Mihin kemiaa tarvitaan.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkä aattelin kysyä et mihinkä ammatteihin kemiaa tarvii? siis lukiossa aattelin valita kemiaa ja nyt sitte kiinnostais et missä siitä hyötyy?

Kommentit (12)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Kemistejä on töissä hyvin monilla teollisuuden aloilla. Elintarviketeollisuudessa, lääketeollisuudessa, paperiteollisuudessa, öljynjalostusteollisuudessa, elektroniikkateollisuudessa. Lähes kaikkialla missä materiasta tehdään jotain. Kemiasta on apuaineena hyötyä myös muilla aloilla. Eräillä biologian, lääketieteen ja tekniikan aloilla ainakin.

Vierailija

Nyt tulee tärkeä vinkki... Jos et ole vielä keksinyt miksi tulet 'isona' (siis mitä ammattia alat harjoittaan), niin keskity olennaiseen. Matematiikkapää kehittyy kun sitä harjoittaa samoin kuin kielipääkin. Kemia kuin fysiikka on hyvänä tukena ja mausteena tässä. Historiaa, uskontoa taikka Biologiaa voi aina vanhemmalla iällä lukea jos ja jos sattuisi tarvitsemaan tai on mielenkiintoa. Matematiikka avaa ja pitää portit avoinna kun jatkoa lukion jälkeen pohdit. Toinen mihin on myös hyvä panostaa on toinen ulkomainen kieli (siis englannin lisäksi), vaikka sitten se ruotsi ( =virallisesti toinen kotimainen kieli). Englanninhan ( = 'kolmas' kotimainen)oppii ajallaan, sitä kun sattuu tulemaan joka torvesta.

Summa summarium: Jos et energiaasi tai aikaasi halua tuhlata, niin kohdenna ne luonnontieteisiin varsinkin matematiikkaan. Lisäksi on hyvä opetella joku ulkolainen kieli.

Vierailija

Kemian perustiedot kuuluvat hyvään yleissivistykseen. Eli ainakin muun puuhan ohessa sitä kannattaa opiskella. Omin nokin ei tosin pitkälle pääse, kun tuo labraosuus on pahasti laitostunut ja välineet maksavat.

Kemian työn olemus on se tärkeämpi kysymys. Se on kokkailun tapaista tissuttelua tai istumalihaksia vaativaa prosessinohjausta näyttöpäätteeltä käsin tai likaista huoltotyötä kovan suorituspaineen alla, ties mille mömmölle altistuneena.

Niin jos oikein osaa, onnistaa ja tuuria löytyy niin pääsee liehumaan hyvällä palkalla jonkin laitoksen käytäville valkoisessa takissa tärkeilemään, jota ei tarvitse koskaan liata.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
tietää

Niin jos oikein osaa, onnistaa ja tuuria löytyy niin pääsee liehumaan hyvällä palkalla jonkin laitoksen käytäville valkoisessa takissa tärkeilemään, jota ei tarvitse koskaan liata.

Eiköhän tuo riipu pitkälti siitä omaako johtajan tai kauppiaan lahjoja vai ei. Opettaja on tietysti toinen vaihtoehto, jos jätetään tuo hyvä palkka pois vaatimuksista.

Vierailija

Kemiaa tarvitaan lähes alalla kuin alalla. Lääkärin ja sairaanhoitajan työssä se on A1. Edellä lueteltujen lisäksi tulee mieleen esim. kosmetiikkateollisuus, öljynjalostus, lannoiteteollisuus, paperiteollisuus, kemian teollisuus, y.m.

Vierailija
tietää
Se on kokkailun tapaista tissuttelua tai likaista huoltotyötä kovan suorituspaineen alla, ties mille mömmölle altistuneena.

Ootko telkkarista nähnyt vai mistä tiedät, itse en ole vielä huomannut ko. asioita.

Vierailija
nm
tietää
Se on kokkailun tapaista tissuttelua tai likaista huoltotyötä kovan suorituspaineen alla, ties mille mömmölle altistuneena.

Ootko telkkarista nähnyt vai mistä tiedät, itse en ole vielä huomannut ko. asioita.

Työhön liittyen minulla on kolmesta erillaisesta kemian työstä kokemusta ja sivusta nähnyt muutamaa. En ala niitä kuvailemaan. Jostain syystä en pidä alasta, vaikka se varsin kehityskelpoinen on verraten moniin kehittymättömiin aloihin.
Olet ilmeisesti kemisti ja näet asiat omalta kannaltasi olevan hyvin ja hallinnassa. Onnittelen aidosti.

Vierailija
tietää
nm
tietää

Työhön liittyen minulla on kolmesta erillaisesta kemian työstä kokemusta ja sivusta nähnyt muutamaa. Jostain syystä en pidä alasta, vaikka se varsin kehityskelpoinen on verraten moniin kehittymättömiin aloihin.
Olet ilmeisesti kemisti ja näet asiat omalta kannaltasi olevan hyvin ja hallinnassa. Onnittelen aidosti.

Joo, olen kemisti, sen jälkeen olen opiskellut jotain muutakin.
Emme altistu kemikaaleille, osaamme työskennellä.
Sivusta seuraamalla ei opi kuinka toimitaan?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
nm

Liekö kemisteillä sama kuin niin monilla muillakin aloilla. Työ on turvallista, jos on perehtynyt turvallisuusohjeisiin ja haluaa noudattaa niitä. Jos taas ei viitsi nähdä hieman vaivaa oman turvallisuuden eteen, sitten kyllä sattuu ja tapahtuu.

Vierailija
Neutroni
nm

Liekö kemisteillä sama kuin niin monilla muillakin aloilla. Työ on turvallista, jos on perehtynyt turvallisuusohjeisiin ja haluaa noudattaa niitä. Jos taas ei viitsi nähdä hieman vaivaa oman turvallisuuden eteen, sitten kyllä sattuu ja tapahtuu.

Juu, jokaista kemikaalia koskeviin työturvallisuusohjeisiin on syytä tutustua, jos se ei ole ennestään tuttu tai ei muuten osaa arvioida sen haitallisuutta, mikä olisi aika merkillistä, mikäli kyseessä on kemisti.

Vierailija

Oletatte että kaikki kemian parissa toimivat ovat saaneet kemistin koulutuksen tai ainakin laborantin.
Laitteiston huollossa tarvitaan asentajia, hitsaajia ja sähkömiehiä. Monasti he ovat urakoititsijan palveluksessa ja heikosti jos ei peräti lainkaan informoitu mitä aineita työmaalla on.
Riskiä lisää tiukka aikataulu, jolloin otetaan riskejä ja vältetään suojavarusteiden käyttöä. Työssä voidaan käyttää aineita, jotka reakoivat kemikaalien kanssa.
Itse tiedän kemiasta riittävästi, jotta osaan varoa kemikaaleja. Kärjistin asiaa ehkä liikaa. Anteeksi.

Vierailija
tietää
Laitteiston huollossa tarvitaan asentajia, hitsaajia ja sähkömiehiä. Monasti he ovat urakoititsijan palveluksessa ja heikosti jos ei peräti lainkaan informoitu mitä aineita työmaalla on.

Olet oikeassa, kaveri sai asennushommissa rikkihappoa käsilleen, iho ei ole vieläkään kunnossa.

Uusimmat

Suosituimmat