Viaton kullannuppu sai samalla mitalla?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Iltalehti:

Isä löi tyttärensä 7-vuotiasta luokkakaveria koulussa.

Mies kovisteli pikkupoikaa torstaina Peipon koulussa Porvoossa.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun mies oli saattamassa tytärtään kouluun. Sisälle päästyään tyttö osoitti isälleen luokallaan olevaa 7-vuotiasta poikaa.

- Mies meni pojan luo ja tarrasi rinnuksista. Hän laittoi pojan seinää vasten ja sanoi "et koske minun tyttöön". Lopuksi mies löi poikaa nyrkillä vatsaan, uhrin perhetuttu kertaa viime torstain tapahtumia.

Välikohtaus sattui Porvoossa Peipon koulussa. Asiasta kertoi Uusimaa-lehti.

Kaksi luokallista lapsia seurasi tapahtumia. Lyötyään mies poistui paikalta silminnäkijöiden mukaan "vikkelään". Lapset ilmoittivat asiasta opettajille.

- Kaikki olivat järkyttyneitä. Tämähän on ennenkuulumatonta, Peipon koulun rehtori Kristiina Ilmonen puuskahtaa.

- Tytär ei tiennyt isän aikovan käydä käsiksi poikaan. Hänkin on hyvin järkyttynyt, rehtori lisää.

Koulusta otettiin yhteyttä poliisiin ja pojan vanhempiin.

- Poliisit kysyivät lapsilta, mitä on tapahtunut. Sen jälkeen poika pääsi perheensä kanssa kotiin. Kotona asiasta on yritetty keskustella, mutta poika ei oikein puhu. Hän on mennyt vaitonaiseksi välikohtauksen jälkeen, perhetuttu kertoo.

Mitä on taustalla?
Kuinkahan tuon "lyömisen" voima mitataan?
Jos aikuinen mies lyö lasta vatsaan niin sairaalareissu siitä tulee.
Onko meillä nyt yksi koulu/työpaikkakiusaaja vähemmän?
Kullannuppu on kuulemma vaitonainen.
Siis keino toimi?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Juu, ihmettelin itsekin tuota "lyömistä". Jos itse löisin 7-vuotiasta, niin kyllä siinä sisäelimet ja kylkiluut olisivat hellänä.

Vierailija

Tuo oli enempi hyökkäys kouluistituutiota vastaan kuin väkivaltaa. Iskä oli niin tuohduksissaan ettei odottanut että nurkan takana nujuuttaa. Jotain searvoista poika oli tehnyt.

Vierailija

No, kyllähän sen kaikki poijat tietää mikä se mielessä liikkui kun eppuluokalla koulussa näki kymmeniä tyttöjä.

Nipistelyä, pussailua ja vähän halauksia.

Iskällä on menny plasmat sekasin kun tytär on kertonut välkkäleikeistä. Naapurin pojalla on saattanut olla jo karvoitusta(manne 27 vuotta) heh

Vierailija

Vuosia sitten pikkusiskoni luokalla olleet pojat soittelivat hänen kännykkäänsä hävyttömiä pilasoittoja. Ja täytyy sanoa, että jos olisin saanut kakarat käsiini, niin selkäsaunanhan minä niille olisin antanut -en tietenkään nyrkillä lyöden. Luunappi, tukistus tms. olisi varmasti riittänyt. Homma ratkesi kuitenkin sillä tavalla, että soittajat eivät älynneet kätkeä numeroaan, joka jäi näkyviin sisaren kännykän näyttöön. Sain numerotiedustelusta selville soittajan nimen, minkä jälken vanhempani ottivat asian hoitaakseen. Isä soitti pääpukarin kotiin, minkä jälkeen hänen äitinsä ilmeisesti piti pojalleen puhuttelun ja pilarit loppuivat siihen.

Mutta itse aiheesta... 7-vuotiaan kimppuun käyminen on aikuiselta mieheltä aika paha ylilyönti, vaikka poika olisi tehnyt mitä.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Jos vanhemmat eivät kurita ,maailma kyllä kurittaa.
Mitä aikaisemmassa vaiheessa pahuuksista kuritetaan sitä nopeammin lapsi oppii syyn ja seurauksen lain.

Itse ollessani peruskoulussa fysiikanopettajamme nosti häiriköt ja kusipäät seinälle roikkumaan,se oli hyvä juttu, sai rauhassa opiskella.

Fyysinen kuritus takaisin kouluun!

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

No minkä takia se löi lasta, miksei lehdessä kerrottu mitään.

jos kysymyksessä oli koulukiusaaminen, jota poika oli harjoittanut, niin kysymyksessä oli ihan selvästi ennaltaehkäisevä isku. Näin ehkä tulevaisuudessa säästetään mielenterveyshoidon varoja, kun eivät kiusaa joitakin lapsia mielipuoliksi asti. Kiusaamisesta voi jäädä pysyvät henkiset vaivat.

Pojallekin oli ehkä pitkällä aikavälillä erittäin hyvä juttu, jos lyönti oli esimerkiksi seurausta koulukiusaamisesta.

Tai eihän väkivalta ole koskaan hyväksyttyä, mutta 7 vuotias ei välttämättä ymmärrä puhetta jos vielä vieraskin aikuinen keskustelee.

Vierailija
tiäremiäs
jos kysymyksessä oli koulukiusaaminen, jota poika oli harjoittanut, niin kysymyksessä oli ihan selvästi ennaltaehkäisevä isku.



Kakara oppii, että ilkimyksiä saa hakata, jotta ne oppisivat olemaan kunnolla?

tiäremiäs
Tai eihän väkivalta ole koskaan hyväksyttyä, mutta 7 vuotias ei välttämättä ymmärrä puhetta jos vielä vieraskin aikuinen keskustelee.

Vain, jos se 7-vuotias on retardi. Käsi ylös ne, jotka uskovat, että lapsista kasvaa moraalisia olentoja lyömällä. Lapsi oppii tekemään oikein silloin, kun lasta kielletään tekemästä jotain ja myös perustellaan, miksi niin ei saa tehdä. Kun lapsi oikeasti ymmärtää, että Lissulta ei saa vetää housuja alas, koska se on nöyryyttävää ja loukkaavaa, niin lapsi ei enää tee niin. Empatiakin pitää oppia. Empatiaa ei opita niin, että Lissun isä tulee vetämään turpiin puhuttelun sijaan.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Scylla
tiäremiäs
jos kysymyksessä oli koulukiusaaminen, jota poika oli harjoittanut, niin kysymyksessä oli ihan selvästi ennaltaehkäisevä isku.



Kakara oppii, että ilkimyksiä saa hakata, jotta ne oppisivat olemaan kunnolla?

tiäremiäs
Tai eihän väkivalta ole koskaan hyväksyttyä, mutta 7 vuotias ei välttämättä ymmärrä puhetta jos vielä vieraskin aikuinen keskustelee.



Vain, jos se 7-vuotias on retardi. Käsi ylös ne, jotka uskovat, että lapsista kasvaa moraalisia olentoja lyömällä. Lapsi oppii tekemään oikein silloin, kun lasta kielletään tekemästä jotain ja myös perustellaan, miksi niin ei saa tehdä. Kun lapsi oikeasti ymmärtää, että Lissulta ei saa vetää housuja alas, koska se on nöyryyttävää ja loukkaavaa, niin lapsi ei enää tee niin. Empatiakin pitää oppia. Empatiaa ei opita niin, että Lissun isä tulee vetämään turpiin puhuttelun sijaan.

Moraalia ei tässä tapauksessa opeteta vaan syyn ja seurauksen lakia,joka on eri asia.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Jonkunhan se pitää kuria järjestää, kun opettajat eivät edes karttakeppiin saa turvautua

Kaiken takaa häämöttää ikävämpi yhteiskunnallinen suuntaus; rikollisia ymmärretään uhreja paremmin.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Jos laki ja esivalta ei turvaa kansalaisia vääryyksiltä,kansalaiset ottavat oikeuden omiin käsiin.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Kun isä/äiti tai joku muu aikuinen lyö lasta, on se opetus lapselle että lyödä saa. Lyömisestä tulee näin ollen lapselle näkemys että lyöminen on normaalia. Aikuinen näyttää "tien" lapselle, lapsi seuraa perässä ja oppii.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
installer
Jos vanhemmat eivät kurita ,maailma kyllä kurittaa.
Mitä aikaisemmassa vaiheessa pahuuksista kuritetaan sitä nopeammin lapsi oppii syyn ja seurauksen lain.

Itse ollessani peruskoulussa fysiikanopettajamme nosti häiriköt ja kusipäät seinälle roikkumaan,se oli hyvä juttu, sai rauhassa opiskella.

Fyysinen kuritus takaisin kouluun!

Meillä oli tekun maikka, joka kertoi häirikön läsnäollessa, että opetus loppuu justiinsa koko luokalta jos käyttäytyminen ei yllä opittavien asioiden vaatimalle tasolle. Pyysi vilpittömästi häirikköä tekemään valinnan sen suhteen poistuuko tunnilta ja palaa vasta kun osaa käyttäytyä ihmisiksi vai estääkö hän häiriköinnillään opetuksen kaikilta muilta luokan oppilailta. Arvostelu oli kaikille sama, tekemättömät työt ja poissaolot laskettiin sekä opettajan opastus/opetus oli aikaan sidottua.

Älyllistä kapasiteettia vaativa ongelmatilanne oli aivan riittävä, sillä alkukangertelun jälkeen homma alkoi skulaamaan erinomaisella tavalla. Samaa mentaliteettia käyttäytymissääntöjen opettamisessa meillä käyttivät myös muutamat muut aineopettajat.

Intissä oli, parisuhteessa, urheiluharrastuksessani, työelämässä ja jatkokoulutuksessa on ryhmäkurin käsite ihan perusedellytys tiimityöskentelyn hedelmällisyydelle ja työn tuloksellisuudelle. Oli se tekeminen sitten mitä tahansa.

Oman kokemukseni mukaan väkivalta ja nimenomaan fyysinen väkivalta olisi jokaisessa tilanteessa ollut se kaikkein kehnoin vaihtoehto mahdollisten ongelmien ratkaisemiseksi.

Installer, missä normaalielämän tilanteessa / arjessa sinä turvaudut fyysiseen väkivaltaan?

Riittoisampi keskustelukumppani.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

En missään normaalielämän tilanteessa.

Tuo ryhmäkuri ei muuten välttämättä aina ole pätevä juttu,voi johtaa ryhmän simputukseen ja "kontrolloimattomaan" väkivaltaan ryhmän "toisinajattelijoita" kohtaan,itse kyllä näkisin että fyysisen väkivallan monopoli tulisi säilyttää esivallalla ja "opettajilla".

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005

Olen osittain kanssasi samaa mieltä, toisaalta eri mieltä ja mielestäni on paikallaan hieman perustella, jotta mielipiteeni ei sitten jäisi turhan turhan pinnalliseksi, mitä [size=100:2ivu2jyh]väkivaltaan[/size:2ivu2jyh] tulee [size=100:2ivu2jyh]pedagogisessa[/size:2ivu2jyh] mielessä.

Ryhmäkuri perinteisessä mielessä ymmärretään toki osaltaan sellaisena, että vastuu annetaan ryhmälle itselleen vailla kontrollia ja siinä on [size=100:2ivu2jyh]vaarana[/size:2ivu2jyh] juuri mainitsemasi simputtaminen, koulu- ja työpaikkakiusaaminen.

Pedakogisessa mielessä en näe järjellistä perustetta sääntöjen määrittelyn sysäämisessä kokonaan lasten harteille. Jos sosiaalisen vuorovaikutuksen opeteltava sivistynyt standardi halutaan väkivallan suhteen pitää +-0 tasolla, vaikka vaatimukset tilanteen mukaan myös vaihtelevat, on homma mielestäni aikamoista arpapeliä vailla toimivaa ja laadullista ohjausta. Oma liukas pintani tuo mieleen ääritapauksessa tarinan kärpäsen herrasta, joskaan ei ihan yhtä scifissä mielessä.

No niin tai näin, on ryhmäkäyttäytymisen oppiminen joka tapauksessa myös lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa ja yleensä ylilyönnitkin ovat osa kasvamista ja suhteellisen harmittomina myös ne kehittävät lasten omia keskinäisiä ongelmanratkaisukykyjä jos sellaiselle on kysyntää. Väkivallalle ei kuitenkaan aikuisten elämänmallissa tulisi tarjota kasvupohjaa eikä sellaisen ongelmanratkaisutavan hyväksyminen lastenkaan keksinäisessä vuorovaikutuksessakaan ole perusteltua. Rajat joista ei poiketa kun kulkevat siinä mikä on sopivaa käyttäytymistä normaalissa elämässä, jossa on opittava myös puremaan hammasta kunnes kiukunpuuska on laantunut ja ongelmanratkaisukyky on jälleen obketiiviselle päättelykyvylle mahdollista.

Henkilökohtaisesti näen simputtamisen (henkisen taikka fyysisen väkivallan) turhautumisena omaan kykenemättömyyteen kehittää rakentavaa tekmistä, joka sitten purkautuu kiukutteluna osoitteeseen, jolla on hyvin harvoin, jos koskaan osallisuutta kiukuttelijan mielikuvituksen juoksuun. Eli turhauttava ideoiden puutte suhteessa sosiaaliseen kanssakäymiseen, joka väkivaltana (simputtamisena) purkautuessaan paljastaa kyvyttömyytensä ongelmanratkaisuun rakentavammilla keinoilla. Tässä onkin sitten pedakogin menetelmästä paljon kiinni se kuinka kiukutteluun (turhautumiseen / simputtamiseen / väkivaltaan) suhtautumista opetetaan; väkivallalla vai jollakin älyllisellä stimulantilla (vrt. edellisessä viestissäni esittämäni tekun maikan tekniikka)?.

Normaalioloissa peruskoulussa lapset ja nuoret käyttäytyvät pääsääntöisesti vähintäänkin hyvin, mikäli opettajatuttavieni sanomisiin voin luottaa, joskin myös ylilyöntejä sattuu kun kontrolli noudatettavien sääntöjen suhteen pettää. Tietysti ylilyöntien räikeydestä taikka yleistettävyyden kannalta en lähde tekemään sen kummempia spekulaatioita kun en omaa asiasta riittävästi dataa mutta ymmärtämieni aihetodisteiden valossa simputtamiseen sortuvat kohtalainen vähemmistö lapsista/nuorista.

Mitä tuohon fyysisen väkivallan monopoliasemaan, jollekin instanssille tulee, niin fyysinen väkivalta on toimivaa äärimmäisissä mutta kontrolloiduissa tilanteissa. Yksinään kontrolloitu tilanne tai äärimmäinen tilanne ovat usein heikkoja puolustuksia sellaisinaan.

Kontrolloitu väkivalta ilman ääritilannetta on liioittelua ja älyllisesti kyseenalaista (kuten juuri tämän aiheessa käsityellyn tytön isän reaktion miellän), kun puolestaan kontrolloimattomana väkivalta ääritapauksessa toimii primitiivisen tunteen eikä järjen sanelemana. Sama asia pätee myös ryhmäkäyttäytymisessä, jos ja kun pelisäännöt eivät ole selvät ja/tai niistä ei pidetä johdonmukaisesti kiinni jo kasvatusvaiheessa.

Oikeus väkivallan käyttöön on tällä hetkellä kontrolloiduilla instansseilla. Ja ymmärrykseni mukaan juuri sen vuoksi väkivalta, jota ylipäätään voidaan kontrolloida on lakiin kirjoitettujen, asianmukaisten turvallisuuskoulutuksen paperit omaavien järjestyksenvalvojien, poliisien ja armeijan monopoliasema ja sellaisena sen tulisi myös pysyä.

Kouluissa vaikeat tapaukset pääsääntöisesti kuitenkin eristetään ja heitä opastetaan sitten hieman erilaisilla pedakogisilla menetelmillä. Eikä se väkivalta ymmärrykseni mukaan näyttele siellä keskeistä roolia kasvatus mielessä, sikäli kun mahdollisesta väkivallasta ja/tai keskittymiskyvyn puutteesta eroon pääsemiseksi ko. lapsi/nuori on eristyksiin tai tarkkailuluokalle alunperin siirretty.

Jotenkin päinvastainen, eli väkivaltaan väkivallalla vastaaminen ei mielstäni opeta muuta kuin sitä, että käydään salilla tai kaveriporukasta hakemassa lisää voimia ja tullaan sitten uudestaan esittämään oma "sivistynyt" argumentti, vaikka silmä on vielä ummessa ja nokka poskella.

Eli en ole samaa mieltä kanssasi väkivallan sisällyttämisestä opetusmetodeihin (opettajien oikeudeksi), joskin olen kyllä vilpittömästi samaa mieltä ohjaamattoman ryhmäkurin vaaroista sekä siitä, että väkivallan monopoliasema kyllä sopii esivallan toimenkuvaan.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Entä jo lyömään oppinut lapsi?
Onko peli jo menetetty ja kuritus silloin sallittua koska ko lapsi käsittää väkivallan olevan hyvä keino hallita.
Silittääkö poskea ja torua: "Kari koskaan ei toista saa motata lekalla takaraivoon..! Muistatkos nyt ensi kerralla..."

Onko vankeusrangaistus/aresti fyysistä vai psyykkistä?

Koulukiusaamisen sanotaan olevan pahinta henkisellä tasolla.
Entä rankaiseminen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat