Seuraa 
Viestejä10197

[size=150:3820fh4b]Aki Kaurismäki torppasi markkinatalouden seireenikutsun[/size:3820fh4b]

Suomalaiset ovat rakastaneet omiaan -- Speden Uuno - ja Kaurismäen elokuvat hellyttävät itseironisen rehdit sisäisen elämäntaiteen mestarit herkiksi Suomessa. Aki Kaurismäki on mestari kuvaamaan maalaissuomalaisen arkimaiseman kaupungistuneessakin pystypubimiljöön olutkolpakon kallistajassa. Aki ei antanut herkkää suomalaista kansantaidetta markkinamekanismin ulkokuultokiiltoiseen syleilyyn.

Perin kyllästyneenä Aki tuumasi amerikkalaisen kultuurin olevan yhtä kaukana kuin mersun nahkapenkki sikalan pahnueesta (kirjoittajan mukaelma ilmaisusta amerikkalaisen kiiltokulttuurin vastenmielisyydestä). Suomalaiset ovat tavallansa vaatimattomia jurottajia, joille rehti perkele on parempi kuin kullattu mitäänsanomattomuus.

Kaurismäen elokuvat ovat aina koskettaneet arkisuomalaisia. Elokuviin on ihmeellisesti valiintunut todellisia persoonia - osan antaessa koko sielunsa elokuvien sisuksiin. Aina hymyilemätön, jo paremmille valkokankaille poistunut vaatimaton ja kiltti sisälläeläjä Matti Pellonpää imeytyi suoraan tavallisten suomalaisten herkkiin sydämiin, hän edusti luottonäyttelijää olematta mitään muuta kuin vain oma itsensä.

Kaurismäen veto Hollywoodin kutsuun oli suomalaisen väkevä osoitus, ettei kaikki ole rahalla saatavilla. Samalla Kaurismäki haki itselleen, ehkä tahtomattaankin, vielä suuremman markkina-arvon. Kaikkia kiinnostaa USA:ssa henkilö, joka sanoo ei Oscar-gaalalle. Sanoisinpa, että katsojaluvut Kaurismäen elokuviin kasvaa näin periaatteellisesti toimien sadoilla tuhansilla.

Suomalainen jurottaja ei hymyillyt velivenäläisellekkään Talvisodan pakkasissa, silloin oli samanlaiset periaatteet kuin nyt tässä kieltäytymisessä. Suomisotilas piti Neuvostoliiton rajojemme ulkopuolella, puri hammasta ja kävi päälle. Silloin oli kuokka, jussi ja sisu. Nyt on elokuva suomalaisuuden perijuurista, luonteesta ja tavasta. Kieltäymys oli merkki suomalaisille, ettei meidän tarvitse olla vasalleina sinne eikä tänne. Me olemme Suomi ja suomalaisia.

Kaurismäki nosti järkkymättömällä kieltäymyksellä kansallista identiteettiä, se antoi pienen ilkikurisen hymyn moniin sohvien perukoihin ja kulmakuppiloiden savuisiin olutnurkkauksiin. Suomalaisuus sai Kaurismäestä yksilöllisen identiteetin esilletulon, josta voimme olla tavallamme ylpeitä.

Suomipoikaa ei niin vaan juoksuteta Brysseliin, Natoon tai muihinkaan pinnallisuuden säihkevaloihin. Olemme tottuneet talven pimeyteen olla selviytyjänä aina seuraavaan kevääseen, jossa puro sulaa, mutta suomalainen ei.

Kaurismäki antoi sisältöä monille unohdetuille, hyljeksityille, vailla kullankimallusta oleville, mutta kuitenkin oman ylpeyden kiinnipitäjille. Elämä sai suunnan monissa mielissä. Kiitos kieltäymykselle.

Ilkka Luoma

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (56)

Tiedä häntä Kaurismäen elokuvista.. Vaikka hienoa oli, että kieltäytyi Oskarin kaalasta.
Elokuvissa kaikki polttavat pitkiä tupakoita ja puhuvat lyhyillä repliikeillä. Vaikka elokuvien henkilöt olisivat vaikka kuinka köyhiä, kaivavat he Marlboro-askin taskusta; Aromasta työttömät sätkää käärii. Sitten ne rahattomat juovat aina ravintolassa. Punkkua, kaljaa ja tenttua sinä yhteiskuntaluokassa juodaan kotona, tai sillan alla. Köyhyyden kuvaus elokuvissa on jotenkin epätodellinen ja naivi.

Olet kyllä Hollywoodista ja Kaurismäestä oikeassa, mutta Akia pidät tässä taas "Ilkka Luoman" hevosena. Nou hyvä. Vedät näitä kuvioita itseesi liian suoraan. Tuota sinun kannattaa miettiä, oikeesti.

Saa nähdä, koska joku laittaa äänestyksen palstalle, jossa kysytään, moniko äänestää sinua ensi eduskuntavaaleissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10197
Konkari
Olet kyllä Hollywoodista ja Kaurismäestä oikeassa, mutta Akia pidät tässä taas "Ilkka Luoman" hevosena. Nou hyvä. Vedät näitä kuvioita itseesi liian suoraan. Tuota sinun kannattaa miettiä, oikeesti.

Saa nähdä, koska joku laittaa äänestyksen palstalle, jossa kysytään, moniko äänestää sinua ensi eduskuntavaaleissa.

.................

Pitkien kirjoitusteni syyttäjille iloksi nyt tulee lyhin mahdollinen vastine :

?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10197
K. K.
Tiedä häntä Kaurismäen elokuvista.. Vaikka hienoa oli, että kieltäytyi Oskarin kaalasta.
Elokuvissa kaikki polttavat pitkiä tupakoita ja puhuvat lyhyillä repliikeillä. Vaikka elokuvien henkilöt olisivat vaikka kuinka köyhiä, kaivavat he Marlboro-askin taskusta; Aromasta työttömät sätkää käärii. Sitten ne rahattomat juovat aina ravintolassa. Punkkua, kaljaa ja tenttua sinä yhteiskuntaluokassa juodaan kotona, tai sillan alla. Köyhyyden kuvaus elokuvissa on jotenkin epätodellinen ja naivi.

...............

Kaurismäki tilittää satojen tuhansien tavallisten suomalaisten elämää tavalla, joka ei jätä kylmäksi myöskään heitä, joihin elokuvan tapahtumat kohdistuvat --- filmatisointi ikäänkuin nostaa mielenmotiivia olla mukana täällä muiden pyöränä elonkierrossa.

Lyhyesti sanottuna: Kaurismäki on tehnyt elokuvia suoraan suomalaisille ihmisille pyrkimättä suoranaisesti markkinatalousmaiseen elokuvamenestykseen, nämä kuvat ovat yksinkertaisesti sanomaa katsojilleen.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Kaurismäki tietää että elokuvillaan ei elokuvafestivaaleilla menesty. Siis ei ole mitään menetettävää. Sen sijaan Usa:n vastaisuudella saa erittäin kallisarvoista mainetta.

K. K.
Tiedä häntä Kaurismäen elokuvista.. Vaikka hienoa oli, että kieltäytyi Oskarin kaalasta.
Elokuvissa kaikki polttavat pitkiä tupakoita ja puhuvat lyhyillä repliikeillä. Vaikka elokuvien henkilöt olisivat vaikka kuinka köyhiä, kaivavat he Marlboro-askin taskusta; Aromasta työttömät sätkää käärii. Sitten ne rahattomat juovat aina ravintolassa. Punkkua, kaljaa ja tenttua sinä yhteiskuntaluokassa juodaan kotona, tai sillan alla. Köyhyyden kuvaus elokuvissa on jotenkin epätodellinen ja naivi.

Samaa mieltä. Olen joskus yrittänyt katsoa joitain katkelmia Kaurismäen elokuvista. Ei niitä kovin pitkään jaksa tuijottaa lasittuneella katseella Tylsää meininkiä.

Jos realistista perusjunttimaalaismenoa haluaa katsoa, suosittelen kaivamaan jostain esiin Mikko Niskasen ohjaaman mainion TV-elokuvan 'Kahdeksan surmanluotia', jossa hän itse esittää pääosaa. Monikohan katsojista löytää leffasta itsensä tai vanhempansa?

MarsMan
Jos realistista perusjunttimaalaismenoa haluaa katsoa, suosittelen kaivamaan jostain esiin Mikko Niskasen ohjaaman mainion TV-elokuvan 'Kahdeksan surmanluotia', jossa hän itse esittää pääosaa. Monikohan katsojista löytää leffasta itsensä tai vanhempansa?

Tai Alholat

Toope
Seuraa 
Viestejä27853

Minusta kaurismäki vain tekee huonoja elokuvia, ei hänestä sen enempää. Mitä siitä välittämään...

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää...." Pommit ja etnojengit? Tulevaisuutta?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

Toope
Minusta kaurismäki vain tekee huonoja elokuvia, ei hänestä sen enempää. Mitä siitä välittämään...

Totta, Kaurismäki tekee helvetin naivistista Suomi-kuvaa ja eritoten Ranskaan, mutta hänellä on oikea asenne. Siksi annan hänelle paljon anteeksi.

Minusta Kaurismäki tekee hienoja elokuvia, mahdollisista "suomijunttimaisemista" huolimatta aiheet ovat universaaleja, eivätkä kaikki elokuvansa edes sijoitu Suomeen.

Mitä Kaurismäen luomaan Suomi-kuvaan tulee, on aivan turha murehtia että hän jotekin pilaisi maineemme. Kukaan suomalainenkaan tuskin luulee, että Espanja on tismalleen samanlainen, kuin esim. Pedro Almodóvar:in elokuvissa. Elokuva on elokuva, dokumentti on dokumentti.

Minä en taas kestä Hollywood-huttua, mutta makunsa kullakin

Mitä Oscar-ehdokkuudesta kieltäytymiseen tulee, se on mielestäni aivan oikea ratkaisu.

Jouduin joskus katsomaan Titanicin elokuvateatterissa, luoja paratkoon, mitä piinaa se oli.

Yhden Ilkan viestin imelyys riittää tyydyttämään vuotuisen siirapintarpeen.

Ottamatta mitenkään kantaa Kaurismäen leffoihin, on ihan pakko sanoa, että mies on todella oivaltanut miten markkinataloudessa tehdään rahaa. Jos hän ilmestyisi seuraavan leffansa ensi-iltaan tyylikkäässä Bossin puvussa ja kehaisisi samalla hieman jenkkien Irak-politiikkaa, tipahtaisivat katsojaluvut samantien muutamalla sadalla tuhannella ja kriitikoiden arviotkin parilla tähdellä.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10197
Hoogel
Ottamatta mitenkään kantaa Kaurismäen leffoihin, on ihan pakko sanoa, että mies on todella oivaltanut miten markkinataloudessa tehdään rahaa. Jos hän ilmestyisi seuraavan leffansa ensi-iltaan tyylikkäässä Bossin puvussa ja kehaisisi samalla hieman jenkkien Irak-politiikkaa, tipahtaisivat katsojaluvut samantien muutamalla sadalla tuhannella ja kriitikoiden arviotkin parilla tähdellä.

...............

Elättelen silti toiveita, että kaikki taiteiden tekijät eivät juokse rahan perässä Intuitio sanoo, että A. Kaurismäki voisi olla uuden aallon edustaja, jolle raha ei ehkä kaikkea merkitse. Ainakin kun katsoo tuotantoa, niin tuo näkemys vahvistuu. Mene ja tiedä sitten

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
K. K.
Tiedä häntä Kaurismäen elokuvista.. Vaikka hienoa oli, että kieltäytyi Oskarin kaalasta.
Elokuvissa kaikki polttavat pitkiä tupakoita ja puhuvat lyhyillä repliikeillä. Vaikka elokuvien henkilöt olisivat vaikka kuinka köyhiä, kaivavat he Marlboro-askin taskusta; Aromasta työttömät sätkää käärii. Sitten ne rahattomat juovat aina ravintolassa. Punkkua, kaljaa ja tenttua sinä yhteiskuntaluokassa juodaan kotona, tai sillan alla. Köyhyyden kuvaus elokuvissa on jotenkin epätodellinen ja naivi.

Kyse on elokuvasta, ei todellisuudesta. Ko. tyylilaji on hyvin tietoinen valinta kaikkine naiviuksineen ja marlboroaskeineen. Sun tarttis katsoa Kaurismäen esikuvien elokuvia, niin näkisit, mistä tyylilaji ponnistaa.

Kuka oikeasti jaksaisi katsoa katuojassa rypemistä tenupullon kanssa pelkästään siksi, että se olisi autenttista? Elokuvan sädekehä syntyy kerronnasta ja tarinasta, ja kaikki taiteelliset vapaudet ovat sallittuja halutun illuusion luomiseksi. Fellini lavasti muuten kohtuullisen realistisessa kuvauksessaan meren puhallinten hulmuttamista jätesäkeistä, laiva oli iso, valaistu pahvikulissi, samoin Kaurismäen Boheemielämässä juna, joka lavastettiin heijastamalla pahvikulissin varjo autotallin oveen.

Kaurismäki on luonut tietoisesti oman tunnistettavan tyylinsä ja on uskollinen sille. Se on myös hänen voimansa ja syy siihen, miksi hänen leffojaan palkitaan ja katsotaan ympäri maailmaa. Ymärtääkseni hänen yksi tarkoituksensakin on näyttää vähän valoa pimeään maailmaan, ja se tarkoittaa juuri naivistisen satumaista kohtalontarinaa pohjattoman surkeuden keskellä.

Sitäpaitsi hänen elokuvansa ovat yleensä suurelta osin komedioita. Joskus huumori on hienovaraista ja kätkettyä, ja ehkä juuri silloin väärinkäsitysten vaara on kaikkein suurimmillaan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
teijoster
Kaurismäki tietää että elokuvillaan ei elokuvafestivaaleilla menesty. Siis ei ole mitään menetettävää.

Edellinen kuitenkin voitti palkinnon kaikissa tai lähes kaikissa elokuvafestivaaleissa joihin osallistui, paitsi oscargaalassa, jonne Kaurismäki ei olisi halunnut silloinkaan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Espi000
Minusta Kaurismäki tekee hienoja elokuvia, mahdollisista "suomijunttimaisemista" huolimatta aiheet ovat universaaleja, eivätkä kaikki elokuvansa edes sijoitu Suomeen.

Mitä Kaurismäen luomaan Suomi-kuvaan tulee, on aivan turha murehtia että hän jotekin pilaisi maineemme. Kukaan suomalainenkaan tuskin luulee, että Espanja on tismalleen samanlainen, kuin esim. Pedro Almodóvar:in elokuvissa. Elokuva on elokuva, dokumentti on dokumentti.

Minä en taas kestä Hollywood-huttua, mutta makunsa kullakin

Mitä Oscar-ehdokkuudesta kieltäytymiseen tulee, se on mielestäni aivan oikea ratkaisu.

Jouduin joskus katsomaan Titanicin elokuvateatterissa, luoja paratkoon, mitä piinaa se oli.

Yhden Ilkan viestin imelyys riittää tyydyttämään vuotuisen siirapintarpeen.

Onko pakko vetää elokuvien suhteen ääripäitä; Hollywood - Kaurismäki. Moni kotimainen ohjaaja tekee parempia ja katsottavampia elokuvia kuin Kaurismäki. Eniten ärsyttää se jatkuva tupakoiminen ja joka hel....n paikassa.

Mitä Titaniciin tulee, jos unohtaa sen lievästi päälleliimatun rakkaustarinan, on elokuvassa todentuntuinen kuvaus siitä, kuinka se laiva oikein upposi. Teknisesti, fysiikan lait huomioon ottaen, noin se kaikki kävi. Ihan hyvä elokuva.

Kaurismäen ohjauksessa ko. elokuvassa päähenkilö olisi seisonut nuhruinen pikkutakki päällä Marlboroa vetäen uppoavan suomalaisen järvilaivan kannella ja todennut kuivasti: small potatos.. tai muuta vastaavaa. Taustalla olisi soinut Olavi Virran laulamana Aamu Airistolla.

Hmm.. Tarkemmin ajatellen ihan hieno tuokin versio olisi

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

K.K. kirjoitti:
Mitä Titaniciin tulee, jos unohtaa sen lievästi päälleliimatun rakkaustarinan, on elokuvassa todentuntuinen kuvaus siitä, kuinka se laiva oikein upposi. Teknisesti, fysiikan lait huomioon ottaen, noin se kaikki kävi. Ihan hyvä elokuva.

Uh. Ja moitit Kaurismäkeä naiviudesta.

Kattoppa huviksesi kuinka paljon Kaurismäki itse röökaa. Muistaakseni 3-4 askia päivässä, kun kuvaukset ovat käynnissä. Tupakan tärkeys hänen elokuvissaan saattaa selittyä osin sillä. Lisäksi syntipukkia tuolle tavaramerkille voi ehkä etsiä Godardin rainoista. Muistaakseni niissäkin poltellaan aika paljon.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

En unohda koskaan sitä Kaurismäen leffaa missä toinen sankareista kittasi kossua ja toinen kahvia ja molemmat urpoili naisten kanssa "Näkemiin vaan Tatjana (?)".

Kaik RYSSÄT polttaa kuin korsteenit ja niiden keski-ikä on
laskenut 30 vuoteen. Kaivataanko tätä ideologiaa Suomeen ?
Halutaanko länteen antaa tämä kuva Suomesta ?
Kaurismäki voisi painua Pohjois-Koreaan .

Aweb:

K.K. kirjoitti:
Mitä Titaniciin tulee, jos unohtaa sen lievästi päälleliimatun rakkaustarinan, on elokuvassa todentuntuinen kuvaus siitä, kuinka se laiva oikein upposi. Teknisesti, fysiikan lait huomioon ottaen, noin se kaikki kävi. Ihan hyvä elokuva.

Uh. Ja moitit Kaurismäkeä naiviudesta.

No, sanotaan sitten, että lajissaan. Kyllä esim. Mikko Niskasen kahdeksan surmanluotia on todentuntuinen kuvaus aikansa Suomesta ja todellisesta köyhyydestä. Se yksikin Akin elokuva, missä se porukka matkusti Eiraan: Kaikki niin köyhiä ja onnettomia, mutta kapakassa ryyppäsivät ja askimallua kiskoivat.

Ja ne huono-osaiset päähenkilöt ovat yleensä tavattoman kielitaitoisiakin. Luulisi, että saisivat töitä vaikka tulkkina jossain matkailukeskuksessa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat