Rasva pannulla -tiivistyy vai haihtuu?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On ollut riitaa kihlattuni kanssa semmoisesta, että kun teen jotain pitkään valmistuvaa ruokaa jossa erikseen ruskistetaan lihat ja vihannekset ynnä suurustejauhot... niin haihtuuko rasva pannulta homman edetessä vai ei.
Kaikki jotka valmistavat pannulla ruokaa jonka teko kestää, huomaavat että
rasvaa pitää lisätä.
Minä veikkaan, että rasvaa haihtuu kun rasvan hiilivetymolekyylit pilkkoutuvat ja ilmaan pääsee mm. hiilidioksidia ja aromaattisia hajuyhdisteitä rasvasta. Tyttöystäväni taas epäilee että se rasva vaan tiivistyy, ja vain vesi häviäisi jolloin pöperö olisi rasvaa lisätessä entistä lihottavampaa...
Heh, tyypillinen naisten huoli vaikka onkin keskiverto hoikkis
No, onkos muilla mieljpiteitä, kumpi on oikeassa?
Mä veikkaan että mä...

Kommentit (3)

Vierailija

Onko sinulla liesituuletin? Sen rasvaisuus kertoo asian laidan.
Laita tilkka öljyä kattilan pohjalle ja kuumenna. Siitä alkaa pian nousta "savua", eli öljy höyrystyy ja kondensoituu sitten pinnoille. Tulipalonvaara!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Yhdellä kuntoarviokeikalla oli havaintojen kohteena katolla grilliruokapaikan ilmanvaihtolaite 15 metrin pystykanavan jatkeena. Siis huippari. Sitä rasvan määrää ei voi kuvitella maallikko. Kanava kulki 8 m lievästi laskien siellä katolla ennen puhallinvehkeitä. Luulisi, että 0,5 m2 kanavassa oli kymmeniä senttejä härskiä rasvaa, koska sitä valui jostain saumasta kanavan puolivälin kohdalta. Sitä oli sitten huopakatolla (valumassa sadevesireikään), moottorin huoltokytkimen päällä ynnä jalustarakenteiden päällä paksuna kerroksena. Variksille rasva ei näyttänyt kelpaavan.

Eli kyllä rasva kulkee ilmassa mainiosti aerosolina.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat