Puukonrakennus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ostin muuten puukkosarjan!

Täydellinen paketti tuppinahkaa myöten!

Suosittelelen ehdottomasti että, hommaat ensimmäiseksi puukoksi nimenomaan sarjan koska siinä on kaikki tarvittavat osat mukana.

Myöhemmin sitten voi alkaa takomaan omia teriä.

Nyt on puukkoon tehty kahva ja terä istutettu siihen. Kyllästys on tehty pine tärpätti/pellavaöljy/terva liuoksella (40%/40%/20%).

Tupen tekeminen alkaa ensi viikolla.

Onko foorumilla muita harrastajia?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Meikäläinen lähinnä ostaa omat puukot mutta ahjo olisi tekeillä piakkoin, sitten teen ihan omatekoista kamaa. Ei tommoinen kokoamisjuttu mikään erikoinen sinänsä ole

Vierailija

Joskus on tullut mieleen puukonrakennus mutta en ole uskaltanut aloittaa.

Ehkä joskus voisi kokeilla.

Onkohan rakentaminen vaikeaa?

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Rakennuksia rakennetaan. Ei sellaista voi rakentaa, mikä on itseä pienempi. Puukko tehdään tai valmistetaan.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Wolfram
Meikäläinen lähinnä ostaa omat puukot mutta ahjo olisi tekeillä piakkoin, sitten teen ihan omatekoista kamaa. Ei tommoinen kokoamisjuttu mikään erikoinen sinänsä ole

Totta, itse kokoaminen ei olekkaan mitenkään erikoista, mutta välttää puhdetyönä kun ei ole ahjoa tarjolla ettei pääse takomaan.

Itsellä on myös suunitteilla ahjo ja sen mukana terän takominen.
Lähinnä Damaskiteräs kiinostaa.

Minkälaisia teriä olet aikonut tehdä?

Vierailija

Omituista porukkaa kun ei puukkon valmistukset kiinosta.
Sen sijaan kantoja revitään mitä kyseenalaisimmin keinoin.

Onko niin että foorumilla on vain kyniin nojaajia lätisijöitä jotka eivät itse tee mitään

Vierailija

Kyllähän sitä tekisi, mutta nämä olosuhteet nyt tökkivät vastaan.
Onhan noita palkittujakin tekeleitä tullut tehtyä metallista ja paljon huomiotta jääneitä.
Tunnen mielihyvää kun teräs nöyrtyy hyppysissä ja siitä tulee jotain hyödyllistä.
Puukkoa en ole vielä harkinnut tehdä. Kyllähän se parempi tulisi kuin nuo muovikahvaiset Morat.

Vierailija

Hienoa palstalle että on sentään asiasta kiinostuneista.
Totta ettei itse kahvan tekeminen ole vaikeaa vaan itse juju onkin siinä miten saa kahvan kestämään kovaa jokapäiväistä käyttöä.

Itse kokeilen oikeaa havutärpättiä/pellavaöljy/terva seosta, kahva on liotettu 12 tuntia seoksessa ja nyt se saa kuivua n, 2 viikkoa.

Kuivumisen jälkeen aion kokeilla kiilotusta sukkahousulla lankkipoika tyypiin.
Pitää vain ensin voihkia emännän sukkahousut, saasnähdä mikä meteli siitäkin syntyy.

Lopuksi ajattelin kokeilla Carnauba vahaa.

Tietää: Mitä olet taivutellut metalista? Olisi hauska jutella aiheesta.

Vierailija
Ykä
Kuivumisen jälkeen aion kokeilla kiilotusta sukkahousulla lankkipoika tyypiin.
Pitää vain ensin voihkia emännän sukkahousut, saasnähdä mikä meteli siitäkin syntyy.

Voihkiminen tuskin kovaa meteliä saa aikaan. Lankkipoika tyypiin kiilotusta en olekaan kokeillut.

Vierailija

Kiillotusta voi kokeilla myös inttityyliin villasukalla. Kengät se kiillottaa, en tiedä puukon kahvasta.

Pari, kolme puukkoa olen tehnyt. Itse taottuja. Ahjoa ei ollut käytössä, mutta happi-asetyleenipilli, johon yli 1000l kärsä niin kyllä silläkin lämpiää. Kahvoihin olen käyttänyt visakoivua, nahkaa ja luuta.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Aloita tupen ompeleminen terän/lestin alapäästä, niin se onnistuu parhaiten. Muista myös kastella tuppinahka ennen kuin alat ompelemaan, ja tee ommel kunnon virpilangalla, kaipa sekin oli mukana.
Jos mukana ei ollut naskalia niin neulana täytyy olla kolmikulmainen äimä. Jos on naskali niin riittää että teet virpilankaan kunnon sukaimet ja kun pikeät langan niin se menee helposti läpi naskalinreiän.
Ennen punottiin sukaimeen sianharjas, se oli kuin terävä neula ja oli helppo pujottaa naskalinreikään.
Jos haluat kuvioita valmiiseen tuppeen niin kastele se vielä kerran, aseta puukko paikalleen ja tee nahkaan tarvittavat kruusaukset risalla tai vastaavalla kapineella voimakkaasti painaen. Kuivata tuppi sitten nopeasti jotta kuviot jäävät siihen pysyvästi, varo kuitenkin polttamasta nahkaa.

Sukain on sellainen että virpilangan päästä puretaan säikeet irti noin 10 cm matkalta, ja kukin säie kaltataan ohuemmaksi päätä kohti. Tähän sopii hyvin se puukko jonka olet tehnyt, säie vain peukalon ja puukon terän väliin ja pehmeä veto.
Säikeet punotaan takaisin yhteen, ja jos on sianharjas niin se sovitetaan siihen joukkoon, niin että harjaksen kärki jää pisimmälle.
Lopuksi tietenkin se virpilangan pikeäminen. Otat ylimääräisen nahkapalan, laitat siihen pikinokareen ja taivutat kahtia (pikilappu) ja vedät virpilangan muutaman kerran sen pikilapun läpi.

Näin opetti ennen isäni.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Tein kahvan visakoivusta ja messinki lapoista.

Seuraavan voisi kokeilla jostain kovapuusta esim zirocote.

Miten on eikö kaasupilli polta teräksestä hiilen pois niin että siitä tulee liian kova?
Olen ymmärtänyt että jos kaasupilliä käytetään metallin lämmittämiseen takomis mielessä niin liekki polttaisi teräksestä hiilen pois ja siitä näin tulisi liina kova taottavaksi, mahtaako olla näin?

Luonnolisesti takomisen jälkeen terä pitää karkaista joko veteen tai öljyyn.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat