Suomessa valtio tukee lapsityövoiman käyttöä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Siis lainataanpa eräästä linkistä suoraan osa kysymyksestä, joka esitetty oikeusministeri Leena Luhtaselle:

"Minulla on myös puhelunauhoite, josta selviää erään lasten ns.
sijoituskodin toimitusjohtajan tunnustus, jossa hän myöntää
käyttäneensä lapsia työvoimana, ja että hänellä on siihen erään
tietyn sosiaalitoimen lupa.

Kyseisen sosiaalitoimen perusturvajohtaja on sähköpostiviestissään
minulle tuonut esiin tietoisuutensa siitä, että lastani on käytetty
työvoimana, mutta että kyseessä on ollut vain mukana olo, ei niinkään
työ.
(Kun lapseni teki ennen huostaanottoa,kotona ollessaan normaaleja kotiaskareita, oli tämä em. perusturvajohtajan mielestä työntekoa,jota hän käytti mm. huostaanoton tukena.)

Lapseni itse kertoi olleensa vihannesviljelmällä työssä v.2005 3-4
tuntia päivässä, nostaen sipulia, sekä laittaen niitä myyntikuntoon,
joka on em. toimitusjohtajan eräs elinkeino.
Lapseni kertoi myös että työstä sai eräänlaista palkkaakin, ellen
väärin muista, oli kyseessä matka tms.

Sijoituspaikan toimitusjohtaja siis sai taloudellista hyötyä lapseni
työnteosta sinänsäkin, ettei hänen tarvinnut ainakaan niin paljon palkata työvoimaa.
Eikö tällainen siis ole lapsityövoiman käyttöä, joka kansainvälisestikin tuomittavaa, mutta ei siis silloin, kun minun lapseni on kyseessä?"

http://vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=1374

Kommentit (7)

OZ
Seuraa 
Viestejä126
Liittynyt4.11.2005

Perheessäni on ollut muutamia sijoituslapsia eri pituisia aikoja. Myös heidän kuten omienkin on pitänyt osallistua kodin töihin. Eikä näistä todellakaan ole maksettu palkkaa (eikä jatkossakaan tulla maksamaan).

Itse olen aloittanut "työurani" 14-vuotiaana, kun kävin kesäisin siivoamassa läheisen metallipajan lattioita. En koe olleeni lapsityövoimaa, vaan olleeni etuoikeutettu saadessani tehdä jotain hyödyllistä.

Muutenkin kummastuttaa tämä ruikutus ylettömistä huostaanotoista. Pienessä kylässä, jossa asun, kaikki huostaanotot tehdään todella huolellisesti. Eikä yhtään vastaan tullutta tapausta ja sen päätöstä ole tehty vastoin lapsen etua. Mieluummin toisinpäin, että huostaanottopäätöstä ei ole tehty vaikka on useasti todettu, ettei vanhempi tai vanhemmat kykene KASVATTAMAAN lastaan. Eikä yksikään huostaanotto ole tullut vanhemmille yllätyksenä.

Kostautuuko nyt ns. vapaan kasvatuksen (tästä kasvatussuunnasta nykyisissä kasvatusaiheisissa kirjoissa käytetään kuvausta kasvattamatta jättäminen) saaneiden kyvyttömyys huolehtia omista lapsistaan.

You may be an idiot but try not be stupid -Winston Groom

Vierailija
Taha
Suomessa on sallittu orjuus, lapstyövoima ja eläinrääkkäys, kunhan se ei tapahdu maamme rajojen sisäpuolella. Mitään tuontirajoituksia tiedot epäeettisistä tuotantomenetelmistä eivät aiheuta.

Tässä malliksi niille, jotka mussuttavat suklaata taas kilon jouluna:
http://www.pelastakaalapset.fi/avustus- ... kaakao.php

Siinä se taas nähdään afrikkalaisten suuri viisaus. Ei riitä naisten alistaminen, vaan pitää lapsiakin alistaa.

Valitetaan ylikansoituksesta ja nälänhädästä ja se ei ole mikään ihme kun pitää joka päivä nussia vähintään viittä naista ja niitä kakaroita putkahtelee kuin liukuhihnalta, niin ei ole ihme jos kaikille ei riitä ruokaa. Sitten jos suomalainen laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen niin menee raha erilaisten välikäsien kautta aseiden rahoitukseen, jotta mustat miehet voivat jatkaa toistensa tappamista entistä tehokkaammin samalla kun nussivat toisiansa, jotta saisivat aidsin ja lisää kakaroita.

On aivan yhdentekevää mitä me teemme kehitysmaiden hyväksi, jos he käyttäytyvät kuin aivottomat idiootit. Tällöin ei meidän avustamme ole mitään hyötyä ja senkin rahan olisi voinut käyttää oman maamme orpolasten hyväksi, jolloin raha sentään päätyy alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Meidän kylällä on eräs iso maalaistalo, jossa on ollut useita sijoituslapsia, jotkut pitkiäkin aikoja. He ovat joutuneet osallistumaan kaikkiin maatalon töihin kykyjensä mukaan, aivan samoin kuin perheen omat lapset. Eikä palkkaa ole maksettu, omille eikä vieraille.

Jos tarkkoja ollaan, niin kai se sitten on lainvastaista lapsityövoiman käyttöä.

Olen lukenut näitä Mestariampujan ja muidenkin juttuja aika paljon. Vaikeita asioita nämä lasten huostaanotot ja sijoitukset, mutta lasten parasta ajatellen lait on alunperin laadittu. Jonkun täytyy niitä sitten soveltaa. Erehdyksiäkin tapahtuu, kun ihmisiä ollaan, ja se on traagista eikä sellaista saisi tapahtua koska on ihmisten elämästä kysymys.

Kyllä sijoitusperheet yritetään tutkia tarkkaan, ennekuin lapsia niihin sijoitetaan, ja heitä opastetaan ja jonkinlaisia kursseja on. Tiedän toisen perheen täällä, joka tarjoutui ottamaan sijoituslapsia, mutta heitä ei kelpuutettu. Ilmeisesti koska perheellä oli liikaa velkaa ja he tosiaankin ajattelivat hiukan hyötyvänsä hommasta. Se perhe olisi kyllä ollut erinomainen sijoitusperheenä, uskoisin ainakin.

Onko väärin jos sijoitusperhe hyötyy jotakin kun ottaa hoitaakseen vieraan lapsen?

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Se, että otetaan lapsia perheistä, jotka huolehtivat lapsistaan ainoastaan työllistääkseen vuosiksi eteenpäin sosiaalityöntekijät ja sijaisperheet, kertoo, että systtemi on mätä.

Myös lapseni joutuivat työhön, saamatta palkkaa: he joutuivat katsomaan nuorempia tukilapsia, jotka olivat viikonloppuisin siinä sijaisperheessä mihin lapseni sijoitettiin. Eli sijaisperhe hyödynsi monin kertaisesti lastensuojelubisneksensä.

Ja kuten olen kirjoittanut kaikilla foorumeilla: lapsilleni ei edes kenkiä ostettu.

Mestariampuja PiPi
Mestariampuja PiPi
Nelosen linkistä:

Kunnat sijoittaisivat lapsia mielellään perheisiin.
"Tavoite on, että lapselle löytyy koti, jossa on vastuulliset vanhemmat ja lapselle turvallinen syli ja arki", kuvailee Espoon johtava sosiaalityöntekijä Mervi Sjöberg.
Perhehoito tulee myös halvemmaksi.

Niin varmasti tulee halvemmaksi. Sanoihan edellä mainittu Espoon lasten erityistarpeiden johtava sosiaalityöntekijä Mervi Sjöberg minulle, kun valitin moneen otteeseen, että sijaisperheessä ei edes kenkiä osteta, että minun pitää ymmärtää, että sijaisperhe on köyhä. On hyvä, että vanhemmat ja sukulaiset ostavat vaatteet ja kengät lapsille.

Ja sitten hän sanoi, että jos en lopeta valittamista, niin lapset joutuvat lastenkotiin, jotka ovat vielä pahempia paikkoja kuin sijaisperheet.

Espoossa osataan ottaa lapsen etu ja tarve huomioon!

Kuten Lahden lastekodissa paljastunut sosiaalityöntekijä/johtajan ja aikaisemmin syksyllä sijaisperheen isän vuosia kestänyt sijoitettujen lasten seksuaalinen hyväksikäyttö kertoo, kaikki ei ole kohdallaan lastensuojeluksessa.

"Tavoite on, että lapselle löytyy koti, jossa on vastuulliset vanhemmat ja lapselle turvallinen syli ja arki", kuvailee Espoon johtava sosiaalityöntekijä Mervi Sjöberg.
Vierailija

Minun lapsi sanoi, ettei sijaisperheessä rakasteta ja että hän oli siellä vain pelkkä kone. Näillä sanoilla.

Uusimmat

Suosituimmat