Toisen korvan särinä

Seuraa 
Viestejä82
Liittynyt4.3.2006

Olen jo pitemmän aikaa pistänyt merkille, että aina kun meteli nousee hiukankin korkeammaksi, niin vasen korva alkaa särisemään, hieman kuin huono kaiutin liian kovaa soitettaessa. Tähän ei oikeastaan tarvita edes mitään erityisen isoa ääntä, esimerkiksi jotkut aplodit salissa riittävät usein. Ei tee kipeää, eikä sen kummemmin häiritsekään, mutta mielenkiinnosta kyselen. Onko korvassa jotain rikki, vai onko tuo ihan normaalia?

"Vastustaja ilman halua hyökätä? Se on kuin yrittäisi rakastella puuta."

Kommentit (6)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Olisko tinnitusta tai melualtistuksesta johtuvaa, voi tietenkin myös psykologista vaivaa, että ajattelet että taputukset aiheuttavat särinää, tästä johtuen rupee korvassa särisemään.

Minä ainakin kun pelästyn kovia ääniä, minun korvat rupeavat tinnittämään kovempaa kun ne normaalisti tinnittää. Minulla on melusta tullut tinnitys, vaikka kuulo on normaali tai ainakin oli keväällä kun kävin tarkastuksessa.

Aika armotonta meininkiä on melun suhteen nykyään.

Vierailija

Todennäköisesti korvassasi on vikaa. Oletko joskus altistunut voimakkaille äänille (pamauksille tms.)? Kuulovaurio voi ilmetä vasta vuosien kuluttua. Kannattaapi käydä lääkärissä.

Vierailija

Joskus ihan sattumanvaraisesti ja harvoin toiseen korvaani alkaa kuulua se ääni kun jokin pamahtaa lähellä korvaa ja sitten alkaa piipaamaan, jos tiedätte mitä tarkoitan.

Se piipaaminen yhtäkkiä vaan tulee, viimeksi se tuli hiljaisessa luokkahuoneessa pari kuukautta sitten. Siis mitään pamahdusta ei tapahdu, korvassa alkaa vain soida, tätä kestää muutama sekunti eikä häiritse ollenkaan.

Tai toisella tavalla sanottuna korva menee lukkoon.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006

Jokseenkin noin minunkin korvani alkuun reagoivat meluun. Sitten alkoi toisessa korvassa kuulua aika-ajoin vinkunaa ja sihinää. Pikkuhiljaa vinkujaksot pitenivät ja muuttuivat vähitellen yhtäjaksoisiksi. Sitte yks ilta toisessa korvassakin alko kuulua aika kova korkeataajuinen ujellus. Nykyään vinkuu ja sihisee molemmat korvat jatkuvasti. Tinnitustahan tämä. Eikä sille kuulemma mitään mahda.

Itse voin vaikuttaa tinnituksen voimakkuustasoon suojautumalla mahdollismman hyvin melulta. Työkaluja käytetäessä aina kuulosuojat, vaikka naulaisin vain yhden naulan (voimakas impulssimelu on pahasta). Kovaäänisimmille koneille, kuten moottorisaha, tuplasuojaus eli tulpat ja kuppisuojat. Konserteissa tulpat korvissa (bonuksena huonossa akustisessa tilassa ja kovilla voluumeilla tulpat korvissa erottaa paljon paremmin sanat ja musiikin yksityiskohdat). Kuulokkeilla musiikkia kuunnennellessa äänen voimakkuus mahdollismman alhaalla. Kovaa ja korkealta kiljuvia naisia on syytä kartella ja heiltä tuleviin puheluihin on parempi olla vastaamatta

Ja sitten sekin vaikuttaa, että kiinnittääkö itse huomiota tinnitukseen. Jos sitä kuuntelee, niin se tuntuu aivan karsealta. Mutta kun sitä ei ajattele, ei sitä noteeraa päiväkausiin, mutta aina se taustalla soi. Seuraava vaihe on kuulemma matalataajuiset pörinät ja hurinat, ne on kuulemma sitten jo todella häiritseviä ja pirullisia...

Edit: Jos korviesi rätinä on merkki alkavasta tinnituksesta, niin sinun kannattaa suhtautua vakavasti melusuojaukseen. Voit ehkä vaikuttaa omilla toimillasi riesan pahenemiseen.

Toinen vaihtoeto rätinälle voi olla se, että sinulla on korva-nielu tiehyt on turvoksissa (ehkä lievän allergisen nuhan vuoksi, jota et välttämättä edes tiedosta tai sitten muusta syystä) ja paineentasaus korvassa ei pelitä normaalisti. Silloin rätinää tosin pitäisi kuulua muulloinkin kuin kovassa melussa.

Vierailija
juahan
Olen jo pitemmän aikaa pistänyt merkille, että aina kun meteli nousee hiukankin korkeammaksi, niin vasen korva alkaa särisemään, hieman kuin huono kaiutin liian kovaa soitettaessa. Tähän ei oikeastaan tarvita edes mitään erityisen isoa ääntä, esimerkiksi jotkut aplodit salissa riittävät usein. Ei tee kipeää, eikä sen kummemmin häiritsekään, mutta mielenkiinnosta kyselen. Onko korvassa jotain rikki, vai onko tuo ihan normaalia?

Itselläni oli tuollaista särinää monta vuotta vasemmassa korvassa mutta jostain syystä se hävisi sitten pois.
Se tuli kun vahingossa vahvistimen voluuminappula kävi liian isolla.
Kävin myös kuulotesteissä ja oli erinomainen kuulo

Uusimmat

Suosituimmat