Tiedon hankinta Internet-sivuja lukien...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

on toisinaan rrrraivostuttavan hidasta - lataahan masiina, mokoma, sivuja omaan tahtiinsa eikä lukija voi edetä toivomaansa tahtiin, kuten pystyy perinteistä kirjaa lukemaan. Tietysti eri sivustojen toimvuus vaihtelee sivujen rakenteen ja kulloisenkin käyttöasteen mukaan. Jos käyttäjä hyppää maailmanlaajuiseen verkkoon julkisilta koneilta, niin hän ei voi tehdä selaimen asetuksillekaan mitään, saati tilata käyttöönsä uusia ohjelmia.
Onko mitään jippoa tämän pulman ratkaisemiseksi? Auttaisiko esimerkiksi luettavien sivujen kopiointi Word-ohjelmaan?

Kommentit (13)

Vierailija

Tuttu ongelma, johon ei ole ilmaista ratkaisua. Oman tehokkaan laitteiston ja modernin ohjelmiston omistavalle kaukainen tuulahdus menneisyydestä.

Ratkaisut olisivat olemassa, mutta asenteet resurssien jako ja asiakkaiden tyytyminen tlanteeseen estävät pysymisen ajan tasalla.
Toisaalta pelaajat eivät viitsi varata käyttöönsä antiikkikoneita. Jäävät asiakäyttöön.

Hakutoimintoihin kannattaa paneutua hyvin. Taitava haku säästää aikaa ja hermoja ja parantaa tulosta.
Tarkennettu haku ja termien ja käsitteiden kaivaminen auttaa tai jopa ratkaisee vaikeat haut. Sanasto ja glossary ovat avainsanoja tietyn termin(ien) kanssa.
Googlen hakujakin kannattaa tallentaa kirjanmerkkeihin ja avata eri välilehdille, niin voi palata asiaan myöhemmin. Hakutermien muistaminen tuottaa yleensä vaikeusia, jos niitä ei tallenna.
Termejä olen kerännyt sivuilta, kopioimalla tekstiä teksturiin ja noukkimalla siitä termiryppäitä Googleen.
Selaimen välilehdet on suuri helpotus tiedonhakuun ja muokkaamiseen. Kun on jotain lytännyt, niin kirjanmerkeistä sivu löytyy helposti.
Värillisistä pohjistakin yms. pääsee valitsemalla valikoista mieluisat asetukset. (Mainostan Operaa ).

Vierailija

Selailua voi nopeuttaa juurikin selainta vaihtamalla. Jos olet yleisellä koneella se ei ole mahdollista, mutta oman koneen saa toimimaan paremmin siirtymällä pois IE:stä

Mainostan itsekin Operaa, koska olen tottunut sitä käyttämään. Operassa on helposti otettavissa käyttöön välilehtien eli tabien käyttö. (Firefoxissa ja Mozilla on sama systeemi, mutta niihin pitää imuroida laajennus, jolla tabit saa käyttöön.)

Kyn käyttää välilehtiä, niin voi aukaista useimpia sivuja auki samanaikaisesti taustalle. Esim. minä uutisfreakkina pidän jatkuvasti auki http://www.ampparit.com uutislinkkisivustoa. Painamalla hiiren keskinappulaa (rullaa) saan avattua vaikkapa 30 eri sivua taustalle, josta ne yksi kerrallaan käyn lukemassa ja suljen tai jätän auki tarpeen mukaan. Sivut ovat koko ajan varastossa käyttöä varten.

Samaa tyyliä voi noudattaa sivustojen kanssa, jossa on paljon sisälinkkejä. Aukaisee kaikki tarpeelliset sivut välilehtiin taustalle, jossa ne latautuvat omia aikojaan ja kun siirryt niitä lukemaan ovat ne valmiina odottamassa. Aikaa ei kulu sivujen aukeamisen odotteluun yhtään.

Muuta neuvoa en oikein osaa antaa, koska ongelmahan on juuri tuo aukeamisen odottelu. Ammattitaidottomat ja lukukelvottomat sivustot on myös usein rakennettu taulukoilla, jolloin esim. Wordiin kopioiminen saa aikaan vain suuren sekaannuksen ja täydellisen lukukelvottomuuden.

Vierailija
Nukkumatti
Mainostan itsekin Operaa, koska olen tottunut sitä käyttämään. Operassa on helposti otettavissa käyttöön välilehtien eli tabien käyttö. (Firefoxissa ja Mozilla on sama systeemi, mutta niihin pitää imuroida laajennus, jolla tabit saa käyttöön.)

Firefoxissa on ollut tabit vakiona alusta lähtien, eli laajennusta ei tarvita, ja IE7:kin ne kuulemma ovat.

Vierailija

Miten niin höpsistä? Mikään lisäosa ei tarjoa FF:ään tabeja, vaan ne ovat vakiona. Kokeile, jos et itse usko. Tabien hallintaan kyllä saa lisäosia.

Vierailija

What's New in Firefox 2
.
.
.
Improved tabbed browsing: By default, Firefox will open links in new tabs instead of new windows, and each tab will now have a close tab button. Power users who open more tabs than can fit in a single window will see arrows on the left and right side of the tab strip that let them scroll back and forth between their tabs. The History menu will keep a list of recently closed tabs, and a shortcut lets users quickly re-open an accidentally closed tab.
...

Ovat vakiona versiosta 2.0 lähtien, mutta alusta...

Firefoxin kehitys menee kyllä ihan oikeaan suuntaan. Kaikki mikä On Operassa on heti vuoden viiveellä Firefoxissa (ja ilmeiseti kahden vuoden viiveellä IE:ssä).

Ja usko, kyllä minä Firefoxia olen käyttänyt jo ennen kuin sen nimi oli Firefox. Ei tästä sen enempää.

Vierailija

Ainakin itselläni on Firefox 1.5, eikä ole tarvinnut hakea lisämokkuloita tabien käyttämiseksi. Tuo Firefox 2.0:n parannus on lainauksesta päätellen se, että ei tarvitse erikseen valita oikealla napilla valikosta "open link in new tab" vaan se tulee normiklikkauksella.

Edit: näköjään tuokin hoituu ihan asetuksia muuttamalla, kun tarkemmin tutustuin.

Vierailija

Juu kyllon FF:ssä ollu nuo tabit aika lailla alusta asti. Aivan ensimmäistä versiota en ole käyttäny ni siitä en tiedä.

Vierailija
Nukkumatti
What's New in Firefox 2
.
.
.
Improved tabbed browsing: By default, Firefox will open links in new tabs instead of new windows, and each tab will now have a close tab button. Power users who open more tabs than can fit in a single window will see arrows on the left and right side of the tab strip that let them scroll back and forth between their tabs. The History menu will keep a list of recently closed tabs, and a shortcut lets users quickly re-open an accidentally closed tab.
...

Ovat vakiona versiosta 2.0 lähtien, mutta alusta...

Firefoxin kehitys menee kyllä ihan oikeaan suuntaan. Kaikki mikä On Operassa on heti vuoden viiveellä Firefoxissa (ja ilmeiseti kahden vuoden viiveellä IE:ssä).

Ja usko, kyllä minä Firefoxia olen käyttänyt jo ennen kuin sen nimi oli Firefox. Ei tästä sen enempää.

Melko saivartelua. Firefoxissa on ollut välilehdet jo kauan ennen kuin Operasta tuli ilmainen ja kaikki mainos-sonta heitettiin pois. Eihän firefoxia ole ollut olemassakaan ennenkuin siitä gecko-pohjaisesta nettiselaimesta tehtiin versio jolle päätettiin antaa se nimi.

Operan ominaisuudet saa jokaikisen firefoxille, sillä erolla että FF:ssä ei ole pakko ottaa turhia kikkareita jos ei halua. Operan ainut näennäinen etu on se, että se osaa piirtää oikein sen yhden nettisivun jossa on käytety CSS3 standardejen mukaisia härveleitä. Muuten se kikkailee mitä sattuu esim. ftp saittejen kanssa.

Vierailija
Nukkumatti

Mainostan itsekin Operaa, koska olen tottunut sitä käyttämään. Operassa on helposti otettavissa käyttöön välilehtien eli tabien käyttö. (Firefoxissa ja Mozilla on sama systeemi, mutta niihin pitää imuroida laajennus, jolla tabit

Älä huijaa, firefoxissa on ollut alusta alken tabit ilman mitään laajennuspalikoita. Niitä siihen kyllä saa, itse käytän firefox 2:ta jossa adblock ja noscript, enkä näe oikeastaan ollenkaan mainoksia, eikä ole kertaakaan tapahtunut hallitsematonta popuppia.

Totta kai sitten sivujen sisään on nykyään tehty ikkunointia, jota on mahdoton estää jos haluaa nähdä muunkin informaation, mutta suosittelen silti tuotakin pakettia. Voihan se Operan olla hyvä kanssa, ei ole tullut kokeiltua.

Explorer on niin susi ja paska, että pitäisi määritellä laittomaksi ohjelmaksi. Noh, ainakin se uninstallointi pitäisi tehdä mahdolliseksi. Se on kuin virus- ja spam-magneetti

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Tabit todellakin oikein käytettynä nopeuttavat surffailua oleellisesti. Kun esim. googlettaa, niin voi klikkailla vaikka parikymmentä lupaavaa sivua omiin tabeihinsa muutamassa sekunnissa. Tämän jälkeen tabin otsikosta voi nähdä jo latautuneet sivut. Samalla kun toista lukee, muut latautuvat.

Uusimmat

Suosituimmat