Miten valitsit maailmankatsomuksesi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kiinnostaa tietää millä perusteella ihmiset ovat valinneet maailmankatsomuksiaan, olivat ne sitten ateismia, uskontoja, tai omia teorioita. Erityisesti uskontojen kohdalla kiinnostaa, miksi juuri tiettyyn uskontoon, eikä johonkin toiseen. Perustelut ovat tervetulleita.

EDIT: Vaihtoehdoissa oli tarkoitus olla myös "Ei kiinnosta, kunhan uskon mitä uskon", mutta se ei mahtunut vastauksiin.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Tuolta puuttuu ainakin vaihtoehto: Yritän elää niin kuin oikeaksi koen. Usein se menee hyvin lähelle kristillistä, mutta nytkin esmes on loiva krapula.

Vierailija

Maailmanjälkeistä katsomusta olen viime aikoina pyrkinyt välttelemään, koska siinä menee helposti tämä maallinenkin elämä aika synkäks. On nimittäin "muutama" asia joista voidaan kysyä, että minkä VITUN takia se on niin kuin on. (Tuo voimasana on sitten sanaluokaltaan aggressiivi ja siten perustellusti käytetty tekstin tehokeino ilmentämään sitä tunnetilaa minkä kirjoittaja haluaa lukijalle välittyvän. Mode on hyvä ja jättää sen vaan sinne.)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26894
Liittynyt16.3.2005

Tuo toinen vaihtoehto lienee lähinnä. Kyllä maailmankatsomus on vahvasti järkihommia minulle, vaikka ehkä joku toinen valinta olisi onnellisempi.

Vierailija
Taha
"Vertailin maailmankatsomuksia, ja tämä tuntui loogisimmalta"

Jos tämä oli vastaus minun viestiin, niin en ole vertaillut maailmankatsomuksia. Lähinnä reagoinut tilanteisiin niin, ettei omatunto kamalasti soimaa.

Edit: Ei näköjään aggressiivien käyttöä sallita..

Vierailija

Tarkoitan maailmankatsomuksella tässä yhteydessä sitä, mitä pitää todellisena, onko jumala/jumalia olemassa, onko elämällä tarkoitus jne. Muutenkin kiinnostaisi tietää myös mihin kukin uskoo.

Itse olen ateisti, koska se on loogisesti todistettavin maailmankatsomus.

Vierailija

Maailman katsomus on ryhmätyötä. Toisten näkökulmat on pakko huomioida ja oma näkemys voi jäädä huomiotta tai sitä joutuu korjailemaan sillointällöin. Vastaan ei auta taistella.
Tosin lapsuudessa muodostunut tapa tarkastella maailmaa tahtoo säilyä läpi elämän ja se värittää kaiken tietynsävyiseksi, halusi tai ei (Onko lasissa vielä- vai enää puolet. Onko tunnelin päässä näkyvä valo, vai juna).

On varsin onnellista omata näkemys minkä kanssa viihtyy eikä koe suuria ristiriitoja. Voisi sanoa että tämä on onnellisen elämän perusta.

Oma "maailmankuva" on yhä työn alla, kuten tulee aina olemaan. Kehittyy.

Vierailija

Vertailin maailmankatsomuksia, tämä tuntui loogisimmalta ja toki maailmankuvanikin vielä kehittyy, mitään takeita ei tietysti ole siitä, että se kehittyisi yhtään parempaan suuntaan.

Puolihullu

Edit: Ei näköjään aggressiivien käyttöä sallita..

Saatanaa, perkelettä ja jumalautaa ei sensuuri poista, mutta vitun poistaa, kirjoita siis v i t t u, tai vaikka vit-tu, kun vituttaa. Kas vituttaminenkin näkyy.

Vitutuksen multihuipennus.

Erakko
Seuraa 
Viestejä1807
Liittynyt26.8.2005

Minä tulin uskoon kun näin televisiossa dokumentin 1970 -luvulla jostain itämailta, jossa uskottiin, että hai käy rannassa hakemassa vainajan sielun. Siinä dokumentissa pieni hai todella kävi kääntymässä rannassa kun joku oli kuollut. Kristinuskon valitsin koska sitä opetettiin koulussa. Jos asuisin arabimaissa, olisin todennäköisesti muslimi. Tarvitsen uskontoa, muuten pelkäisin enemmän.

Vierailija

Vastasin: Vertailin maailmankatsomuksia, ja tämä tuntui loogisimmalta
Olen eräänlainen ateisti. En ole fanaattinen. Pidän koko ajan ovea hieman raollaan kakille uusille ideoille ja näkemyksille.

Maailmankatsomuksessaan ei saa olla fanaattinen. Fanaattisuus aiheuttaa paikoilleen jähmettymistä yhteen paikkaan, siinä sitä sitten tallataan ja poljetaan samaa polkua silmät ummessa muusta maailmasta. Uskotaan vanhoihin vanhoihin kirjoituksiin, luullen niitten olevan viisaampaa mitä nykyajan ajatukset. Uskotaan taruihin tai hypoteeseihin sokeasti, luullaan niitten oleva absolyyttisiä totuuksia. toivottavasti en koskaan hairahda fanaattisuuteen.

Vierailija

Uskonnot ovat meemejä, opittuja asioita ja a-teismi uskontojen puuttumista. Siksi ateismi on loogisin vaihtoehto. Ei se ole mikään uskonto. Jos ei tiedä sitä, kannattaa vähän opetella mikä on uskonto ja mikä ei.

On ateismikin maailmankatsomus, ateisti uskoo ettei jumalia ole koska niistä ei ole todisteita. Uskovainen taas uskoo koska hänelle opetetaan niin ja kirjassa sanotaan että Jee, sukset. Valmiiksi purtua mössöä, siksi olen vapaa-ajattelija. Ajattelen vapaasti ilman saneluja.

Vierailija
Espi000
Voiko uskonnon tietoisesti valita? Alkaisikohan sitä ensi viikolla uskomaan Jeesukseen.

En usko, mutta voiko mitään ajatusta valita tietoisesti, eikö ole pikemminkin niin, että ajatusten sisällöstä on mahdollista tulla tietoiseksi?

--------------------------------------

Maailmankatsomukseni .. avonainen on käsite, joka ehkä kuvaa parhaiten sitä mitä elämästään voi havaita.

Vierailija
Taha
Espi000
Voiko uskonnon tietoisesti valita?

Jos et tiedä kaikkea, sinun täytyy valita, mihin uskot.

Toki, mutta voiko lainata kirjastosta eri uskontojen pyhiä kirjoja ja valita niistä parhaan ja päättää alkaa uskomaan siihen. Tämä on paras, otan tämän?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat