Fysiikkakilpailu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin että olisiko jollain vinkkejä ensiviikon fysiikkakilpailuun (perussarja)? Mitä kannattaisi erityisesti kerrata jne.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Kannattaa ainakin ymmärtää teoriaa sen lisäksi että osaa kaavojen pyörittelyn. Ja olla huolellinen, vaikka aikaa onkin niukasti. Olin top 15:ssa oman lukioaikani fysiikkakilpailun perussarjassa, oli muistaakseni pari simppeliä virhettä jotka tiputti monta sijaa.

Onneakin on hyvä olla matkassa! Jossakin toisessa fysiikkakilpailussa jossa olin mukana piti selostaa koejärjestelyt kappaleen hitausmomentin määrittämiseksi. Sattui niin että olin juuri samoihin aikoihin tehnyt labrakurssilla vastaavanlaisen työn, helppoja pojoja

Enpä osaa sen enempää neuvoa, menestystä kisaan.

pöhl
Seuraa 
Viestejä878
Liittynyt19.3.2005

Itse en ole fysiikkakilpailuun osallistunut, mutta uskoisin, että mitään kovinkaan syvällisiä tietoja lukion oppimäärän ulkopuolelta ei vaadita. Fysiikan (ja myös matematiikan) laskuissa on se hyvä puoli, että jos lasku ei meinaa onnistua, voi aina palata määritelmiin ja johtaa tarvittavia tuloksia perusasioista lähtien.

Voisin kuvitella, että dimensioanalyysin avulla voi myös joitakin tarvittavia kaavoja onnistua johtamaan kilpailussa, jos lasku ei muuten meinaa onnistua. Tällöin tosin jokin fysiikan vakion arvioiminen voi olla vaikeaa, mutta ehkäpä dimensioanalyysin avulla voi jonkun pisteen pelastaa.

Jacci
Seuraa 
Viestejä8
Liittynyt16.3.2005

Tärkeintä fysiikkakilpailun perussarjassa on nopeus. Toisin kuin perinteisissä lukion kokeissa, fysiikkakilpailussa ei jää aikaa tarkastaa tehtäviä.

Kokeellisen tehtävän suoritus ja siihen liittyvä teoria on syytä miettiä tarkoin läpi jo ennen tehtävän aloittamista, sillä suoritusaikaa ja laitteistoja on rajoitetusti. Varsinkin viimeisten minuuttien aikana kokeelliseen tehtävään on tungosta, joten se on syytä tehdä pois alta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Vierailija
Jacci
Varsinkin viimeisten minuuttien aikana kokeelliseen tehtävään on tungosta, joten se on syytä tehdä pois alta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Minulla ei tungosongelmaa ollut, kun olin ainoa omasta lukiosta kisaan osallistunut.

Vierailija

Taisi olla niin että perussarjassa ei ollut koetta, mutta sitten avoimessa kyllä. Eihän sitä koskaan tiedä. Näiden kahden MAOLin kisan lisäksi olen osallistunut erään yliopiston abeille järjestämään fysiikkakilpailuun.

Mutta tuo hitausmomentin määritys oli silloin jossakin näistä.

Vierailija

Tuskinpa on nyt mitään hitausmomentista kun kisa taitaa käsittää kurssit 1-4 eikä niissä ole vielä sellaista ollut. Toivottavasti ei ole muitakaan kokeellisia juttuja. Enpä kyllä usko että on...

Vierailija

Ihan hyvinhän tuo taisi mennä. Ensimmäisistä tehtävistä saan varmaan keskimäärin 5,5 pistettä ja viimeisestä ehkä 2.

Tekisi siis 24/30

L2K2
Seuraa 
Viestejä150
Liittynyt27.10.2006
Joza
Ihan hyvinhän tuo taisi mennä. Ensimmäisistä tehtävistä saan varmaan keskimäärin 5,5 pistettä ja viimeisestä ehkä 2.

Tekisi siis 24/30

Mä pistin ehkä vähän "gurummat"; unohtu nimetä ykköstehtävässä voimat (3,5p/6p opettaja mukaan) ja jätin pois täydellisesti ratkaistun tehtävän (kolmannen).
Muualla kokeessa oli "vähän tai ei lainkaan virheitä", opettajan arvio 26-27,5 pistettä. Arvaa kismittääkö

Vierailija

No varmasti!

Mä tein tehtävät 1-5.

1-3 ja 5 meni varmaankii oikein, mutta en voi tietysti tietää. Tehtävä 5 nyt oli sinäänsä kauhean helppo kun vastaavaa hommaa on tullut laskettua monia kertoja näilläkin foorumeilla mainittua simulaatiota tehdessä. Ainoa ongelma oli pinta-alan laskeminen kun "ruudut" oli niin isoja..

4 tehtävä jäi vähän kesken. Ominaislämpökapasiteetin laskemisesta en ollut ihan varma. Tein Q/m kuvaajan, laskin kulmakertoimen ja jaoin lämpötilan muutoksella (80C). Taisin siitä saada 4,4 kJ/(kg*K) joka on melko lähellä ottaen huomioon et se oli kuvaajasta.. Keittimen lämpökapasiteettia ei kerenny laskemaan..

Oliko kolmas se jousi juttu? Siinähän sai älyttömän suuren alkukiihtyvyyden(jotain 11000m/s^2), mutta laskin että jos ampuminen kestää noin 0,01s niin päästään oikeaan lähtönopeuteen (100m/s jos laskin oikein). Ihan mahdollista siis kai. Senkö takia jätit sen pois?

L2K2
Seuraa 
Viestejä150
Liittynyt27.10.2006
Joza

Oliko kolmas se jousi juttu? Siinähän sai älyttömän suuren alkukiihtyvyyden(jotain 11000m/s^2), mutta laskin että jos ampuminen kestää noin 0,01s niin päästään oikeaan lähtönopeuteen (100m/s jos laskin oikein). Ihan mahdollista siis kai.

Kiihtyvyys on tosiaan noin "käsittämätön". Ite sain 10000m/s^2.
Sen kuvaajan pinta-ala on se potentiaalienergia, josta se nopeus lasketaan kaavalla E=0,5mv^2. Kokeessa oli _paljon_ graafista integrointia. Vastaus on noin 63m/s.

Siinä menee luultavasti 0-1 pistettä jos arvioi sen voiman harmoniseksi (aka. kuvaaja on suora)

Vierailija

Minun mielestäni 5 tehtävän (eikös se ollut se puhallustikka tehtävä..) pinta-ala on:
Impulssi=liikemäärän muutos=liikemäärä juuri ennen törmäystä=mv

v=I/m
eli
nopeus=pinta-ala/massa

Siinä menee luultavasti 0-1 pistettä jos arvioi sen voiman harmoniseksi (aka. kuvaaja on suora)

Minkä kuvaajan?

L2K2
Seuraa 
Viestejä150
Liittynyt27.10.2006
Joza
Minun mielestäni 5 tehtävän pinta-ala on:
Impulssi=liikemäärän muutos=liikemäärä juuri ennen törmäystä=mv

v=I/m
eli
nopeus=pinta-ala/massa

Minkä kuvaajan?

juu vitostehtäväsi oikein +++

kuvaajan siinä jousiammuntatehtävässä (oli neljäs tehtävä?)

Vierailija

Jousiammunta oli kai 3 mutta siinä kyllä oletin sen suoraksi.. Samoin kuin tehtävässä 4 (lämpökapasiteetti jutut). Saattoi kolmosen kohdalla mennä pieleen mutta en tiedä olisinko osannut tehdä paremminkaan. Ei se aivan toisen asteenkaan käyrältä nimittäin näyttänyt (alussa kaartui eri suuntaan kuin lopussa jos se kulkee origon kautta) ja sitten vaikka kolmannen asteen käyrää olisi siihen aika hankala lähteä sovittamaan..

Maolin sivuilta löytyy muuten tehtävät ja ratkaisut, mutta näyttävät olevan vielä vanhat. Milloinkohan päivittyy..?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat