Oikein käveleminen ehkäisee kaatumisia

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

kaikki on oppinut siihen että kun jalkaa vetää jäätä pitkin kaatuu helpommin, kun taas astuisi normaalia ja selvää askelta pysyy pystyssä

Sellainen "luistelu" jaloilla lisää kaatumisriskiä. Olen myös huomannut että oikealla kävelytyylillä on suurempi merkitys, kun jalkineen karkealla pohjan kuvioinilla.

Tavallinen kesäjalkine ilman karkeaa kuviointia ei aiheuttanut minulle yhtään kaatumista. Kun astuin suoraa jään pintaa enkä aristellut jään liukkautta. Nämä jotka rupeavat lyhyillä askeleilla luistelemaan kaatuvat yleensä helpommin. Vanhuksilla näkee tätä "luistelua" kun ne köpöttelevät olosuhteiden pakosta kun ei jalat anna enään myöten.

Tästä seuraa että vanhukset kokevat kaatumisia useammin.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Oikea kaatuminen vähentää vammoja. Kun huomaa kaatuvansa kannattaa mennä kyykkyyn ja kierähtää samalla. Siten ei lyö päätään ja kiertoliike vaimentaa iskua. Eikä sitten kättä maahan.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Liukkaalla ei kaadu jos kiertää kantapäätä sisäänpäin joka askeleella. Kun huomaan että jalka alkaa lipsua niin vaihdan tuohon kävelytyyliin ja pääsen taas turvallisesti ja nopeasti eteenpäin.

Vierailija
tietää
Eikä sitten kättä maahan.

Kättä ei kannata laittaa suorana maata kohti ottamaan kropan painoa vastaan, mutta kädellä voi läimäyttää maata ennen tömähdystä, joka vaimentaa iskua, kuten seuraavassa ukemia havainnollistavassa kuvasarjassa näytetään:

1. 2. 3.

Vierailija

Minä liukastun ja kaadun talvisin aika usein. Ja siellä sitten istun lumessa/jäässä, ja ihmettelen ja en tiedä nauraisinko vai itkisin, kun tekee kipeää takamuksiin. Inhoan talvea, lunta ja jäätä.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Joskus taannoin Spede opetti ohjelmassaan nimenomaan "hiihtämään" liukkaalla. Tällöin tuntuma alustan liukkauden vaihteluihin säilyy paremmin kuin kesäjalkinein aristelematta kävellessä. Vanhusten kaatuilua tuskin lisää varovaisuus - eiköhän kyse ole pikemminkin tosiasioiden tunnustamisesta; vanhemman kävelijän refleksit ovat hidastuneet ja mahdollisen kaatumisen seuraukset jopa kohtalokkaita.

Vierailija

Jos jäällä kävellessä vetää vaikka tuhdit lipat perseelleen tahi selälleen, on se harva kuka siinä alkaa akrobatiaa vääntämää. Helpoimmin omaksuttavia keinoja on esim taakse kaatuessa leuan painaminen rintaan ja opetella pitämään kyynärät kylkiä vasten, jos ei ukemi ole selkärangassa. Taakse kaatuessa yleinen reaktio on ottaa kaatuminen vastaan kyynärpäillä. Tästä voi aiheutua aika vakaviaki vammoja

Vierailija

Vanhat ihmiset ovat hitaita liikkeissään ja kankeita. Siksi he kaatuvat herkästi. Lisäksi vanhemmilla naisilla on aika hauraat luut jos eivät ole juoneet maitoa ja pomppineet nuorena (pomppiminen vahvistaa luita). Itse olen melko usein turvallani/perseelläni talvisin mutta ikinä ei ole mennyt luita poikki, edes lapsena. Alkoholilla on välillä osuutta asiaan. Pari kertaa olen vetänyt tajun kankaallekin tippuessani. Se muuten vaatii aika hyvää iskua päähän, naurattaa aina tv-sarjojen turpaanvetotyrmäykset kun esimerkiksi hintelä McGyver tyrmää 120 kiloisen karjun yhdellä nyrkiniskulla. Spockin puristustainnutus on uskottavampi. Harva nyrkkeilyottelukaan päättyy tyrmäykseen. Kymmeniä minuutteja toisiaan tinttailevat, isot miehet.

Vierailija

Täällä intissä marssiessani olen huomannut mielenkiintoisia piirteitä liukkaalla kävellessäni..

Yksi hauska kävely tekniikka on muuten ihan tavallinen, mutta kun astuvan jalan eteenpäin liukastuminen alkaa, niin toisella jalalla jarrutetaan sopivasti asettamalla jalka takana maahan laahaamaan. Tällöin kävely tahti ei edes hidastu

(400 merkin rajoitus opera minillä =P )

Vierailija

Olen huomannut, että pysyn tasaisella ja jäisellä maalla pystyssä, jos askel tulee suoraan ylhäältä alas. Eli pitää osata nostaa polvea kohti rintaa. Havaintoni tukee väitettä, jonka mukaan luisteleva tyyli on mummojen kaatumisen syy.

Vierailija

Kaatuessa pitää sitten vielä muistaa pitää leuka rintaa vasten painettuna. Näin päätä on helpompi suojata, eikä se maahan tömähdettäessä kumahda katuun.

Kaikkein varmimmin kaatuu, jos lampsii talvella samaan reippaaseen tyyliin kuin kesäkeleillä. Kannattaa suosiolla hidastaa hieman ja varoa polvien päästämistä lukkosuoriksi pitäen ne sen sijaan jatkuvasti hieman koukussa. Siis vain hieman, sen verran, että joustovaraa nopeisiin tasapainoliikkeisiin löytyy. Sama periaate kuin useissa taistelulajeissa siis. Pitkiä matkoja näin ei tietenkään kävellä, mutta kyllä se luunmurtumat voittaa.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

- kenkiin vedettävät liukuesteet, jotka uskollisina kumppaneinani matkustavat repussani ensilumilta alkaen lähes vappuun
- toistuvat "Hiekkaa! HIEKKAA!" -marmatukset kunnan Internet-sivuilla tai meilattuina katujen kunnossapidosta vastaaville tahoille
- ahkera lottoaminen ja ravipelaaminen, josta tulevaisuudessa saadun voiton suomin rahasäkillisin hankin talvipalatsin etelästä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat