itsensä tunnistaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuosta tiede-lehden artikkelista lainaus:

"Peilitestin ratkaisevassa vaiheessa norsujen otsaan maalattiin merkki, jota ne eivät voineet suoraan nähdä. Jos ne koskettaisivat rastia nähtyään sen peilikuvasta, se olisi varma osoitus itsetunnistuksesta. Yksi norsuista, Happpy, läpäisi tämän testin. Tutkijoiden mukaan tulos oli odotettava, sillä näin reagoi ihmisapinoistakin vain puolet."

Monikohan ihmisistä reagoisi tuolla tavalla koskettaen, jos otsaan olisi maalattu merkki? Veikkaan ettei kovinkaan moni...

Mielestäni tuo ei todista mitään. mutta uskon kyllä siis siihen, että eläimistä osa tiedostaa itsensä, aivan kuten ihmisistäkin.

Kommentit (9)

Vierailija
Armitage
Mielestäni tuo ei todista mitään.

Eikö se aika selvästi osoita, että norsu tajuaa peilikuvan olevan sen itsensä kuva, kun se tajuaa että sen otsassa on jotain outoa peilikuvansa perusteella?

Vierailija

Peiluva on eläimille tuttu veden heijastuksena, kun ne ovat juomassa. Nähneet siis että kuvajainen vaihtelee oman liikkeen mukaan.
Siitä on vielä matkaa tajuta sen esittävän "itseä". Kuvaan reakointi ei siis välttämättä kerro tietoisuuden tasosta.
Norsukokeessa olisi voinut olla jokin asia, jonka norsut kokevat uhkaavana. Välitön reakointi olisi selvä merkki. Se olisi kertonut että peilikuva todella vastaa "itseä" ja sen mitä siihen kuuluu luonnostaan.

Vierailija
Armitage
Tuosta tiede-lehden artikkelista lainaus:

"Peilitestin ratkaisevassa vaiheessa norsujen otsaan maalattiin merkki, jota ne eivät voineet suoraan nähdä. Jos ne koskettaisivat rastia nähtyään sen peilikuvasta, se olisi varma osoitus itsetunnistuksesta. Yksi norsuista, Happpy, läpäisi tämän testin. Tutkijoiden mukaan tulos oli odotettava, sillä näin reagoi ihmisapinoistakin vain puolet."

Monikohan ihmisistä reagoisi tuolla tavalla koskettaen, jos otsaan olisi maalattu merkki? Veikkaan ettei kovinkaan moni...

Mielestäni tuo ei todista mitään. mutta uskon kyllä siis siihen, että eläimistä osa tiedostaa itsensä, aivan kuten ihmisistäkin.

Idiootti tutkimus.

Ainakin oma koirani tunnistaa itsensä peilistä ja videolta.

Miksi ihmiset aliarvioivat eläinten älyä?

Tuntuu siltä, että tavallinen tallaaja jo tietää entuudestaan kaiken mitä tutkijat yrittävät epätoivoisesti todistaa. Liika lukeminen näköjään sumentaa aivot ja vieroittaa todellisuudesta.

Vierailija
SAMAEL
Armitage
Mielestäni tuo ei todista mitään.

Eikö se aika selvästi osoita, että norsu tajuaa peilikuvan olevan sen itsensä kuva, kun se tajuaa että sen otsassa on jotain outoa peilikuvansa perusteella?

Huh, totta, aika tosiaan lopettaa tältä illalta kirjoittelu, ennen kuin viimeinenkin järjen hiven sammahtaa...

Vierailija
tiäremiäs
Minulla oli joskus 9 vuotiaana marsu ja muistan kun kiusasin sitä peilin avulla, se aina kävi ihmettelemässä omaa lajitoveria. Mutta ei voi tietää tajusiko että kysymyksessä on ihan itse sama olento.

No kyllähän taistelukalakin alkaa peilin edessä pullistella, ja västäräkin olen nähnyt taistelevan peilin kanssa itsensä ihan näännyksiin, mutta sehän siis juuri todistaa päinvastaista, eivät tunnista itseään. Vai olitko nyt ironinen minun vajaamielisyyteni innoittamana?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Armitage
tiäremiäs
Minulla oli joskus 9 vuotiaana marsu ja muistan kun kiusasin sitä peilin avulla, se aina kävi ihmettelemässä omaa lajitoveria. Mutta ei voi tietää tajusiko että kysymyksessä on ihan itse sama olento.

No kyllähän taistelukalakin alkaa peilin edessä pullistella, ja västäräkin olen nähnyt taistelevan peilin kanssa itsensä ihan näännyksiin, mutta sehän siis juuri todistaa päinvastaista, eivät tunnista itseään. Vai olitko nyt ironinen minun vajaamielisyyteni innoittamana?

En ollu ironinen.

Vierailija

Piskimme voi tuijottaa vartinkin Animal Planetia, äristen saalistavalle leijonalle ja muuta sellaista. Mutta omasta peilikuvastaan se ei ole kiinnostunut paskan vertaa. Liekkö sillä on huono itsetunto tai jotain.

Vierailija

Koira oppii tunnistamaan peilikuvansa yrityksen ja erehdyksen kautta. Pentuna ne luulevat peilissä olevan toisen koiran ja reagoivat siihen, mutta vähitellen ne menettävät kiinnostuksensa. Vai onko tilanne sama kuin TV-kuvan: siellä olevat eläimet eivät tule leikkimään, joten niistä ei välitetä. Vain petojen äänet TV:ssä pelottavat joskus.
Pitäisiköhän Mustille panna rasti otsaan ja kokeilla, ei se taitaisi onnistua.

Uusimmat

Suosituimmat