nykytiedon mukaan. Itseäni huolestuttaa geeni-
muunneltujen lajikkeiden risteytyminen luonnonkasvien kanssa. Koske-
matonta luontoa on enää vähän jäljellä ja ihmisten muokkaamat vahvat
lajit voisivat tuhota herkkien alueiden ekologisen tasapainon.
Näinhän toimitaan jo nyt, kun mm. istutetaan eukalyptus metsää
sademetsän tilalle ja lajirunsaus vähenee merkittävästi.

Uusimmat

Suosituimmat