Bensiinin oktaaniluku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tälläistä vain kysyisin että, tuoko korkeaoktaanisempi bensa lisää tehoa (siis teoriassa/käytännössä) yleisesti polttomoottoreissa, jos ei lasketa kisa-viritteisiä moottoreita. Jos verrataan vaikka 95 ja 99+

Järkeviä vastauksia, kiitos!

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

95E ja 98E erona on vaan venttiilien voiteluaine... 95E räjähtää siksi kovempaa mutt tehoero on silti lähes olematon. "Teoriassa 95E on tehokkaampaa"

Puhdas alkoholi räjähtäisi vielä tehokkaammin. maailmassa on hybridiautoja jotka käyttää alkoholia sekä bensaa. Alkoholi lisää muutaman hevosvoiman ekä saastuta ollenkaan.

Vierailija

kaasuauto

Tuo jos puristuspaineita tai ahtopaineita lisätään.Tuossa linkissä muuten mielenkiintoista moottoriteemaa.
Käytä valmistajan suosittamaa tai takuut loppuu. Jos alat silti säveltää, niin hanki tietoa asiasta.

Vierailija

Korkeampi oktaaninen tavara kestää korkeamman puristuksen ennen leimahtamista, kone ei siis nakuta niin herkästi ja saadaan parempi vääntö.
Esim. VW korkeapuristeiset FSI-bensa koneet vääntävät vapareiksi hyvin, mutta vaativat 98-oktaanista.

Vierailija

Korkeaoktaanisella bensalla ajettaessa voi sytytysennakkoa kääntää hieman aikaisemmalle, jolloin moottorin tehokkuus ja kierrosherkkyys paranee. Myös taloudellisuus paranee verrattuna matalaoktaaniseen ja "myöhäiseen" sytytykseen.

Asetonilla voi korottaa oktaaneja. Kokeilut omalla vastuulla.

Vierailija

Jos oktaanilukua kasvatetaan ihan konstailematta lisäämällä oktaanin määrää suhteessa lyhyempiin hiilivetyihin, saadaan polttoaineeseen myös hitusen parempi energiatiheys.

Ideaaliseos johon bensan oktaaniluku pohjautuu on oktaanin ja heptaanin seos, ja bensiinin käyttäytymistä testikoneessa verrataan esimerkiksi 98 prosenttiseen oktaaniin, jolloin se saa arvon 98 MON mikäli ominaisuudet ovat samat.

Toinen tapa määrittää oktaaniluku on tutkia polttoaineen ainesosia sellaisenaan ja laskea niiden suhteista (tai jotenkin, en tiedä tarkkaan) miten polttoaineen pitäisi käyttäytyä. Tästä tulee RON luokitus, jota meilläpäin käytetään.

Näillä kahdella - standardikoneessa ajetulla testierällä ja sekoitussuhteesta päätellyllä - on jokunen yksikkö eroa ja esim. britanniassa käytetään näiden kahden keskiarvoa kun merkitään pumppuun mitä bensaa siitä saa.

Useimmat nykyautot säätävät automaattisesti sytytysennakkoa kun ajelee muutaman tankillisen korkeampioktaanisella. Tästä sitten hyötyy sen mitä nyt hyötyy, ehkä pari prosenttia bensankulutuksessa tai tehossa.

Vierailija

Korkeampi oktaaniluku sallii korkeamman puristussuhteen. Tämä taas on yleensä verrannollinen tehoon. Korkeampi oktaanisen polttoaineen itsesyttymisominaisuus(nakutus) on pienempi. Merkitystä saadaan tavanomaisessa henkilöautossa esiin vasta sitten, kun vedetään matkailuvaunua tms. Turbo autoissa puristussuhde on heikompi verrattuna vapaasti hengittäviin moottoreihin mutta ahtopaine saattaa aiheuttaa niissäkin nakutusta. Käytännön ajolla ei ole mitään merkitystä kumpaa bensaa tankkaa.

Edit; Siis teoriassa otto - prosessin teho riippuu vain ja ainoastaan sen puristussuhteesta.

Vierailija

Kumpi on loppujen lopuksi autoilijalle halvempaa - "ysivitonen tiskivesi" vai korkeampioktaaninen 98? Ostohetkellä tietenkin 95 on edullisempaa, mutta ysikasin mahdollistama aikaisempi sytytysennakko tuo omalta osaltaan hieman säästöä.

Veikko
Useimmat nykyautot säätävät automaattisesti sytytysennakkoa kun ajelee muutaman tankillisen korkeampioktaanisella. Tästä sitten hyötyy sen mitä nyt hyötyy, ehkä pari prosenttia bensankulutuksessa tai tehossa.

Jos näin on asian laita, silloin tiskivesi taitaa olla halvempaa. Onko jollain tarkempaa tietoa?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Ahdetulla JA nakutuksen tunnistuksella varustetun moottorin tehon pitäisi nousta korkeampioktaanista polttoainetta käyttäessä.

Muutamaan kertaan tuota kokeilin, mutta eroa en huomannut. 0-100 km/h testit menivät virhemarginaaleihin - kalliiksi kuitenkin tuli: Renkaiden, kytkimen, vetonivelten ja jarrujen kulumisesta johtuen. Eli ei kannata tankata korkeampioktaanista.

Vierailija

On käsite: Tehollinen keskipaine, joka ruulaa mitä koneesta saadaan tehoa ulos.
Joku on laskeskellut sitä:
http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topi ... 29705.html
"Katotaas tuo kaava.

j=1
Pe=75kw
Vitot=0,499
n=9500

Elikkä yhteensä 85671342 MPa joka onpi aika huisa mylly? Hups, nyt vasta meni kaaliin, 0,949MPa eli 9,5 bar olis oikein.

Ite käytin tämmöistä, tietääkseni 2-t moottorille soveltuvaa kaavaa:

pe = (Pe*s*A*N)/1000

pe = tehollinen keskipaine, kPa
Pe = teho, kW
s = isku, mm
A = sylinterin poikkipinta-ala, mm2
N = kierroksia sekunnissa

Toisesta opuksesta (2-t kirjanen tämäkin) löyty tämmönen:

BMEP (psi) = (hp * 6500) / (L * rpm)

L = tilavuus litroina

Elikkäs (102hp * 6500) / (0,499 * 9500) = 139,86 psi = 9,6 bar

Aika liki toisiaan noi kaikki veikkaa.

BTW, enska nakutti hiukan vielä sytyn säädön jälkeenkin, pitäisköhän laittaa kysymys 95 vai 98 bensaa"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
tutkimus
Käytännön ajolla ei ole mitään merkitystä kumpaa bensaa tankkaa.

Näin siis jos auton valmistaja suosittelee 95E:tä. En ole kuullut kenenkään vakavissaan väittävän, että edes bensan tunnistavilla moottoreilla korkeaoktaaninen bensa olisi hintansa väärtti. Jos taas auton valmistaja edellyttää 98 oktaanisen käyttöä, sitä on syytä myös käyttää.

Vierailija

Sen verran tarkennusta, että nimenomaan indikoitu keskipaine (IMEP) on suoraan verrannollinen polttoaineen nakutuskestävyyteen. Eli esim. lentokonebensiini 100/130:n teholuku (EI OKTAANILUKU!) 130 tarkoittaa ainetta, joka mahdollistaa 30% korkeamman IMEPin kuin teholuvun 100 (tässä tapauksessa myös oktaaniluku) liemi.

Vierailija

Joo, riippuu tosiaan autosta että kannattaako 98/99 vai ei. Esim. uudehkon BMW:n e90 mallisarjan kuusisylinteriset moottorit toimii parhaiten korkeammalla oktaaniluvulla. Tehdas ilmoittaa suoraan että ilmoitetut tehot on mitattu käytettäessä 98:a ja 95:lla ei irtoa niin paljoa.

Muistelen kaverin laskeneen että jos ajat vuodessa 20 tkm, niin 98:a tankattaessa tulee lisäkustannusta vuodessa noin 40 euroa verrattuna 95:seen. Itse siis tankkaan aina 98 kun ajot ovat niin vähäiset.

Vierailija
no_more
95E ja 98E erona on vaan venttiilien voiteluaine... 95E räjähtää siksi kovempaa mutt tehoero on silti lähes olematon. "Teoriassa 95E on tehokkaampaa"

Puhdas alkoholi räjähtäisi vielä tehokkaammin. maailmassa on hybridiautoja jotka käyttää alkoholia sekä bensaa. Alkoholi lisää muutaman hevosvoiman ekä saastuta ollenkaan.

Et yhtään enempää keksinyt satuja?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat