Kirjesalaisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin keväällä huvikseni tehdä 'kokeen'. Jo hyvän aikaa sitten selasin huumausaine- ja lääkeaineluettelot läpi, ja varmistin vielä useammasta muusta lähteestä, että voisin laillisesti tilata Suomeen ruusunorsukierron siemeniä. Näitähän saa Suomestakin mistä vain, ja huomattavan paljon huokeampaan hintaan kuin ulkomailta tilaamalla.

Ja kuten jo osasin odottaa, seuraavaa tapahtui: Kirje viipyi hyvän tovin matkallaan. Saapusmisilmoituksen saapuessa huomasin päälle liimattun tarran, jossa luki, että lähetys on tullattavana tullissa.

Kävin tullissa kysymässä, jotta minkä takia paketti on täällä. Se on EU-alueelta tilattu, eikä tuote ole tullin kiellettyjen aineiden listoilla, eikä muutoinkaan vasten Suomen lakia. Huomasin myös, että kirje oli avattu. Keskustelin tullivirkailijan kanssa hyvin asiallisesti, kuten teki tämäkin, todetessani, etten ole lakia rikkonut, ja että te jopa olette. Tulli kieltäytyi antamasta kirjettä minulle.

Mikä on minun oikeudellinen asema tässä tilanteessa? Tulli ei saa avata kirjettä ilman tilaajan lupaa, lainsäädäntö on tässä vieläpä melkoisen tiukka. Ja vielä, että suht kallis paketti lopulta jäi sinne, mitä oikeus mahtaa tässä sanoa? Onko tällaisessa tilanteessa käytännössä muuta mahdollisuutta kuin jättää asia sikseen?

Selitin vielä virkailijalle, että jos olisin huumausainetarkoitukseen siemeniä tilannut, olisin toki niitä laillisesti ostanut Suomesta puolta pienempään hintaan. Heidän kuudes aistinsa kai sanoi paremmin.

Kommentit (3)

Vierailija

Niistä kasvaa oikein kaunis kukka. Idättäminen on kuulemma kovin vaikeaa, kuten olen itsekin huomannut. Mutta teinkin tilauksen puhtaana kokeiluna, kuinka kävisi. Googlettamalla löytyy kuvia kyllä kasvista Argyreia nervosa.

Vierailija

Suomihan on jonkilainen sosialistis-pseudodemokraattinen harvainvalta, eikä aito länsimainen liberaali ihmisoikeusvaltio. Täällä isoveli valvoo kansalaista.

Uusimmat

Suosituimmat