Tunnistaako sukupuolen jopa tekstin perusteella?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko teidän mielestä olemassa selkeä feminiininen ja maskuliininen ero kun mies tai nainen kirjottaa tekstiä?
Mä löisin itse vetoa, että on jonkinlainen ero. Näillä palstoilla helposti tulee mielikuvat noiden netistä napattujen kuvakkeiden perusteella...
Vaan oikeastihan vaikka näitten foorumien mukavat leidit, Mummo, Ayla, Isojussi, DedMoroz tms voivat olla vaikka naapurin Jaska tai Petteri
Vaan ei kumminkaan, väitänpä että kirjotustyyli erottaa M/N sukupuolen.
Joissain tapauksissa ero ihan selvä... kun joku Maukka tai muu vastaava hmm... samanhenkinen naputtaa tekstiä koneelle, se tuo mieleen eittämättä "basic maskuliinisia", heh, piirteitä samoin kuin muutaman muun tekstit.
Mnoo, ite olen uusi täällä, tällanen 27v opiskelijaheppu... Kyllä minutkin varmaan tunnistaa mieheksi kirjotusteni perusteella. Vaan mikäs on se ero M/N kommunikoinnissa?
(Mjaa, kun sillon tällön meinaan naputella tänne... opinnäytetyön luonnin ohessa... pitääkin kehitellä profiilia... Mitä komentoja täällä tarvitaan sen allekirjotuksen ja kuvakkeen luomiseen jälkikäteen?)

Kommentit (15)

Vierailija

allekirjoitus ja avatar asetetaan yläpuolella olevan

[size=75:2fqyp7db]Käyttäjätiedot[/size:2fqyp7db]

takaa

Vierailija

Eiköhän se taida olla aika helppoa tunnistaa kirjoittajat joko naisiksi tai miehiksi. Kirjoitustyylillä on kyllä eroa, mitä tulee naisiin ja miehiin.

Vierailija
Ayla
Eiköhän se taida olla aika helppoa tunnistaa kirjoittajat joko naisiksi tai miehiksi. Kirjoitustyylillä on kyllä eroa, mitä tulee naisiin ja miehiin.

Miten niin Perkele!?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Taitava ja kokenut kirjoittaja pystyy kirjoittamaan puhdasta "naista" tai "miestä" jos haluaa nähdä sen vaivan. Siksi ei yleensä voi olla täysin varma onko joku tänne kirjoittaja mies vai nainen.

Joskus ihminen on omaksunut vastakkaisen sukupuolen tyylin, mutta yleensä ihminen omaksuu jo nuorena oman sukupuolensa tyylin ja käyttää sitä tyytyväisenä. Usein kirjoittajat jopa tietoisesti korostavat omaa sukupuoltaan kirjoituksissaan.

Luulisin että kirjoitetussa kielessä on luonnostaan paljon pienemmät sukupuolierot kuin puhekielessä, ja erot ovat usein omien valintojen seurausta.

Vierailija

Jos joku oikein tosissaan haluaa kirjoittaa ja esitellä olevansa toista sukupuolta, mitä oikeasti on, niin kai se voi käydä, jos on taitava ja muistaa roolinsa. Mutta mitä itua sellaisessa on? En oikein tajua?
Joskus kyllä tapahtuu niin että rooli varmasti unohtuu. Olen sellaisia tapauksia nähnyt. Ja joskus joku sanonta on sellaista että epäilyt herää.

Vierailija
kunkku
Ayla

Miten niin Perkele!?

Nainen ja mies usein ajattelee samasta asiasta kahdella eri tapaa. Ja nainen selittää asioita useimmiten aivan eri tavoin mitä mies. Kuitenkin puhuvat samasta asiasta.

Vierailija

Ainakaan aina se ei onnistu, vaikkei yrittäisi erityisemmin peitellä sukupuoltaan, mutta useimmissa tapauksissa ero on selvä.

Vierailija

No kumpi olen? Minulla on 4 asteen lukivika ja ulos anti on aika surkeata, etenkin kirjallisena. Älkää antako sen vaikuttaa valintaan.

M/N ?

Vierailija

Kirjailijat suoltavat tekstiä milloin naisen, milloin miehen näkökulmasta ja näyttelijät osaavat esittää kumpaakin sukupuolta sekä kaikkea siltä väliltä. En usko, että teksteistä pystytään sukupuolta erottamaan, jos joku haluaa esittää kovin maskuliinista tai feminiinistä persoonaa. Miehissä on feminiininen puolensa ja naisissa maskuliininen. Pirkko Saisio huijasi Suomen kirja-arvostelijoita kirjoittamalla miehen nimellä. Kukaan ei edes epäillyt että kyseessä on nainen.

Vierailija
Dima
Kirjailijat suoltavat tekstiä milloin naisen, milloin miehen näkökulmasta ja näyttelijät osaavat esittää kumpaakin sukupuolta sekä kaikkea siltä väliltä. En usko, että teksteistä pystytään sukupuolta erottamaan, jos joku haluaa esittää kovin maskuliinista tai feminiinistä persoonaa. Miehissä on feminiininen puolensa ja naisissa maskuliininen. Pirkko Saisio huijasi Suomen kirja-arvostelijoita kirjoittamalla miehen nimellä. Kukaan ei edes epäillyt että kyseessä on nainen.

Yhdyn edelliseen puhujaan Itse aikoinani harrastin kirjeiden kirjoittamista, ja niiden perusteella sekä etenkin pohjois-amerikkalaisia kirjoittajia hämäävän etunimeni vuoksi minua luultiin usein naiseksi, vaikka mies olenkin. Olisin voinut leikkiä roolileikkiä naisena halutessani vaikka miten kauan, vaan en sitten kuitenkaan viitsinyt.

Vierailija

Esitän kysymyksen: Arvatkaapa, olenko mies, vai nainen? tiedoissani muistaakseni lukee mies, mutta entä, jos huijaan tämän asian suhteen.

Vierailija

Voi tyson Ei kukaan nainen , ei ikinä, ota nickikseen jonkun muinaisen nyrkkeilijän sukunimeä.

Jos haluaisin yritää miehenä kirjoittamista, ottaisin jonkun Hummer tai Jack Daniels -nimimerkin.

Tietysti naiset kirjoittaa ja puhuu eri tavoin kuin miehet, siis jos eivät harkitusti halua asettua johonkin rooliin. Naiset usein kertovat epäsuorasti tai esimerkein omasta elämästään ja käyttävät " mielestäni" tai "voi olla" -puhetta. Miehet töräyttävät suoraan jotta näin on! Ehkä jollakulla on antaa kielentutkimuksesta linkkiä?

Minoon niin vanha ja vammainen, etten osaa tunnistaa edes multinikkejä. Voin ymmärtää, että wannabee-kirjailijat sormiverryttelee eri rooleissa, mutta miksi muut? No, Mummoriepuahan on helppo vedättää

Vierailija

Mummo, ei se tyson niin historiaa ole, muistaakseni 42 vuotias. otin tämän nimimerkin, kun muistini on hatara, ja täytyi keksiä yksinkertainen

Uusimmat

Suosituimmat