Lihasten kipeys rankan urheilusuorituksen jälkeen

Seuraa 
Viestejä82
Liittynyt4.3.2006

Mikäs siinä on, että rankemman urheilusuorituksen jälkeen seuraavana päivänä ei ole paikat kipeät, vaan vasta toisena päivänä suorituksen jälkeen. Olen monet kerrat miettinyt, että mikä ihme tuon aiheuttaa? Luulisi että paikat, eli siis nimenomaan lihakset, olisivat kipeimmillään juuri suorituksen jälkeisenä päivänä eikä päivää myöhemmin.

"Vastustaja ilman halua hyökätä? Se on kuin yrittäisi rakastella puuta."

Kommentit (2)

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005

Kovan treenin jälkeen, kun lihassäikeitä on taas katkottu oikein urakalla, lihakset täyttyvät nesteillä ja turtuvat. Jokainen poikkastu lihassäije aiheuttaa elimistössä tulehdusefektin ja riippuen ymmärrykseni mukaan sitten siitä, kuinka nopea on aineenvaihdunta, se kipeytyminenkin alkaa sitten nopeammin taikka hitaammin. Suhteessa poikkastujen lihassäikeiden määrään myös palautuminenkin kestää aineenvaihdunnasta riippuen.

Treeni aiheuttaa turvotusta lihaksissa estäen näin luonnollisella mekanismillaan ei toivottuja liikeratoja, jotta tuhoa ei pääsisi enempää syntymään. Nämä luonnolliset mekanismit myös turruttavat hermot rikkoutuneiden paikkojen läheltä (kaiketi). Joka tapauksessa kun ylimääräinen neste on saatu pumpattua lihaksista ulos se lihasten korjaantuminen pääsee paremmin vauhtiin altistaen myös sitten helpommin lihakset ei-toivotuille liikeradoille, ja myös kivun tuntemuksille rikkoutuneilla alueilla.

Olen joskus ollut itse havaitsevinani sen, että ilman venyttelyä/palauttavaa jumppaa tuo lihasten arkuus on huomattavasti suurempi/alkanut myöhemmin kuin palauttavan verryttelyn jälkeen. Edit: siis lähinnä loman jälkeen reeneihin palattuani. Lisäisin vielä sen, että toki suhteessa lihaksia vaativan lajin harjoittelutapoihin, elimistö tottuu jos jonkin moiseen fyysiseen rääkkiin, siten etteivät ne lihakset pidemmän päälle enää kovin hurjasti edes kipeydy vaikka fyysinen puoli olisikin suhteellisen ankaraa.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Kamppailulajipuolella itseäni otti päähän, kun jengi ei oikein tuntunut punnitsevan loppuverryttelyn ja venyttelyn merkitystä.

Etenkin loppuverryttely, tai 'cooldown' on mielestäni loistotapa lopettaa treeni. Lihakset ovat selvästi paremmassa hapessa, vaikka reeni olisikin ollut hervottomampaa lajia. Ideana on siis vähitellen laskea raistustaso normaalin lähelle. Cooldownia ei ole 10 minuutin juoruilu pukukopissa ja kotiin kävely, vaan se tulisi tehdä treenin aikana.

Jokainen voi testata venyttelyn merkitystä tekemällä etunojapunnerruksia niittiin asti ja sitten tekemällä jonkin aikaa rauhallisesti ohessa tehtävä venytys:

http://www.asthangafriends.4t.com/photos/300.jpg

... no, polvillaan ehkä mieluummin. Käsivarsien polttelu vähenee takuuvarmasti.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat