Työ vie yöunet..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkäs ongelma on semmonen, työ-asiat jää pyörimään päähän ja yöllä herään monta kertaa. Olen monena yönnä nähnyt unta työhommista. Ainakun herään keskellä yötä, niin kestää jonkin aikaa kun huomaan olevani kotona omassa sängyssä.

Onko ideoita, millä saan yöunet takaisin ja ajatukset pois työ-asioista.

Kommentit (10)

Vierailija

Itse ole jo kouluaikana "kärsinyt" siitä, että päivän aikana ratkaisemattomat asiat herättävät öisin. Monesti olen herätessäni löytänyt ratkaisun asiaan. Joskus olen onnistunut autuaasti unohtamaan ratkaisun, kun herään aamulla "normaalisti"...

Sama on jatkunut työelämässäkin, sillä IT-asiat eivät valitettavasti ole yksiselitteisiä. Ja tietenkin käyttäjät aiheuttavat tekemisillään riittävästi päänvaivaa ja vaativat ratkaisua per heti riippumatta siitä, missä tilanteessa ongelma ilmenee.

Mutta yöheräämisten kanssa olen oppinut elämään (yli 30 vuotta) ja opettanut itseni nukahtamaan suht nopeasti, että saan unta riittävästi. Olen kehitellyt tarinaa vuosien aikana päässäni. Sangen tylsää sellaista, koska nukahdan kesken kehittelyn... ;-D

Vierailija
XLR
Elikkäs ongelma on semmonen, työ-asiat jää pyörimään päähän ja yöllä herään monta kertaa. Olen monena yönnä nähnyt unta työhommista. Ainakun herään keskellä yötä, niin kestää jonkin aikaa kun huomaan olevani kotona omassa sängyssä.

Jos asiat menee tuohon jamaan, on siitä aika vaikea päästä eroon. Kokemusta on itselläni. Minua auttoi se että juttelin lääkärin kanssa asiasta. Lääkäri sairaskirjoitti minut kuukaudeksi. Sekään ei auttanut paljoakaan. Sain lisää sairaslomaa. Lepo kun on se mistä on aloitettava jos on stressaantunut. Siinä vaiheessa aloin mediteeraamaan, siis hakemaan rauhallisuutta itselleni. Minulta vei ainakin pari kolme vuotta, ennen kuin opin elämään ilman stressiä.

Lopulta sitä oppi tuntemaan miten ruumis reagoitsee stressiin. Heti kun huomasin stressaavani, pysähdyn työssäni, hengitin syvään ja sanoin itselleni ajatuksissani että rauhoitu. Kun stressaa, niin silloin ei hengitä syvään. Hengitys on nopeaa ja keuhkot ei saa tarpeeksi ilmaa. Sellainen ottaa voimille. Ihmisen elimistö kärsii sellaisesta ja psyykke saa turpiinsa.

Stressatessa on myöskin aiheellista tutkia elehtimistään. Stressatessa useimmiten haluaa tehdä kaiken niin nopeaan kuin mahdollista ja enemmän ja enemmän. Liikkeet on nopeita ja äkkinäisiä. Monet ei edes osaa enää kävellä, kävely on puoli juoksua.

Täytyy pikku hiljaa tajuta että työ ei ole koko elämä. Elämässä on muutakin. Kun yöunet menettää työn ja stressin takia, silloin on asiat aika huonosti. Jos ei itse löydä parannusta, kehoittaisin menemään lääräriin kertomaan huolista. Parannus on aloitettava levolla, lepäämällä.

Neuvo, mene lääkäriin. Ja kerro avoimesti huolistasi ja tunteistasi ja unettomuudestasi. Jos satut tapaamaan "hyvän" lääkärin, saat apua. Jos et ensimmäisellä kertaa onnistu, etsi toinen lääkäri.

Vierailija
XLR

Laskutat unet ylitöinä Kirja tahi hyvä elokuva saa usein ajatukset hetkeksi irti, ja pääsääntöisesti nukkuessasi ajatuksiin jaa päällimäiseksi paljon ajatuksia vaikka kirjasta, jota luet ennen kuin menet nukkumaan. Tämä saattaa osaltaan helpottaa.

Vierailija

joo, se on hankalampi homma kun heräät työasioihin keskellä yötä, ehkä voisit aina yrittää työpäivän päätteeksi saattaa kaikki hommasi sellaiseen jamaan (ei tietty ole aina mahdollista), että sinulle jää päivän päätteeksi sellainen fiilis, että päivä on pulkassa. Tavallaan et keskity siihen, että pitää saada kaikki hommat valmiiksi yhdellä kertaa, vaan jaat mielessäsi hommat itsenäisiksi kokonaisuuksiksi ja pyrit tekemään ne loppuun. Ei työt tekemällä lopu.

Alitajuntasi miettii työasioita, koska signaloit tiedostamatta sille, että kaikki pitää saada valmiiksi ja heti. Silloin se käyttää kaiken aikansa asioiden prosessointiin, ja se häiritsee kumpaakin persoonallisuutesi osaa, tiedostavaa ja tiedostamatonta, tai paremminkin sitä osaa, jota tiedostava osa ei havaitse. Jakomielisesti ajatellen sekin osa saattaa olla tietoinen itsestään...

Joka tapauksessa, alitajunta on tavallaan mielen arkistonhoitaja, joka tekee yötöitä. Eli kaikki "kirjat" ja "mapit" (=uudet kokoemukset), joita päivän aikana keräät, tämä aulis ja tunnollinen arkistonhoitaja järjestää mielesi hyllystöön (=muistot ja muisti). Jos vaadit arkistonhoitajalta jatkuvaa kirjaston tutkimista ja tiedon hyödyntämistä, et anna sille aikaa tallentaa kokemaasi uutta, ts. pysäytät oppimisesi. Eli silloin arkistonhoitaja on saanut työtehtävän muutoksen, ja tekee managerin hommia öisin. Kukaan ei järjestä uusia kirjoja ja mappeja enää hyllyyn, koska on olemassa ainoastaan yksi yötyöntekijä.

Eli, pyri pitämään lievästi pilke silmäkulmassa työsi suhteen, ja jaottelemaan hommat aina yhdeksi päiväksi kerrallaan. Mieti töistä lähtiessäsi, mistä aamulla jatkat, ja paina se mieleesi, ja hyräile pari säkeistöä sen vähän vapaa-ajan kunniaksi, jota nykypäivän työläisellä on käytössään.

Se on joillekin vaikeaa olla stressaamatta, mutta kun stressin tunnistaa, ja tiedostaa, ettei siitä ole muuta kuin haittaa, niin jotenkin ainakin minä pystyin sen lopettamaan. Sanoin itselleni, ettei tavallaan voisi vähempää kiinnostaa kuluttaa aikaani stressitilassa, siitä ei kukaan hyödy mitään. Niin miksi sitten stressaisin? Ehken ole tänä päivänä yhtä ahkera ja uhrautuva kuin olin silloin ennen, mutta en myöskään ole vielä palanut loppuun. Yhteiskunta pitää huolen siitä, että ne, jotka ovat valmiita uhraamaan itsensä selkänahkaa myöden, tulevat uhraamaan itsensä selkänahan lisäksi selkärankaa myöden.

Vierailija
XLR

Koin saman ongelman. Menin nukkumaan ja ensimmäinen tunti meni torkahtaen. Sitten havahduin siihen, että työasiat pyörii kehää päässä. Lopulta touhu meni siihen, että en nukahtanut ollenkaan vaan pyörin sängyssä aamuun asti todella hermostuneena. Tunnusomaista tälle touhulle on juuri se, että yhtäkkiä yöllä vain huomaa sen, että on hereillä - ollut jo jonkun aikaa - ja miettivänsä työasioita.

Alkoholi auttoi, samoin lääkäriltä saadut unilääkkeet. Tosin unilääkkeitä ei uskaltanut ottaa jatkuvasti, koska pelkäsin riippuvuutta. Sitten tuli sellainen ilmiö, että alkoholi rupesin myös aiheuttamaan unettomuutta ja heräilyä. Eli jos join kaksi olutta klo 22-24 välillä, niin heräsin klo 03 enkä saanut enää unta.

Testasin myös pari luonnontuotetta (mm. herbival) jotka lähinnä sammuttivat parikymmentä minuuttia heti oton jälkeen, mutta siinä se. Lopulta yli puolenvuoden jälkeen menin toiselle lääkärille joka määräsi melatoniinia. Noh, tämä oli siitä "ikävä" aine, että pelkällä googlauksella kävi ilmi ettei tämän edes kuuluisi toimia. Kävi kuitenkin niin, että sammuin tyystin tätä otettuani, eli toimi paremmin kuin mikään ja ei aiheuta sillä tavalla riippuvuutta kuin rauhoittavat ja unilääkkeet.

Melatoniinin kanssa pitää olla ns. nukkumavalmis kuitenkin, eli ei pidä mennä missään mielessä ylikiihoittuneena sänkyyn sen kanssa. Esim. tietokoneen käyttö näyttäisi heikentävän tätä.....

Suosittelisin perinteisten unettomuusneuvojen lisäksi näitä:

- Ota _rauhallisesti_, erityisesti iltaisin.
- Asennoidu työhön stressiä torjuvasti, eli voit kokeilla jättää työt töihin.
- Jos olet ajattelevaa sorttia, nii yritä saada elämän pääpaino edes väliaikaisesti johonkin mukavaan. Eli voit ajatella tätä kun menet nukkumaan.

Uusimmat

Suosituimmat