Metanolista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten pystyn tunnistamaan onko aineessa mahdollisesti metanolia tai onko tähän niin sanottua helppoa keinoa?^^

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Metanoli palaa värittömässä liekillä ja etanoli sinertävällä.
Tietysti jos metanolipitoisuus ei ole suuri, et voi tällä tavalla tehdä eroa.

Jos ei viinaa laillisin keinoin saa, niin kannattaa pysyä miedommissa aineissa. Ei viina nykyisin niin paljoa maksa, että täytyy alkaa omalla hengellään leikkimään.

Vierailija
DominusEtDeus
Jos ei viinaa laillisin keinoin saa, niin kannattaa pysyä miedommissa aineissa. Ei viina nykyisin niin paljoa maksa, että täytyy alkaa omalla hengellään leikkimään.

Suohan sitä, muttako epsanjasta ostelin ja nii halpaa oli nii pistää epäilyttään..

Vierailija
Matalasen Jussi
DominusEtDeus

Suohan sitä, muttako epsanjasta ostelin ja nii halpaa oli nii pistää epäilyttään..

Siellä on kuulemma ihan oikeasti hyvin halpaa viinaa ja tupakkaa, joten älä turhia epäile ellet pimeästi ostanu.

Vierailija

Jos epäilee että on juonut metanolia, niin paras pysyä kunnon humalassa (1,5) etanolilla lääkäriin saakka, koska se estää metanolin muuttumisen formadehydiksi yms., joka tuhoaa hermoja.
Hoito-ohjeita ammattilaisille:
http://www.fimnet.fi/finnanest/lehdet/2 ... ahkala.pdf

Ennen se itänaapurin vodka maistui niin oudolta että pani epäilemään, tosin turhaan kun tässä vielä olen. Piti sitäkin maistaa.

Vierailija

"tietää" kirjoitti m.m: "Jos epäilee että on juonut metanolia, niin paras pysyä kunnon humalassa (1,5) etanolilla lääkäriin saakka, koska se estää metanolin muuttumisen formadehydiksi yms., joka tuhoaa hermoja."

Tuo pitää paikkansa. Metanolimyrkytyksen saaneen ensiapuhoito on todella pitää potilas kunnon kännissä etanolin avulla. MD voisi kertoa (jos lukee tämän) hieman tarkemmin asian lääketieteellisen perusteen.

Itse olen joskus pohdiskellut sitäkin (hieman aiheesta poiketen), että jos lääkäri on kieltänyt sinulta alkoholin nauttimisen esimerkiksi vatsahaavan vuoksi, olisiko turvallista nauttia viinaa vaikkapa peräruiskeena?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Matalasen Jussi
Miten pystyn tunnistamaan onko aineessa mahdollisesti metanolia tai onko tähän niin sanottua helppoa keinoa?^^

Mikäli kyseessä on juomien turvallisuuden varmistaminen, ei ole. kaikenlaisia urbaanilegendoja asian ympärillä pyörii, mutta niihin ei kannata uskoa. Tislaamalla viina ja tarkkailemalla lämpötilaa tislauksena aikana metanolin saa kotioloissakin selville, mutta jos tuolle linjalle lähtee niin samalla vaivalla sitä viinaa sitten tislaa puhtaasta rankista. Noin taloudellisesti siinä ei vain nykyisillä viinanhinnoilla ole työssäkäyvälle vähäisintäkään järkeä.

Vierailija
tietää
Jos epäilee että on juonut metanolia, niin paras pysyä kunnon humalassa (1,5) etanolilla lääkäriin saakka, koska se estää metanolin muuttumisen formadehydiksi yms., joka tuhoaa hermoja.

Siis etanoli imeytyy aina ensin, kunhan sen pitoisuus tarpeeksi suuri. Metanoli alkaa imeytymään etanoli pitoisuuden laskettua tarpeeksi.

Vierailija
Tarkkailija
Itse olen joskus pohdiskellut sitäkin (hieman aiheesta poiketen), että jos lääkäri on kieltänyt sinulta alkoholin nauttimisen esimerkiksi vatsahaavan vuoksi, olisiko turvallista nauttia viinaa vaikkapa peräruiskeena?

Yli 60% viinan juomista ei voine enää pitää nauttimisena.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
180°

Ei se itse juominen sitä nautintoa tuo, vaan juomisesta seuraava "hassu olo".

Mitä vahvempaa juo, sitä vähemmän tarvitsee pahanmakuista lientä juoda. Liian vahva tulee valitettavasti paluupostissa hyvin pian juomisen jälkeen, joten 60 % on aivan liikaa ainakin minulle. Ei sellainen tietysti mahalle hyvää tee, vaikka joku sitä pystyisikin juomaan.

Vierailija
Neutroni
180°

Ei se itse juominen sitä nautintoa tuo, vaan juomisesta seuraava "hassu olo".

Mitä vahvempaa juo, sitä vähemmän tarvitsee pahanmakuista lientä juoda.

Mitä vahvempaa juo, sitä vähemmän tarvitsee juoda vettä humaltuakseen.

Vierailija

Itsekin yllätyin Espanjan hintatasosta.

Jos kyseessä kuitenkin itäviina, niin jättäisin juomatta. Eikös taas ole Virossa ollut myrkytyksiä?

Vierailija
Toinen totuus totuudesta
tietää

Siis etanoli imeytyy aina ensin, kunhan sen pitoisuus tarpeeksi suuri. Metanoli alkaa imeytymään etanoli pitoisuuden laskettua tarpeeksi.

Ei nyt ihan noin. Etanolia annetaan suoneen metanolimyrkytyksessä.

Metanolin metaboliatuotteet ovat vaarallisia, asetaldehydi ja muurahaishappo.

Etanoli kilpailee alkoholidehydrogenaasi-entsyymistä metanolin kanssa. Etanolin metaboloituessa estyy metanolin aineenvaihdunta formaaldehydiksi ja muurahaishapoksi, jolloin metanoli poistuu virtsaan.

Yleensä samanaikaisesti hemodialysoidaan. Jollei potilasta dialysoida, etanoli-infuusiota joudutaan antamaan usean päivän ajan.

Metanolin puoliintumisaika on hemodialyysi- ja etanolihoidossa vain noin 2,5 tuntia, kun se pelkässä etanolihoidossa on kymmeniä tunteja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat