Normaaliajasta kesäaikaan ja takaisin...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Minua tämä ei ole hetkauttanut suuntaan eikä toiseen. Mutta vuosi vuodelta luen ja kuulen tarinoita siitä, kuinka ns. kellojen siirtäminen on myöhästyttänyt ihmisiä töistä ja tapaamisista tai juoksuttanut heitä paikalle tuntia liian varhain. Ja jollei ajanmuuttoaskar ole tehnyt kumpaakaan edellä mainituista kommervenkeistä, niin se on sekoittanut ihmisten biologiset kellot.
Minua ihmetyttää se, miten jo tunnin muutos totuttuun päivä-yö -rytmiin sekoittaa meidät, järkevät ja kirjaimellisesti aikaansa seuraavat ihmiset.
Tunti vain mutta hankala tunti on...

Kommentit (8)

Vierailija

Minua taas sapettaa kun ihmiset puhuvat talviajasta. Kesäaika on, mutta se on poikkeus normaaliajasta energiansäästön vuoksi. Ihan hyvä asia kun suurin osa ihmisistä nyt työskentelee vielä kellon mukaan. Saisi olla enemmän, nyt on aamulla pimeää. Koodareille se on tietysti ikävä asia, se kesäaika.

Eihän se aurinkokaan nouse eikä laske vaikka niin sanotaan jopa Hesarissa. Maapallo pyörii eikä aurinko meitä kierrä eikä nyt ainakaan nouse mistään.

Vierailija

Eipä toi normaaliaikaan siirtyminen sinänsä mitään ongelmia tuo, mutta se ensimmäinen päivä (tässä tapauksessa siis eilinen) tuntuu aina niin älyttömän pitkältä.

Vierailija

Minulle on aivan sama mistä ajasta puhutaan. Yhden tunnin muutos ajassa ei minua vapisuta tai väsytä tai raivostuta. Hyvin menee....

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Asimov
Minua taas sapettaa kun ihmiset puhuvat talviajasta. Kesäaika on, mutta se on poikkeus normaaliajasta energiansäästön vuoksi.

Kun virallisesti on kesä- ja normaaliaika, niin samoin pitäisi Suomen autoiluolosuhteissa puhua kesä- ja normaalirenkaista!

Vierailija
Asimov
Minua taas sapettaa kun ihmiset puhuvat talviajasta. Kesäaika on, mutta se on poikkeus normaaliajasta energiansäästön vuoksi. Ihan hyvä asia kun suurin osa ihmisistä nyt työskentelee vielä kellon mukaan. Saisi olla enemmän, nyt on aamulla pimeää. Koodareille se on tietysti ikävä asia, se kesäaika.

Eihän se aurinkokaan nouse eikä laske vaikka niin sanotaan jopa Hesarissa. Maapallo pyörii eikä aurinko meitä kierrä eikä nyt ainakaan nouse mistään.

Niinpä. Me täällä Espanjassa kärsimme vielä siitä että olemme yhdellä aikavyöhykkeellä vinossa aikaamme nähden.

Terveiset kaikille kellon mukaan CET ajasta, todellisuudessa +1 eli olemme hieman GMT:stä länteen. Raja kulkee tuossa noin Barcelonan/Valencian tuntumassa. Suomessahan ollaan "hieman toiseen suuntaan" kun se virallinen vyöhyke kulkee jotakuinkin Joensuun kaupungin kohdalla.

Koodarina minulle asia on yksi lysti koska teen töitä kotoa käsin ja herään silloin kun koira herättää, yleensä suurinpiirtein auringonnousun aikaan eli aivan liian aikaisin, tähän aikaan vuodesta siis jotakuinkin klo 7.20 väärää normaaliaikaa.

Vierailija

Aloittaja puhuu asiaa.

Joku joskus valitti Hesarin yleisönosastolla, että koska keväällä täytyy siirtää kelloa tunnin verran eteenpäin, on hän väsynyt puoli vuotta, kunnes syksyllä kellon saa taas siirtää takaisin. Siis mitä pirua? Eikö aikuinen ihminen osaa puolessa vuodessa siirtää unirytmiään yhdellä tunnilla? Miten tällainen ihminen pärjää ulkomailla, jos tulee muutamankin tunnin jet lag?

Vierailija

Oma unirytmini saattaa vaihtua viikossa täysin nurin kurin eli herään yhdeksältä illalla ja menen nukkumaan siinä kymmenen maissa aamulla.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Aloittaja puhuu asiaa, ei hetkauta, mikä saa minut melkein raivon partaalla kysymään, että miksi ihmeessä me sitten siirrämme aikaa sinne ja tänne.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Uusimmat

Suosituimmat