Pesetkö hampaasi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suomalaislasten hampaiden kunto on heikentynyt 20 vuoden takaiselle tasolle. Syynä on jatkuva sokeripitoisten herkkujen napostelu sekä virvoitusjuomien kittaamisen kasvu, mistä on seurauksena jatkuva happohyökkäys. Lisäksi hampaiden pesua fluorihammastahnan kanssa on laiminlyöty. Hampaathan kannattaa pestä kaksi kertaa vuorokaudessa. Mutta joiltakin lapsilta on jouduttu jopa poistamaan pysyviä hampaita, koska hampaat ovat olleet niin huonossa kunnossa.

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=98927

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija
tiäremiäs
Pesen aina hampaat kerran tai 2 kertaa.

Millä aikavälillä?

Itse pesen hampaat joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Hampaiden pesu aamulla on mielestäni turhaa. Joskus pesen useammin, jos on tarvetta.

Vierailija

Olen henkistä sukua tv-etsivä Monkille. Pesen hampaani useita kertoja päivässä, eli aina, kun olen syönyt jotakin. Eka kerran aamupalan jälkeen, toisen kerran työpaikan aamukahvin jälkeen, kolmannen kerran lounaan jälkeen jne. Minulla on hammasharja työpaikan pukukaapissa ja miniharja lompakossa.

Perustelut: Bakteerihyökkäykset suussa alkavat aina välittömästi sen jälkeen, kun on syöty tai juotu jotakin. Minä yksinkertaisesti pesen nämä "hyökkääjät" pois useita kertoja päivässä.

Teitä varten, jotka kenties nauratte tälle asialle, voin kertoa: Viimeisten 20:n vuoden aikana hammaslääkärikuluni ovat 0 euroa. Käyn kerran vuodessa hammashoitajalla tarkastuttamassa kalustoni ja minulla on virheettömät omat hampaat suussa. Ammatti-ihmiset vain hämmästelevät asiaa vuodesta toiseen. Viisaudenhampaani pn poistettu, koska ne aikanaan vaivasivat, kun eivät oikein mahtuneet paikoilleen.

Vierailija

Pesen kerran päivässä (jos muistan iltaisin) --> 6-7 krt/vko:ssa.

Hammaslääkärikuluni viimeiseltä 11 vuodelta 0 €. Tuolla aikajaksolla kerran käynyt ilmaisessa hamputarkastuksessa joskus opiskelun alkuaikoina.

Vierailija

Joka helvetin aamu kummallisen pahan maun vuoksi, mutta illalla steriloin ne kossulla. Hammastikkuja tulee käytettyä pitkin päivää.

Vierailija

Pesen hampaat 2-3 kertaa viikossa, eikä mulla ole koskaan ollut reikiä. Mun hampaat kiiltää ja ne on suhtkoht täydelliset. syynä siihen varmaan on että jokaisen pesun jälkeen otan hammastahnaa suoraan purkista suuhun ja jätän ne suuhun.

Vierailija
Tarkkailija

Perustelut: Bakteerihyökkäykset suussa alkavat aina välittömästi sen jälkeen, kun on syöty tai juotu jotakin. Minä yksinkertaisesti pesen nämä "hyökkääjät" pois useita kertoja päivässä.

Toivottavasti et sitten syö mitään hapanta. Ainakin minulle on hampulekurin toimesta väitetty että mm. appelsiinimehun jälkeen jos pesee hampaat niin lähtee kiilteet. Muistan lukeneeni jonkun jutun siitä että olisikin parempi pestä hampaat ennen ruokailua, tiedä sitten miten totta on.

Olen ymmärtänyt että myös oman syljen laatu vaikuttaa reikiintymiseen.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

En usko että hampaiden pesukertojen määrästä voidaan ihan suoraan päätellä hampaiden kuntoa, tai ainakaan niin että hampaiden reikiintymisestä tai reikiintymättömyydestä voitaisiin päätellä jotain hampaiden harjaustottumuksista. Joillain ei vain ole kariesta aiheuttavaa bakteerifaunaa suuvärkissään. Tähän taas vaikuttaa kovin moni asia, esimerkiksi kuinka paljon mamma on suukotellut lapsena tai syöttänyt samalla lusikalla.

Luulen ma.

Vierailija

Viimmeisimmästä paikkauksesta on 8 v.
Pesen 1-3 krt/vrk jättäen tahnan suuhun. Aloitan pesun ilman tahnaa ja syljen välillä töhnän pois.Tuolla tavoin kemiallinen vaikutus on suurin.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Andúril
tiäremiäs
Pesen aina hampaat kerran tai 2 kertaa.

Millä aikavälillä?

Itse pesen hampaat joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Hampaiden pesu aamulla on mielestäni turhaa. Joskus pesen useammin, jos on tarvetta.

Kolaa juon, niin se kuluttaa aika julmasti hampaita.

pesen aamulla tai päivällä hampaat ja sitten joko illalla tai aamuyöstä kun menen nukkumaan.

yritän toki valttää makeita ruokia ja juomia.

Hyvät hampaat silti, vaikka on tullut pysyvä valkaisu etuhampaisiin kun ne on kulunut. Kuitenkaan tilanne ei ole muuttunut vähään aikaan miksikään.

Vierailija

Eiköhän myös harjalla voida pestä, kun kyse kuitenkin on pesusta, toisin sanoen pesemisen yksinoikeus ei liene sienellä. Myös automaattiautopesulassa autot harjataan, vaikka kyse on pesusta.

Hammastahnojakin on aika monenlaisia. On tavallista, värikästä, mintunmakuista, valkaisevaa, mikrorakeista jne... Ja sitten harjoissakin on valinnanvaraa: Joustavia harjoja, kolmitaivutettuja harjoja, lasten harjoja, nypytetyillä harjaksilla, kielenpuhdistustyynyllä jne... Että ainakin valinnan varaa on. Harjahan olisi hyvä vaihtaa muistaakseni parin kuukauden välein, koska se likaantuu ajan myötä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat