Uskonto yksilön mielen mukaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen sitä mieltä että on suhteellisen turhaa ja fanaattista kohkata uskonnon dogmeista. Ateistit tyrkyttävät hampaat irvessä ja suu vaahdossa omaa agendaansa uskontona, samoin äärikristityt ja muslimit.
Miksei voi muodostaa omaa henkistä käsitystään ja olla tyytyväinen siihen kita kiinni pysyen?
[Itse uskoisin, että evoluutioteoria on totta, mutta tiede ei ole todistanut ettei olisi olemassa myös parapsykologisia ilmiöitä. Eli voisi vetää sellaisen teorian, että evoluutio olisi miljardeja vuosia kestänyt prosessi jota energiamuotoinen, kvarkkeihin tai muuhun energiaan perustuva astraalitietoisuus ohjailee. John D Barrow ja Paul Davies kirjoissaan pohtivat samaa, fyysikoita molemmat. En silti tyrkytä teoriaani kellekään. Muut saavat uskoa Allahiin, joulupukkiin tai vaikka Arkos-nickin teorioihin kaikessa rauhassa. )]
Järkevin lause kun joku tyrkyttää uskontoaan, on EVVK, ja jos toinen kysyy että mihin uskot, sanoa että en nyt viitti kertoa...
Miksi ihmiset eivät yleensä tyydy omaan maailmankuvaansa, vaan väkipakolla tyrkyttävät omia kohkauksiaan muille?

Maailma on täynnä abstrakteja teorioita. Lakikin on vain pelkkä teoria.
Kukaan ei ole löytänyt vielä yhtään atomia tai elektronia jonka nimi olisi "oikeudenmukaisuus" tai "inhimillisyys", "hyvyys" tai "pahuus" tai molekyyliyhdistelmää jonka nimi olisi "laki" kaikkine osa-alueineen. Silti näitä monimutkaisia teorioita ja käsitteitä noudatetaan. Noin 60% ihmisen elämästä on abstraktien teorioiden noudattamista.

Suurin tyhmyys ihmisellä on uskonsodat... islamisteilla ei ole mitään oikeutta sen enempää kuin kristityilläkään rähistä omien teorioidensa paremmuudesta. Kaikille ihmisille pitäisi kait laittaa implantit, jotka säätelisivät hormonitoimintaa fanaattisuuskohtauksen koittaessa .

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija
taiteilijatyyppi
Ateistit tyrkyttävät hampaat irvessä ja suu vaahdossa omaa agendaansa uskontona

Ei pidä paikkaansa. Ateisteilla ei ole edes mitään yhteistä agendaa. Koska viimeksi joku ateisti tullut tyrkyttämään? Jos näitä uskontoja tyrkyttäjineen ei olisi, minunkaan ei tarvitsisi sanoa mitään niistä, tai ateismista.

Vierailija

Oman näkemyksensä asiaan haluaa tuoda John Matrix, joka kannattaa uskonrauhaa jokaiselle yksilölle Maan päällä. Uskonasioiden kaikenlainen tuputtaminen ja varsinkin sotkeminen tieteeseen mukaan ei nykyisen tiedon valossa ole missään määrin mielekästä.

Toisaalta uskontojen kieltäminen ja järjestelmällinen kyykyttäminen tulisi myös lopettaa. Uskonrauha tulee taata näkemykseni mukaan jossain määrin ihmisoikeuksiin rinnastettavasti, tietenkään niitä missään määrin polkematta.

Näiden pienten reunaehtojen täyttyessä en näe uskontojen aiheuttavan juurikaan ongelmia ihmisten yhteiselon välillä. Uskonnot, jotka eivät kykene toimimaan näissä puitteissa, tulisi asettaa julkisen tarkastelun ja keskustelun alaiseksi.

Vierailija
taiteilijatyyppi
En silti tyrkytä teoriaani kellekään...
...Järkevin lause kun joku tyrkyttää uskontoaan, on EVVK, ja jos toinen kysyy että mihin uskot, sanoa että en nyt viitti kertoa...
Miksi ihmiset eivät yleensä tyydy omaan maailmankuvaansa, vaan väkipakolla tyrkyttävät omia kohkauksiaan muille?

Hmm... Miksi aloitit tämän ketjun? Miksi tyrkytät meille omaa individualistista maailmankuvaasi?

Vierailija
SAMAEL
taiteilijatyyppi
Ateistit tyrkyttävät hampaat irvessä ja suu vaahdossa omaa agendaansa uskontona



Ei pidä paikkaansa. Ateisteilla ei ole edes mitään yhteistä agendaa. Koska viimeksi joku ateisti tullut tyrkyttämään?

Ei tarvi kun lukee tämäkin palstan kirjoituksia, niin näkee että ateismia tyrkytetään. Jos oikein luin niin vähän noi sinukin kirjoitukset ovat sitä tyrkyttämistä.

edit:
Pidä uskontosi.

edit vielä kerran:

SAMAEL

Koska viimeksi joku ateisti tullut tyrkyttämään?


Et taidakkaan olla tosissasi kun itselläsi on oikein linkki erokirkosta sivustoon, edistät siis uskontoasi ja sit kyselet että: "Koska viimeksi joku ateisti tullut tyrkyttämään?"

Ha ha

Vierailija
taiteilijatyyppi

Suurin tyhmyys ihmisellä on uskonsodat... islamisteilla ei ole mitään oikeutta sen enempää kuin kristityilläkään rähistä omien teorioidensa paremmuudesta. Kaikille ihmisille pitäisi kait laittaa implantit, jotka säätelisivät hormonitoimintaa fanaattisuuskohtauksen koittaessa .

Näinhän se on. Uskonnoilla on suuri mahti/valta monen aivoihin/ajatuksiin.

Ps.
Onko ateismi mielestäsi uskonto? Eikö kaikilla uskonnoilla ole jumalat mihin ihmiset uskoo? Kuka on ateismin jumala jos sen uskonnoksi haluat laskea?

Vierailija
Cicero

Ei tarvi kun lukee tämäkin palstan kirjoituksia, niin näkee että ateismia tyrkytetään. Jos oikein luin niin vähän noi sinukin kirjoitukset ovat sitä tyrkyttämistä.



No on sinulla heikko sisälukutaito. Ateismia on muutenkin paha tyrkyttää, kyseessä kun ei ole mikään oppi tai aate. Sen sijaan olen kyllä järjestäytyneitä uskontoja ja uskonnollista fundamentalismia vastaan, jolla asialla ei ole mitään tekemistä ateismin kanssa (sama onnistuu vaikka teistiltä, siis jumaluskoiselta). Joten käykin ilmi, että luulojesi taustalla on pelkkä sivistymättömyys ja tiedon puute (tyypillistä muuten kiihkouskovaisille fundamentalisteille).

Et taidakkaan olla tosissasi kun itselläsi on oikein linkki erokirkosta sivustoon, edistät siis uskontoasi ja sit kyselet että: "Koska viimeksi joku ateisti tullut tyrkyttämään?"

Ha ha

Sinulla on jo siinä asiassa vakava puute, ettet raukka ymmärrä alkuunkaan mitä tarkoittaa sana "uskonto". Ja mitä tekemistä kirkosta eroamisella on ateismin kanssa? Monet uskovaiset eivät pidä valtionkirkkoa hyväksyttävänä järjestelmänä. Osoitit vain täydellisen tietämättömyytesi.

Ha ha.

(uskontoon liittyy mm. yliluonnollisuus, pyhyys, dogmit jne.)

EDIT: Itseasiassa allekirjoitukseni ja nimimerkkini ovat olleet vastareaktioita juuri foorumille postaileville käännytyshinkuisille uskonsotureille ja kreationisti "tiedemiehille".

Vierailija
tiäremiäs
Mikä mää oon, kun en kuulu kirkkoon. Oonko ateisti?

Kirkkoon kuulumisella ei ole sen asian kanssa tekemistä; monet tapauskovaiset ateistit kuuluvat kirkkoon. Olet määritelmällisesti a-teisti jos et ole teisti, teismin ollessa ehdotonta uskoa maailman luoneeseen persoonalliseen jumalaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Mikä mää oon, kun en kuulu kirkkoon. Oonko ateisti?

En usko mihinkään, en ees itteeni miten voisin jumalaan uskoa?

Tunnut olevan harvinaisen tervejärkinen.

Vierailija

Eikö ole jonkinlaista mielisairautta se ihmisen tarve uskoa johonkin mielikuvistusolentoon, jonka olemassaoloa ei millään tapaa ole todistettu? Ja mikä "vietti" aiheuttaa tämän tarpeen uskoa johonkin minkä olemassaolosta ei todisteita ole? Tämä on aina ollut minulle suuri mysteeri. Ja miksi monilla on niin suuri tarve tyrkyttää näkemyksiään/hengen heikkouttaan muille?

Vierailija
kiittäen
Eivätkö evankeliumit Jeesuksesta ole todiste jos mikä?

Mutta kyllä H.P. Lovecraftin kirjoitukset ovat ylijumalainen todiste Cthulhun olemassaolosta. Ja Cthulhu on huomattavasti kovempi jätkä kuin Jesse.

Vierailija

Uskominen on lyhyesti sitä, että hyväksyy ulkopuolisesta lähteestä tulleen opin perustui se minkälaatuiseen mieleen tahansa (oppia koskaan kyseenalaistamatta). Jos perusoppi on väärä, se joka uskoo perustaa kaikki jälkeenpäin tehdyt "omat tulkinnat" toisen mielenlaadun tekemään tulkintaan. Jos piru sanoo että olet perisyntinen kuten se ja omaksut sen opin, perustuu mielesi pirun oppiin. Sen jälkeen syytelet pirun hiiliä jokaisen päälle joka vastaan tulee.

" Valtakunnasta ei koskaan lähde syntistä, eikä Valtakuntaan koskaan päästetä syntistä. " - Matti E Simonaho

Kaikista tyhmintä mitä ihminen voi tehdä on että omaksuu toisen mielen ja sielun.

" Kun hullu sanoo viisaalle että olet hullu, viisas on hullu jos uskoo.
Sen jälkeen hän käyttää viisauttaan hulluuteen. " - Matti E Simonaho

Vierailija

Aiheeseen liittyen saanen mainita että fanaattisuus kaikissa mielenkiinnon asioissa on tyhmyyden merkki. No exceptions.

Vierailija

Ei ateismia voi oikein uskonnoksi kutsua, mutta mielestäni sitä voi tyrkyttää siitä huolimatta. Mikäli teisti julistaa "kaikki ateistit joutuvat helvettiin", niin mielestäni esim. Texan kommentin "Eikö ole jonkinlaista mielisairautta se ihmisen tarve uskoa johonkin mielikuvistusolentoon..." voi rinnastaa. Molemmille (ateistit/teistit) sattuu näitä ylilyöntejä, joillekin henkilöille toki aika useasti.

Täytyy kuitenkin myöntää, ettei kukaan ole tullut vielä kadulla kiskomaan hihasta "Ethän sinäkään usko jumaliin", mutta olen kyllä nähnyt paidan "Pelasta itsesi Jeesuksilta". Toisaalta jollain tasolla ymmärrän joidenkin uskontojen edustajien huolen toisin uskovista, ovathan nämä syntiset menossa kohti ikuista kadotusta, joten julistamalla sanomaa uskovainen yrittää vain auttaa. Kunhan vaan tekisivät sen myötätunnosta...

Omasta elämänkatsomuksesta voi mielestäni keskustella, se on oikeastaan aika mielenkiintoista. Ihan yleisten kohteliaisuussääntöjen muistaminen tässä asiassa riittäisi hyvin ärsyynnytyksen välttämiseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat