Viestinnän myytit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuten tunnettua on kaikenlaisia myyttejä, kulttuurien välisessä viestinnässä sanotaan olevan esim. tälläisia, joista alla on luettelo.

Kulttuurienvälisen viestinnän myyttejä

1. Me olemme kaikki samanlaisia

2. Kaikkihan riippuu ihmisen persoonallisuudesta

3. Minun pitää vain olla oma itseni menestyäkseni

4. Minun pitää omaksua muiden kulttuurien toimintatapoja menestyäkseni

Mitä mieltä olet, onko näin vai eikö ole. Perustele väitteesi. Kiitos

Kommentit (7)

Vierailija
Rotta
Kuten tunnettua on kaikenlaisia myyttejä, kulttuurien välisessä viestinnässä sanotaan olevan esim. tälläisia, joista alla on luettelo.

Kulttuurienvälisen viestinnän myyttejä

4. Minun pitää omaksua muiden kulttuurien toimintatapoja menestyäkseni

Mitä mieltä olet, onko näin vai eikö ole. Perustele väitteesi. Kiitos

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::....

Selvitä Rotta ensin miksi kysyt moista?
Oletko töissä tilastokeskuksella?
Perustele miksi et ole?

Vierailija

Olisi tosiaan kohteliasta alustaa hieman, eikä vain kysellä meiltä palstalaisilta.

Istua ikäänkuin omilla housuilla tuleen.

Vrt. Suomalainen kulttuuri-keskustelu.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
Rotta

Niinhän me ollaan... tiettyyn rajaan saakka. Perustunteet ja niitä laukaisevat mekanismit ovat yllättävän samanlaisia, mutta tulkinnoilla ja painotuksillakin on merkitystä. Kyse on nyansseista, mutta johtotähti on toisten 'seuraaminen'. Se on luonnostaan hyvin mukautuvalle ja samaistuvalle Homo sapiensille yleensä niin helppoa, ettei sitä välttämättä edes huomaa.

Kaikki arvostavat hyviä tapoja ja kohteliaisuutta, usein vieläpä hierarkisesti. Japanilainen vaihtarituttuni viime vuodelta järkyttyi, kun vanhalle rouvalle ei annettu tilaa linja-autossa ja tämä joutui seisomaan. Meilläkin kyseistä elettä arvostetaan, mutta normin rikkoja ei joudu universaalin tuntuisen myötähäpeän tunteen tahrimaksi.

Rotta

Paljon riippuu. Toisaalta toimeen tuleminen riippuu myös molemminpuolisista esitiedoista, kielen hallinnasta ja sen toimimisesta muun kommunikaation osana, samaistumisen kyvystä, kohteliaisuudesta ja pikkupikkuviestien lukukyvystä. Sopeutumiskyky, joka on osittain intuitiivista, on hyvä ottaa treeniin. Johdonmukaisuus on hyvä asia, koska se tuo turvallista normatiivisuutta käyttäytymiseen.

Rotta

Epämääräinen valtadiskursiivinen slogan, joka vain "kuulostaa niin hyvältä", ettei sitä vaivauduta määrittelemään tai purkamaan.
Minusta tuon voisi korvata hyvin vähemmän kliffaavalla fraasila, että kannattaa kuvitella muut alastomiksi, niin siinä unohtaa turhan keskittymisen omiin reaktioihinsa.

*slash!* Down boy!

Rotta
4. Minun pitää omaksua muiden kulttuurien toimintatapoja

Tietenkin. Normit on hyvä tuntea silloinkin, kun on suunnitellut rikkovansa niitä. Sanktiohorisontti on joskus hyvä selvittää pikku siedätystestillä, jos selvyys ei ole helppo nakki.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Olisikin toimistotöitä, mutta enempi ollaan haalareissa täällä.
Rottien tehtäväkuva on jyrsintää.

Miksikö kysyin, nooh kahvitauolla pomo kertoili moisia, koulutettu kaveri kun on ja siitä me muut siitä ihmettelemään, että onkohan noin, jotta siitä tämä kysymysparaati tänne, koska oletin, että tietäjiä saattaisi olla maisemissa. Mutta pahuksen epäluuloista porukkaa täällä onkin. Tai sitten outoja haistattelijoita toisissa topiceissa??

Mutta ei siis väkisin jos ette mielly miettimään näitä. Viikonloppuja vain kaikille.

Uusimmat

Suosituimmat