Liukuhihnan paksuuden vaikutus sen aiheuttamaan nopeuteen.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moottorikelkkailijat pohtivat tilannetta, jossa kasvatetaan telamaton "harjan" korkeutta. Olisi mielenkiintoista saada jonkun ammattilaisen todiste (laskukaava), vaikuttaako se nopeuteen vai ei kun vetoakseli pyörii samalla nopeudella. (Kuten renkaan kehän halkaisija)

Alkuperäinen keskustelu löytyy tästä linkistä

http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... pic=4571.0

Ja tässä kuva tilanteesta. Eli tuota sinisellä olevaa maton harjasosaa pidennetään ja oletetaan että teoriassa matto kulkee noiden harjojen varassa. Harjojen välimatka on sama ja ainoastaan kohtisuoraan maata vasten oleva harja osuu maahan. (matto ja maa ovat samalla tasolla)

http://img197.imageshack.us/img197/2290/imagely9.jpg

Sivut

Kommentit (44)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005

Tuo kuva ei aukea, mutta sikäli kun tuon systeemin ymmärrän harjan korottamisella ei ole vaikutusta mikäli oletetaan hihna luistottomaksi.

Ei siinä tarvita kaavoja, vain hieman ajattelutyötä. Telamatto pyörii nopeudella, joka on vetorullan kehänopeus. Harjat muuttavat vain telamaton ja maan välistä kohtisuoraa etäisyyttä, mikä ei vaikuta kelkan nopeuteen. Harjojen päät tekevät kyllä pidemmän kierron, mutta ne kulkevat nopeampaa vain vetorullien ympärillä, ollessaan (ainakin teoreettisesti, käytännössäkään pienellä osuudella ei ole merkitystä telan suoraa osuutta vastaan) irti maasta.

Sitä en sitten tiedä mitä harjojen korotus vaikuttaa todellisen ajotilanteen luistoon erilaisilla pinnoilla.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Jep, ei se tilanne muutu miksikään katsos kun sen hihnan nopeuden määrää puhtaasti se vetorullan matolle siirtämä nopeus. Ei maton nopeus kasva vaikka ne olakkeiden uloimmat osat siinä käännöskohdassa suuremman nopeuden saavatkin. Maton nopeushan tuossa suoralla osalla ratkaisee, ja se ei muutu muten kuin vetorullan kokoa tai kierrosnopeutta kasvattamalla.

Luultavaa on, että harjat alkavat vain taipua ja lipsuminen lisääntyy, mutta sekään asia ei ole ihan yksiselitteinen. Pehmeässä lumessa pidemmät olakkeet saattavat upota syvemmälle lumeen ja pitää paremmin, mutta (puoli)kovalla alustalla pitokyky todennäköisesti vain heikkenisi.

Vierailija
liukuhihna
aivan, näinhän se menee.

Tällanen laskukaavajuttu tossa hyppäs silmille. Mitä tässä oikeastaan lasketaan? Kahvipöytäkeskusteluja..

http://img95.imageshack.us/img95/9775/nop3fi8.jpg

Tuossa laskussa ei vaan oteta huomioon, että kehä B liikkuu eri nopeuksilla eri kohdissa. Rullien ympärillä B:n nopeus on suurempi kuin suorilla sivuilla, missä se on itseasiassa sama kuin A:ssa, eli kelkan nopeuteen korkeammalla matolla ei ole vaikutusta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Muppetti
liukuhihna
aivan, näinhän se menee.

Tällanen laskukaavajuttu tossa hyppäs silmille. Mitä tässä oikeastaan lasketaan? Kahvipöytäkeskusteluja..

http://img95.imageshack.us/img95/9775/nop3fi8.jpg




Tuossa laskussa ei vaan oteta huomioon, että kehä B liikkuu eri nopeuksilla eri kohdissa. Rullien ympärillä B:n nopeus on suurempi kuin suorilla sivuilla, missä se on itseasiassa sama kuin A:ssa, eli kelkan nopeuteen korkeammalla matolla ei ole vaikutusta.

Ei kai se telamatto mitään kuminauhaa ole. Pakko sen on samalla nopeudella liikkua oli se sitten rullien päällä tai ei.

Harjaosan tarkoitus on vain lisätä pitoa. Mitä pidemmät harjat, sen enemmän tehoa vaaditaan (lisääntynyt massa ja kitka).

Vierailija
Volitans
Muppetti
liukuhihna
aivan, näinhän se menee.

Tällanen laskukaavajuttu tossa hyppäs silmille. Mitä tässä oikeastaan lasketaan? Kahvipöytäkeskusteluja..

http://img95.imageshack.us/img95/9775/nop3fi8.jpg




Tuossa laskussa ei vaan oteta huomioon, että kehä B liikkuu eri nopeuksilla eri kohdissa. Rullien ympärillä B:n nopeus on suurempi kuin suorilla sivuilla, missä se on itseasiassa sama kuin A:ssa, eli kelkan nopeuteen korkeammalla matolla ei ole vaikutusta.



Ei kai se telamatto mitään kuminauhaa ole. Pakko sen on samalla nopeudella liikkua oli se sitten rullien päällä tai ei.

Harjaosan tarkoitus on vain lisätä pitoa. Mitä pidemmät harjat, sen enemmän tehoa vaaditaan (lisääntynyt massa ja kitka).

Kyllähän se matto liikkuukin samalla nopeudella, mutta kun kyse oli "kehä B:stä", eli harjojen kärjistä. Ne liikkuvat nopeammin rullien kohdalla, koska siellä ne ikäänkuin "harventuvat". Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Muppetti

Kyllähän se matto liikkuukin samalla nopeudella, mutta kun kyse oli "kehä B:stä", eli harjojen kärjistä. Ne liikkuvat nopeammin rullien kohdalla, koska siellä ne ikäänkuin "harventuvat". Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.

Harjojen kärjet liikkuvat aivan samalla nopeudella sekä rullien kohdalla, että suoralla osuudella.

Mietippä nyt itse asiaa uudelleen.

Vierailija

Harjojen kärjet etääntyvät toisistään rullan kohdalla ja palautuvat tasasella. Pyörimisnopeus ei tästä mitenkään muutu.

Vierailija
Volitans

Harjojen kärjet liikkuvat aivan samalla nopeudella sekä rullien kohdalla, että suoralla osuudella.

Mietippä nyt itse asiaa uudelleen.




Ei pidä paikkansa. Suoralla osuudella harjojen kärjillä on joku tietty välimatka. Ja rullien kohdilla tämä välimatka on suurempi, vaikka matto itse liikuukin samalla nopeudella. Näin ollen nopeus jälkimmäisessä tapauksessa on suurempi.

Volitans
Ei kai se telamatto mitään kuminauhaa ole. Pakko sen on samalla nopeudella liikkua oli se sitten rullien päällä tai ei.

Tarkemmin kun ajattelee, niin pakkohan sen telamatonkin on olla joustavaa ainetta, eihän se muuten vois edes pyöriä.

Vierailija
areo
Harjojen kärjet etääntyvät toisistään rullan kohdalla ja palautuvat tasasella. Pyörimisnopeus ei tästä mitenkään muutu.

Nyt puhutaankin harjojen kärkien kehänopeudesta, kulmanopeushan on rullien kohdalla sekä matolla että kärjillä sama.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Muppetti

Ei pidä paikkansa. Suoralla osuudella harjojen kärjillä on joku tietty välimatka. Ja rullien kohdilla tämä välimatka on suurempi, vaikka matto itse liikuukin samalla nopeudella. Näin ollen nopeus jälkimmäisessä tapauksessa on suurempi.



Ajattelepa kuminauha harjojen päälle. Sen sisäpinta pyörii harjojen kärkien nopeudella. Kuminauhaa liikuttavat vain harjat. Kuminauha ei silti veny mihinkään. Aivan sama, kuin jos olisi kaksi hihnapyörää, jonka välillä pyörii hihna: Samaa vauhtia etenee se hihna joka paikassa.

Muppetti

Tarkemmin kun ajattelee, niin pakkohan sen telamatonkin on olla joustavaa ainetta, eihän se muuten vois edes pyöriä.

Oikein.

Vierailija
Volitans

Ajattelepa kuminauha harjojen päälle. Sen sisäpinta pyörii harjojen kärkien nopeudella. Kuminauhaa liikuttavat vain harjat. Kuminauha ei silti veny mihinkään. Aivan sama, kuin jos olisi kaksi hihnapyörää, jonka välillä pyörii hihna: Samaa vauhtia etenee se hihna joka paikassa.

Kuminauha joutuisi venymään rullien kohdalla, koska harjojen kärjet etääntyvät toisistaan. Eli nopeus olisi silloin suurempi.

EDIT: Tilannetta ei voi verrata pelkkien hihnapyörien tapaukseen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Muppetti
Volitans

Ajattelepa kuminauha harjojen päälle. Sen sisäpinta pyörii harjojen kärkien nopeudella. Kuminauhaa liikuttavat vain harjat. Kuminauha ei silti veny mihinkään. Aivan sama, kuin jos olisi kaksi hihnapyörää, jonka välillä pyörii hihna: Samaa vauhtia etenee se hihna joka paikassa.



Kuminauha joutuisi venymään rullien kohdalla, koska harjojen kärjet etääntyvät toisistaan. Eli nopeus olisi silloin suurempi.

EDIT: Tilannetta ei voi verrata pelkkien hihnapyörien tapaukseen.

Vaan kehänopeus ei muutu harjojen ulkokehällä ei muutu.

Toki harjat etääntyvät toisistaan rullien kohdalla, mutta ne tekevät sen juurin siksi, että ulkokehän nopeus olisi vakio.

Jos kehänopeus kasvaisi rullien kohdalla, niin telamaton tulisi venyä samalla. Ja jos taas tullessaan suoralle osuuudelle nopeus olisi hitaampi, niin telamattoa häviäisi johonkin...

Vierailija

Sama tilanne tulee vastaan esimerkiksi kun autolla ajettaessa halutaan kääntyä. Mutkan kohdalla vasemmanpuoleiset renkaat, jos käännytään oikealle, ja oikeanpuoleiset renkaat, jos käännytään vasemmalle, kulkevat pitemmän matkan. Renkaiden on pakko kulkea eri nopeudella, muuten toiset renkaat jäisivät jälkeen.

Sama tilanne moottorikelkan telamaton harjojen kohdalla. Rullan kohdalla harjojen päät kulkevat nopeammin, mutta suoralla päät kulkevat samaa vauhtia, kuin matto itse.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat