4 Vuotias kysymyksineen ?

Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Äijjä ,äijjä kuulekko ?
Mitä Häh ?
Miksikä kuutamo on toisinhans pienempi ja joskus son isompi ?
Täh? Mitä kuutamoko, ainahan son samankokonen.
Eikä ole tule vaikka kattomhan , katto nyt son isompi ku
mitä soli eilen , ja joskus se on ihan pyörejä pallo.
Joskus tuommonen pieni, mutta miksi ? Eikö Äijjä tiijjä?
Noku se kiertää maata , ja aurinko paistaa siihen vain yhelle kantille.
Sekö se aurinko sitä pienentää ?
Eiku no ,, se valo eiku sekö kiertää,,,
Mutta miksi se pienenee ja kasvaa , eikö Äijjä tiijjä ?
Tiijjä mie mutta miten sen nyt selittäs, se on vähäsen vaikeaa.

Niin miten selittäsitte 4 vuotihalle tiedemiehen alulle tuon ??
Mulla meni kieli solmhun ,eikä sanoja oikhein löytyny tuon ikäselle sopivia meinaan.
Niin että auttakaappa vanahaa keksimhän 4 vuotihalle sopivia selityksiä.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Pahus kun on hankala kysymys.
Voihan sen näyttää parilla pallolla ja valolla miten se aurinko siihen kuuhun vaikuttaa. Onhan siinä yhteistä näpräämistä, niin saa ajan kulumaan ja voi itsekkin oppia jotain.

Toisaalta kannattaa inostaa vain tarkkailemaan asiaa ja vihjailla että kirjoissa niistä kerrotaan jos vaikka innostaa lasta opettelemaan lukemaan aiemminkin, kuin minulle kävi lapsena.
Tutkivaa asennetta pitää juurruttaa jo tuossa iässä, jotta se juurtuu syvälle, ennenkuin koulu sen torppaa.

Itse sen lapsen kannattaa innostua niitä selityksiä keksimään, eikä antaa valmista eteen. Tahtoo vain se heidän pinna olla niin lyhyt että jo kohta unohtavat koko asian.

Toisaalta sanastoahan ne sillä kyselyllä keräävät, vaikkeivat syvällisemmin siihen uppoudukkaan, kun ei ole kokemusta.

Vierailija

Joskus lapset ovat yllättävänkin oppivaisia vaikka luulisi, ettei päähän jää juuri mitään. Kun poikani oli 3,5-vuotias näytin hänelle aurinkokunnan kuvaa jostakin kirjasta ja selitin taivaanmekaniikan perusteet muutamassa minuutissa. Eli miten planeetat ja kuut kiertävät avaruudessa aurinkoa. En uskonut, että poika siitä paljon mitään muistaisi, mutta muutamaa kuukautta myöhemmin olimme ulkona keskitalvella ja sanoin: "Katso miten alhaalla aurinko on tähän aikaan vuodesta, vaikka nyt on keskipäivä." Poika totesi: "Höh, eihän se ole alhaalla, koska se kerran on avaruudessa."

Vierailija
Arnold Goyakla
Joskus lapset ovat yllättävänkin oppivaisia vaikka luulisi, ettei päähän jää juuri mitään. Kun poikani oli 3,5-vuotias näytin hänelle aurinkokunnan kuvaa jostakin kirjasta ja selitin taivaanmekaniikan perusteet muutamassa minuutissa. Eli miten planeetat ja kuut kiertävät avaruudessa aurinkoa. En uskonut, että poika siitä paljon mitään muistaisi, mutta muutamaa kuukautta myöhemmin olimme ulkona keskitalvella ja sanoin: "Katso miten alhaalla aurinko on tähän aikaan vuodesta, vaikka nyt on keskipäivä." Poika totesi: "Höh, eihän se ole alhaalla, koska se kerran on avaruudessa."
Toisilla lapsilla ja myös aikuisilla on sellainen "avaruudentaju", että hyvin nopeasti ymmärtävät taivaankappaleiden mekanismin. Myös äärettömyyden pystyvät hahmottamaan helposti. Toisille taas avaruus on ahdistusta aiheuttava asia eivätkä he halua sitä edes ajatella. Riittää, että aurinko, kuu ja tähdet näkyvät.

Vierailija

Asiaan lähes liittyen mainitsen että kyselevälle lapselle kannattaa tosiaan antaa vastaukset niinkuin ne on ja missä puitteissa, esimerkiksi vaikka kuinka uskoisi jumalaan tai olisi evoluutioteorian kannalla niin kannattaa aina muistuttaa että ne ovat teorioita eikä absoluuttisia totuuksia. Jos lapselle vain sanoo "en mä tiedä" niin ojankaivaja tulee siitä lapsesta ellei jotain radikaalia muutosta tapahdu.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Aslak. Otat aseistukseksi kaksi pyöreää esinettä tai vaikka tomaatteja ja suurennuslasin.

Sitten lampun (aurinko) avulla näytät, kuinka toinen pallukka tekee toiseen varjoa. Suurennuslasilla sitten demoat ilmakehän suurentavaa vaikutusta.

Onnistuisiko noin?

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Kyllä tuota kannattaa lähestyä piirtämällä, etsimällä kirjasta sopiva kuva tai jopa pallolla ja taskulampulla niin kuin joku ehdotti. Näytät valoa ja annat pallon lapselle, joka pitää sitä silmiensä edessä ja pyörähtää kierroksen. Luultvasti lapsi on fiksumpi kun luulet, ellet ala tosissasi selittää jotain rataparametrien syvällistä vaikutusta Kuun näkymiseen.

Vierailija

4-vuotias kysymyksenään:

Kävelin töistä keväällä kotiin, ja näin entuudestaan tutun muksun hyppimässä ja huutamassa lätäkössä. Katsoin tähän hetken ja pian kun käännyin kuului "Vittuuks sä kyyläät!"

On näitä lapsia moneen lähtöön

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
DedMoroz

Sitten lampun (aurinko) avulla näytät, kuinka toinen pallukka tekee toiseen varjoa. Suurennuslasilla sitten demoat ilmakehän suurentavaa vaikutusta.

Onnistuisiko noin?

Juu, tuolla tavalla voi näyttää kuun- ja auringonpimennykset. Tässä tapauksessa käsitin kuitenkin lapsen kysyeneen Kuun vaiheita.

Se, että Kuu näkyy suurempana lähellä horisonttia lienee pikemminkin psykologinen kuin refraktiosta johtuva ilmiö. Refraktio päin vastoin litistää aivan taivaanrannassa olevia kappaleita pystysuunnassa.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Neutroni: Juu, tuolla tavalla voi näyttää kuun- ja auringonpimennykset. Tässä tapauksessa käsitin kuitenkin lapsen kysyeneen Kuun vaiheita.

Se, että Kuu näkyy suurempana lähellä horisonttia lienee pikemminkin psykologinen kuin refraktiosta johtuva ilmiö. Refraktio päin vastoin litistää aivan taivaanrannassa olevia kappaleita pystysuunnassa.[/quote]
Voihan se palluska olla toisen palluskan edessä puolittainkin - ja sitäpaitsi 4-vuotias ole nyt niin nuuka, etteikö tuo esitys menisi läpi

Kuun näkymisestä välillä suurempana on olemassa jossain täällä tiedettäbittimaailmassa oma juonteensa. Kohtuullisen hyviä selvityksiä aiheesta siellä muistaakseni on.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Vishin son tuo kuvaselitys parhain.
Lamppujen ja pallojen kans mennee ittekki niin sevoin , tiijjä
kohta ees mikä on kuu mikä maa, ja missä olhan.
Mutta hauskaa son vanhallekki , pojanpojan kehitystä seurata.
Pirun terävä poika ku ylhens tuommosija hoksaa.

No ylpeähän tuosta saapi olla, vaikka kehuvat poikaa Äitins näköseksi.
Mikäpä se siinä, ei Aslakin poika tyhmää ja rummaa ole akaksi ottanu.
Ties mitä pojasta tullee , ku suku isänski puolelta on normaalia verrempää.
Vaikka tulis uusi Ainstaini tai , jos vaikkapa ees Huppelen veronen.
Eikä haittais vaikka poika joskus selittäs Aslakille senki sen painovoiman arvotuksen, mikä se nyt senki keksi? No olikhan se ,se Wilhelm Dell jolle omena putos päähän puusta , ei se kauvoa päässä pysyny ku se jouttipyssyllä alas ammuthin. No ainaki se sitte siittä suivaintu ja keksi tietokonhen , jonka kyljessä lukkee Dell , ee kirjain on tosin vähäsen
sen omenan tärskyn johosta vieläki vinttarassa.

Joo yritin mie tottako raatathan niillä pallilla sitä kuun vaihheita selitellä.
Mutta nyt yritän piirtää kuvia, minullako ei sattunu olemhan sopevaa kirjaa missä olis kuvat valmhina.

En kuitenkhan ala selittämhän niinku meille selitethin , että son rahtunen joka kuuta mustaksi tervaa.
Illalla makasimma sohvalla ,ja sammutimma valot ikkunasta vahtasimma kuuta kiikarilla vuoronperhän . Kyllä siinä oli selittelemistä niissä koloissa
ja kuopissa. No hyvä että kuu oli matalalla , näki sohvalta hyvin.
Ulkona olis tullu holotna, pakkasta oli reilut 20 astetta.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Vielä pikkusen , pirkelekkö tuli nuista piirroksista vähäsen potun näkösijä.
Poikahan hoksas sen heti.

Ei ole Aslakista Remprantiksi , niin että [size=75:1yk3cil5]tietäsittäkö sopevaa
kuvvaa netissä ??[/size:1yk3cil5]
[size=100:1yk3cil5]Jos tiijättä nakkaisittako linkin ? Kiitos etukäthen![/size:1yk3cil5]

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
DedMoroz

Voihan se palluska olla toisen palluskan edessä puolittainkin - ja sitäpaitsi 4-vuotias ole nyt niin nuuka, etteikö tuo esitys menisi läpi



Kyllä sadutkin lapseen uppoavat, jos ne totena kertoo, ei se siitä ole kiinni.

Itse olen kuitenkin henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos vanhempi opettaa tietämättään tai laiskuuttaan lapselle tuollaisia perusasioita päin seiniä, olisi kunnan syytä harkita huostaanottoa ja sijoitusta sivistyneempään perheeseen. Opettajia, joilla myös on yleisesti vaikeuksia astronomian alkeissa, pitäisi rangaista vastaavasta ehdottomalla vankeudella. Jos ei tiedä, parempi sanoa se ja selvittää asia.
Jos luulee tietävänsä, asia on syytä varmistaa ennen sen opettamista tietona.


Kuun näkymisestä välillä suurempana on olemassa jossain täällä tiedettäbittimaailmassa oma juonteensa. Kohtuullisen hyviä selvityksiä aiheesta siellä muistaakseni on.

Muisaakseni minäkin sellaisen joskus luin. Ei kai sielläkään mitään yksittäistä ratkaisua löytynyt. Silmämääräisesti fysikaalisia kokoa muuttavia tekijöitä on vaikea nähdä, ellei vertaa taustataivaan kohteisiin. Siihen harva kykenee paljain silmin - varsinkaan sellainen, joka joutuu kysymään kuun vaiheista.

Vierailija

Jos on sopiva kamera voi tuplavalotuksilla temppuilla kuten tuossa nasan kuukuvassa se kuunrata.
Muutenkin lapselle kannattaa näyttää sama asia eri vinkkelistä, niin oppii niitä vinkkeleitä etsimään liittyen muihinkin asioihin. Sitten vielä että eri asioilla on yhteisiä ominaisuuksia, kuten nuo mekaniikan lait yms. Erityiseltä vaikuttava asia onkin jonkin yleispätevän syyn seurausta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat