Keinotekoisia virvatulia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyseinen kyseenalainen asia tiedepiireissä, että onko niitä vai ei.
Itse kokeilin niiden valmistusta, ihan vaan uteliaisuuttani... Teoriapuolen mukaan ne ovat lahoamiskaasuja jotka syttyvät ilmaan päästyään, ja kehittyvät soissa ja mätänevässä aineksessa.
Kerrotaan että mutarannoilla, ns. lettopaikoilla ja suistoissa olis enemmän virvatulia kuin oikeilla soilla, ts. varpuja ja sammalta kasvavilla.
No, tein kokeen.
Otin kaksi 500 ml dekantteria. Toiseen pistin orgaanista mujua suolta maaseudulta... eli rahkasammalta, vähän mutaa, varpukasvien lehtiä, pehmeitä kasveja kuten raatetta ja lummetta.
Toiseen pistin mutaa pääkaupunkiseudun lettorannalta, ja paksu -ja mehevävartisia kasveja kuten vehkaa tms sekä muutamia kuolleita kastematoja. Eristin ne osittain hengittävällä muovikelmulla ja lämpimään kellariin hautumaan.
Hellekesä kypsytti ne varmaan hyvin pimeässä lämpimässä kellarissa, kun
nappasin muovit pois tulla tuprahti suolle tyypillinen kananmunahaju heti. Tarjosin tyhjentyneen sytkärin kipinää, ja alkoi tanssia semmoisia vihertäviä ja vähän punertavia liekkejä jotka paloivat -maaseudun suo -näytteessä jonkun 5-10 sek ja etelän lettonäytteessä jopa 20 sek suunnilleen...
Mitäs kaasuja siinä paloi? Veikkaisin että ainakin metaania ja rikkivetyjä...
Ja miten ne virvatulet mahtaa luonnossa syttyä? Siellä ei kukaan tarjoa kipinää sytkäristä

Kommentit (3)

Vierailija

Eihän niitä kai monikaan ole nähnyt. Luulisin että tätä ilmiötä on, mutta harvinaisena. No, mun koe todisti, että vois olla mahdollista...
heh, arkielämän Mythbuster vaihdissa. Tykkään testata asioita itse

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Lähinnä metaania. Asiaa on tutkittu ihan tieteellisesti jo vuosia sitten. Mätänevissä luissa oleva fosfori mahdollistaa lisäksi kaasun itsestään syttymisen.

Näistä ovat monet kummitustarinat saaneet alkunsa.

Tässä missä asun, on aidan takana vanha hautausmaa. Mätävevistä ruumiista syntyi aikoinaan virvatulia juuri hautojen päälle.

Uusimmat

Suosituimmat