Ikiliikkuja. Tosi asiaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kutsu ideoimaan "lähes ikiliikkujaa"

Joitain vuosia sitten kierteli maailmaa ranskalaisen (?!?) suunittelijan suunnittelema polkupyörän pyörä, jota muistaakseni mainostettiin "ikiliikkujaksi" Olisi saanut kuulemma vinon pinon frageja jos olisi pystynyt selvittämään kysesen pyörän käyntimekanismin.
Jotain tuohon tapaan.
Näillä palstoilla joku siitä kyselikin, että tiietääkö siitä mitään kukaan? Ei ole silmiini osunut yhtään vastausta.
Itse innostuin sitä pohtimaan ja kehittelin käytännössä seuraavanlaisia ideoita:

Koe 1
Alkuvalmistelut
Laitoin villalangan(kokeilin myös imupaperia ja keittiöpaperia) pään vesiastiaan. Kosteus villalangassa nousi 5-10 sm. Tein imupaperista halkaisijaltaan noin 10 sm kokoisen kiekon ja keskiöön laitoin nuppineula-akselin. Vesitipat toimi liukulaakerivoiteena.

Toiminta
Kun asetin kostean langan yläosan koskettamaan kiekkoa, kiekko imi itseenä langasta vettä ja se alkoi hiljalleen pyöriä. Märän osan vastapuoli oli veden haihtumisen takia vähän kevyempi Sain sen pyörimään toista kierrosta kunnes imupaperi alkoi ryppyilä ja kosketuspinta sen ja langan välillä meni epämääräiseksi. Mutta se toimii.
Ei silti lähelläkään "ikiliikkuja"

Koe 2
Alkuvalmistelut
Ostin muistaakseni halkaisijaltaan noin 10 sm läpinäkyvän muovisen joulupallon. Juuri sen minkä saa kahteen osaan halkaistua. Laitoin sen sisälle filmirullan säilytyskotelosta tekemäni sylinterin. Sylinterin vuorasin (pinnoitin) imupaperilla ja akseliksi laitoin parsinneulan. Sylinterin akselipetit tein kolmisen milliä leveät messinkisistä mellalevyistä. Liukulaakerivoiteena toimi jälleen vesitipat.
Vettä laitoin pallon pohjalle ja langan toisen pään laitoin veteen toisen pään sylinterin yläosaan

Toiminta
Sylinteri pyöri, vesi haihtui sylinterin kuivalta puolelta ja lanka kastutti sitä toiselta puolelta.
Kondensoitunut vesi kerääntyi pallon sisäpinnalle ja valui siitä alas.
Kaikki toimii aikansa. Niinhän se on. Sylinterin pyöriminen lakkasi hiljalleen. Arviointini mukaan sylinterin alaosassa oleva vesi venytti alaspäin pinnoitteena olevaa imuparia. Syliinteriin tuli siis "heittoa"
En onnistunut tuolloin tuota epäkohtaa korjaamaan ja päätin palata asiaan sitten joskus kun olen eläkkeellä. Nyt olen eläkkeellä ja ...

Mielestäni näillä kokeillani ja fransmannin ikiliikkujapyörällä saattaisi olla jotain yhteistä.
Jos kirjoitukseni herättää näiltä osin kiinostusta niin voi olla, että palaan asian siihen puoleen myöhemmin.[u][/u]

Kommentit (3)

Vierailija

Heurekassahan tuo ikiliikkuja pyörii edelleenkin. (Ei ole siten voitu todistaa etteikö se olisi ikiliikkuja). Siinä on hämäyksen vuoksi jotai ihmevempaimia, jotta katsojan mielenkiinto keskittyisi niihin eikä toimintaperiaatteeseen. Keksiä itse sanoo, ettei se ole kestomagneetteihin perustuva laite (Muistelen).
Siis miten se toimii? Onko ne pyörän "pinnat" onttoja. Laajenevatko ne lämpösäteilyn (lamppujen) vuoksi toiselta reunaltaan ja siten siirtävät painopisteen toispuoliseksi. Miten on, kuka keksii ja ottaa vanhaa frangia säkillisen?

Vierailija

Jos ei saa katsoa laitteen "sisälle", niin mitä järkeä arvailla?

Sama jubina jos sanoisin että se kuka arvaa mitä minulla on taskussani saa kympin!

En jaksa lähteä arvailemaan...

Vierailija

Se ikiliikkuja esiteltiin aikanaan Oulussa. Minä ratkaisin kyllä arvoituksen heti, syystä, että oli ollu sitä enne esillä maalämmön käyttö. Siis pumppu työntää kaasua putkeen, ja kasu harvenee ja jäähtyy. Sen lämpö palautuu ympäristönsä, siis maan, esittelyhuoneen lämmöstä. Kaasu palaa takaisin ja puristetaan paineeseen, luovuttaa lämpönsä. Maalämmon pumput käyvtä sähköllä, mutta ikiliikkujassa lämpö voi käyttää myös pumppua.

Uusimman ajan mahdollinen ratkaisu myös lämpöä sähköksi muuttava kenno. Vaan, jos kenoon vaikuttaa aurinko tai muukin voimakas valo,
yksinertaisempi kenno muuttaa valon sähköksi.

Kaasulämpöpumppu on ihan soveltamisen kynnyksellä oleva tai kenties jossakin sovellettuekin mentelmä suuriin höyryvoimaloihin, käyttäjinä hiili, öljytai ydinenergia. Myös aurinkoenergia useimmiten suunnataan peilein kuumentamaan vesi höyryksi. Sen sijaan kennot yhä ovat
pienelektroniikkaa, ei voiman teknologiaa. Mutta voi niitä käyttäen rakentaa ikiliikkujan.

Yleinen periaatehan noissa toteutuksissa, että energia tavalla tai toisella varastetaan ympäristöstä, kun sitä valuukin ympäristöön.

Toisaalta, jos ikiliikkuja sijoitettaisiin kammioon, josta ei ollenkaan poistu lämpöä, ja johin ei tule lämpöä, systeemi yhteensä jo täyttäisi ikiliikkujan vaatimukset. Tämmöinen suuri ikiliikkeesä oleva on ikuinen ääretön avaruus. Siitä ei poistu energiaa eikä siihen tule. Vallitsee fuusion ja regeneraation tasapaino.

Uusimmat

Suosituimmat