Kytkimen käyttö

Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt26.6.2005

Lyhyesti ja ytimekkäästi: vaurioittaako kytkimen liiallinen käyttö kytkintä?

Olen viimein saanut aikaiseksi aloittaa autokoulun ja opettajani neuvoo minua pitämään kytkimen alhaalla liikennevaloissa ja vaihteen ykkösellä. Avokkini taas väittää sen olevan vaarallista, koska auto pompsahtaa eteenpäin, mikäli jalka lipsahtaa kytkinpolkimelta. Lisäksi hän sanaa tekniikan vaurioittavan kytkintä, koska sitä ei ole suunniteltu jatkuvasti alhaalla pidettäväksi, ja lyhentävän sen elinikää. Hän siis pitääkin vaihteen vapaalla liikennevaloissa ja jalan pois kytkimeltä.

Kumpi mahtaa olla oikeassa?

... and when she was bad, she was horrid.

Sivut

Kommentit (73)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kytkin kuluu käytönnössä vain silloin, kun kytkinlevyt luistavat toisiaan vasten. Ei siis silloin kun kytkinpoljin on täysin alhaalla eikä silloin, kun kytkin on kiinni eli poljin täysin ylhäällä.

Jos liikennevaloissa ei pidä kytkintä alhaalla, niin vaihde on tietenkin oltava vapaalla. Tästä taas seuraa sellainen ongelma, että liikkellelähtö hidastuu, kun joutuu ensin painamaan kytkimen pohjaan, sitten vaihde silmään ja taas kykin ylös.

Ja nopea lähtö on aina joskus tarpeen - varsinkin talvikeleillä, kun aloittelevat talviautoilijat tulevat päin milloin mitenkin päin.

Vierailija

Voihan se käsi osua vaihdekeppiinkin jolloin vaikutus on sama kuin jalan lipsahtamisella. Eli auto sammuu.
Käytännössä ei mitään väliä. Periaatteessa kytkimen painelaakeri voi kulua jos sitä pitää jatkuvasti alhaalla, mutta en olisi huolissani. Ei sitä autoa kannata säästellä jonkun minimaalisen hyödyn takia.

Vierailija
Volitans
Kytkin kuluu käytönnössä vain silloin, kun kytkinlevyt luistavat toisiaan vasten. Ei siis silloin kun kytkinpoljin on täysin alhaalla eikä silloin, kun kytkin on kiinni eli poljin täysin ylhäällä.

Käytännössä kytkimessä on myös laakerointia, jousia, vaijeri tai hydrauliikkaa joka on samalla tavalla kulutustavaraa. Kytkimen loppuun kuluminen on vain yksi syy kytkinremonttiin.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Aloittelijoilla vaihteen pitäminen päällä voi hieman nopeuttaa liikkeelle lähtöä, en minä sitä niin vaarallisena osaa pitää. Voihan sitä halutessaan aiheuttaa sitten sen lipsahtamisen liikkeelle lähtiessäkin, ei tuollaisia "vaaroja" voi kokonaan poistaa kuitenkaan.

En tiedä, onko olemassa sellaista autoa, jossa painelaakeri on niin alimitoitettu, että ei kestä normaalia käyttöä. En ole koskaan kuullut. Itse harrastan tuota vaihteen päällä pitämistä, samoin moni tuntemani. Esimerkiksi eräskin auto pärjäsi yli 450 000km ilman kytkinremonttia, vaikka omistaja on aina pitänyt kytkimen pohjassa liikennevaloissa. Kyllä se auto muualta petti ensin. (ja monesta kohtaa)

Kytkin levyt saa kyllä äkkiäkin kulutettua, jos luistattaa kytkintä auton paikalla pitämiseen ylämäessä liikennevaloissa, mutta se on jo ihan eri asia.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Kyllä se kuluttaa, koska harvoin sitä jaksaa painaa pohjaan, vaan jalka värisee vähän ja pääsee kytkin luistamaan. Varsinkin jos palaa kauan punainen. Se on myös vaarallista, koska auto voi ampaista ja lisäksi sen vuoksi, koska jalka väsyy: ajo muuttuu holtittomammaksi väsyneen jalan kanssa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
tukkanuottanen
Lyhyesti ja ytimekkäästi: vaurioittaako kytkimen liiallinen käyttö kytkintä?



Vääränlainen käyttö, kytkimen luistatus, kuluttaa ja voi myös vaurioittaa. Kytkin kuluu vain luistaessaan.


Olen viimein saanut aikaiseksi aloittaa autokoulun ja opettajani neuvoo minua pitämään kytkimen alhaalla liikennevaloissa ja vaihteen ykkösellä. Avokkini taas väittää sen olevan vaarallista, koska auto pompsahtaa eteenpäin, mikäli jalka lipsahtaa kytkinpolkimelta.



Tuolla tavalla pääset nopeammin liikkeelle ja joudutat liikenteen sujumista. Mikäli tosiaan jalka lipeää polkimelta, kyllä auto hieman nytkähtää ja sammuu sitten. Ei se missään tapauksessa risteykseen sinkoa (ellei sitten ole 6 litrainen diesel, mutta niiden perässä on yleensä automaatti). Sitä voi sitten miettiä millä todennäköisyydellä noin tosielämässä käy. Minusta se on kuin pelkäisi putoavansa penkiltä ajaessaan.


Lisäksi hän sanaa tekniikan vaurioittavan kytkintä, koska sitä ei ole suunniteltu jatkuvasti alhaalla pidettäväksi, ja lyhentävän sen elinikää.



Mikäli kytkin on kokonaan alaspainettuna, ei se siitä vaurioidu. Painelaakeria se rasittaa, mutta painelaakerin kuluminen ei tietääkseni ole koskaan ongelmana. Se vaihdetaan rutiinitoimena samalla kun kytkinlevy- ja paineasetelma.


Hän siis pitääkin vaihteen vapaalla liikennevaloissa ja jalan pois kytkimeltä.



Noinkin voi tietysti tehdä. Silloin kannattaa ennakoida muiden suuntien valoista oman valon vaihtaminen ja laittaa vaihde päälle.

Kumpi mahtaa olla oikeassa?

Sinä.

Vierailija
meikämie
Kyllä se kuluttaa, koska harvoin sitä jaksaa painaa pohjaan, vaan jalka värisee vähän ja pääsee kytkin luistamaan. Varsinkin jos palaa kauan punainen. Se on myös vaarallista, koska auto voi ampaista ja lisäksi sen vuoksi, koska jalka väsyy: ajo muuttuu holtittomammaksi väsyneen jalan kanssa.

Sitten kytkin on väärin säädetty. Mikä auto ampaisee tyhjäkäynniltä jos kytkimen päästää kerralla ylös? Lisätään vielä, että henkilöauto.

Vierailija

Liikenteessä näkee ja kuulee usein ns. kytkimenpolttajia. Etupäässä iäkkäämpää väkeä. Ongelma on yleinen ja siitä seuraa paljon turhia kytkinremonentteja.
Kytkin on laite, jolla moottori eristetään siksi aikaa että joko vaihdetaan vaihdetta tai suoritetaan liikkellelähtöä. Taitava käytttö on hyvin vähäistä ja joustavaa.
Kaasu/kytkinsynkka kannattaa opetella hyvin. Kytkin ei maksutta korvaa auton hallinnan puutteita, vaan kuluu liiasta käytöstä.
Siis harjoittelemaan.

tukkanuottanen
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt26.6.2005

Autokoulussa olen ajellut Rellulla, jossa kytkimen "liikerata" on melko lyhyt, toisin sanoen sen alhaalla pitäminen ei ole raskasta ollenkaan, kun kantapää ottaa automaattisesti lattiaan. Myös luistaminen on täysin outo ajatus, mikäli nyt ei ihan korkokengillä yritä ajella.

Odotankin jo pelolla sitä aikaa kun sen kortin viimein saan ja lähden ensimmäistä kertaa liikenteeseen omalla Subarulla, jossa sitä kytkintä joutuu oikeasti painamaan. Ehkä pitäisi saman tien investoida uuteen autoon .

... and when she was bad, she was horrid.

Vierailija

Ongelman ratkaisee mukavasti automaattilaatikolla varustettu auto, tai vaikka vain automattikytkimellä varustettu.

tukkanuottanen
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt26.6.2005
Snaut
Ongelman ratkaisee mukavasti automaattilaatikolla varustettu auto, tai vaikka vain automattikytkimellä varustettu.

Taitavat kuitenkin edelleen olla melko lailla tyyriimpiä kuin nämä normimmat kaarat. Ja kulutuskin on ymmärtääkseni ainakin kaupunkiajossa isompi?

... and when she was bad, she was horrid.

Vierailija
tukkanuottanen
Snaut
Ongelman ratkaisee mukavasti automaattilaatikolla varustettu auto, tai vaikka vain automattikytkimellä varustettu.



Taitavat kuitenkin edelleen olla melko lailla tyyriimpiä kuin nämä normimmat kaarat. Ja kulutuskin on ymmärtääkseni ainakin kaupunkiajossa isompi?

Itse vaihdoin automaattiin. Käytettynä eivät ole välttämättä kalliimpia, koska monet vierastavat automaattia ja pelkäävät korjauskustannuksia.
Todellisuudessa öljyt vaihtamalla automaatilla ajelee helposti 300tkm ilman remonttia. Kulutus voi olla litran enemmän sadalla, mutta sen maksaa mielellään kun mukavuus on useamman kertaluokan parempi.

Eikös joihinkin uusiin autoihin saa automaatin samaan hintaan?

Vierailija
bena
Eikös joihinkin uusiin autoihin saa automaatin samaan hintaan?

Kyllä, varsinkin kalliimpiin malleihin. Usein tarjouksessa automaatti on aivan saman hintainen kuin manuaali, tämä esim. Volvolla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat