Apua tarvitaan oikeiden ainesosien löytymiseen!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei!

Toivon, että joku voisi auttaa. Olen yrittänyt etsiä ongelmaani ratkaisua jo hetken, mutta tuloksetta. Kemian koulutukseni on todella vähäinen, joten älkää ihmetelkö mahdollisia virheitä tekstissä tai harhakäsityksiä.
PIENIKIN APU ON TARPEEN!

Eli pitäisi löytää tulevaisuutta varten hyvä ja edullinen puhdistuskeino optisille pinnoille, tällä hetkellä käytämme firmassamme todella kalliita, muualla tuotettuja liinoja jotka on tarkoitettu joillekin high-tech LCD-näytöille. Vuositasolla kustannukset näistä liinoista ovat useita tuhansia euroja, joten pienen firman pieni satsaus omaan tuotekehittelyyn alkaa olemaan jo melko kannattavaa tässä vaiheessa.

Kohde: Herkät optiset pinnat (esim lasi/muovipinnat herkällä kalvopäällysteellä)
Tarve: Täydellinen, hellävarainen puhdistaminen. Miedosti kostutettu liina jonka vaikuttavat aineet haihtuvat?

Suunnitelmani on tällä hetkellä tämä:
Pehmeä, nukkaamaton liina, joka kostutetaan miedosti. Neste sisältäisi näillä näkymin reilusti laimennettua sitruunahappoa (tai sitrusöljyä?). Laimennukseen olen ajatellut käyttää osana vettä, tosin muut edulliset, paremmat ehdotukset ovat todella tervetulleita! Pintaan ei saisi jäädä minkäänlaisia rantuja, joten vaikuttavan aineen ja lantringin pitäisi haihtua pinnasta mahdollisimman hyvin ja melko nopeasti.

Tässä nyt kysymykseni tärkeysjärjestyksessä:

1. Mitä ainetta kannattaisi käyttää (veden?) haihduttimena? Ainakaan normaalit alkoholit eivät käy, koska ne usein vahingoittavat erilaisten lasien kalvopintoja.
2. Mikä aine olisi paras lantraukseen? Vesi? Pitäisi haihtua suht nopeasti ja olla hellävarainen. Vai kannattaako lantraukseen käyttääkkään muuta kuin itse haihtuvaa ainesosaa?
3. Onko sitruunahappo sopivasti laimennettuna hyvä puhdistukeino? Olisiko muita ideoita? Kohteena siis herkät erilaisten lasien kalvopinnoitteet, joista pitäisi saada pois pöly, sormenjäljet ym. normaali moska. Plussaa olisi myös hellävarainen puhdistus pahemmillekin jäljille, esim. pikitahrat, tarranjäljet ym.
(4. Parempia ehdotuksia nukkaamattomalle liinalle?)

Myös tiedot siitä, mistä vastauksissa mainittuja aineita voisi löytyä, olisi tervetulleita. Esim. apteekki, ruokakauppa, tukkurien/valmistajien nimiä ym.

Kuten jo alussa totesin, kaikki apu on tarpeen ja arvostan hyvin paljon vastauksianne! Jos mahdollista, vaikeimmat asiat voisi tulkata selkokielelle, koska en tiedä kemiasta muuta kuin vain perusteet.
Myös privana voi vastailla.

Kiitos!

Kommentit (9)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Mistä pinnoitteista on kysymys? Ilmain tuota on mahdotonta löytää sopivaa ainetta - paitsi yrityksen ja erehdyksen kautta. Mitä puhdistat?

Vierailija

Puhdistan lasisia pintoja, joilla on vastaava pinnoite kuin esimerkiksi LCD-näytöissä. Kyllä hätätilassa yritys ja erehdys -tekniikkakin kelpaa, kun vain tietäisi mitä yrittää. Ainakin sitruunahappo sopivasti laimennettuna on jättänyt kalvot ehjiksi, mutta tehokkaampikin keino on tervetullut. Ja tärkeää olisi nimenomaan se täydellinen puhdistuminen, eli ettei jäisi yhtään rantuja ja vähintäänkin rasvatahrat ym "kevyemmät" liat häipyisivät.

Ja myös se haihtuminen on ongelmana, ei ole hyvä että pintaan jää kellumaan nestettä muutamaa sekuntia pidemmäksi ajaksi. Normaaleja alkoholeja ei siis voi käyttää, koska ne tuppaavat pilaamaan pinnoitteet.

Paras seos olisi: tehokas, hellävarainen, muutamassa sekunnissa pinnalta haihtuva (eli näppituntumalta haihtuisi ehkäpä noin 10x vettä nopeammin?) ja edes suht ympäristö/käyttäjäystävällinen.

Vierailija

Keskellä yötä puhdistelet pintoja oikein huolella? Mitä olet varastanut tai kenet tappanut?

Hesarilla ikkunanputsarit kiillottaa ikkunat.

Vierailija
Armitage
Keskellä yötä puhdistelet pintoja oikein huolella? Mitä olet varastanut tai kenet tappanut?

Ei onneksi ihan näin sentään.. Yöaikaan vain on hyvä miettiä kaikessa rauhassa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

LCD-näyttöjen pinta ei ole lasia. Itse olen puhdistanut ihan vaan nihkeällä mikrokuituliinalla. Joskus on tätäkin palstaa lukiessa shamppanjat päätyneet näytölle ja näppikselle - täällä on välillä sen sortin humoristeja, että eivät edes itse tiedä vitsejä kirjoittelevansa (varsinkin 911-ketjuissa).

Eiköhän asiaa kannattaisi kysyä suoraan valmistajalta, tai sitten RTFM. Eri valmistajilla on varmastikin eri pinnoitteita, jopa mallikohtaisesti.

Ettet nyt vaan kumminkaan ole puhdistamassa jotain aivan muuta?

Vierailija

Niin siis kyseessä ei ole pelkästään LCD-näytöt, vaan vastaavilla/hieman herkemmillä pinnoitteilla olevat erilaiset optiset pinnat (lisäsin tarkennuksia myös aiempiin viesteihini).
Kuivan puhdistuksen (esim mikrokuituliina) ongelmana on herkempien pintojen naarmuuntuminen pitkällä aikavälillä. Eli hankaaminen pitäisi saada minimiin.
Mikrokostutetut "hifi"-liinat ovat olleet tähän mennessä ainoa toimiva keino. Kunnollisten yksiliinajärjestelmien (vain yksi, mikrokostutettu liina, jonka vaikuttavat aineet haihtuvat pinnoilta) hinta on kuitenkin päätä huimaava, ja meillä taas kulutus valtaisaa.

Kaikenlaisia kaksiliinajärjestelmiähän (märkäliina + kuivaliina) on saatavilla todella edulliseenkin hintaan, mutta näissä märkäliina on todellakin MÄRKÄ, ja kuivattelu on vaivalloista eikä kuitenkaan lopputulos ole toivotun puhdas.

Vierailija

Eli kaikkea peruslikaa; rasvatahroja, sormenjälkiä, sylkeä, maantiepölyä, huonepölyä ym. Itse lian irroittamiseenhan ei tarvita mitään ihmeaineita, eli jokin todella mieto seos turvallista ainetta kelpaa hyvin. Mutta itse vaikuttavista aineista ei saa jäädä pintoihin jäämiä, vaan kaiken näkyvän, joka pyyhkimisestä pinnalle jää, pitäisi haihtua. Muuten nämä "varjot" kopioituvat pinnoilta edelleen ja häiritsevät jatkuvasti tarkempaa työskentelyä.
Siis tavoitteena on: turvallisesti viimeisen päälle puhdasta muutamalla pyyhkäisyllä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Itse käyttäisin ensin kevyttä paineilmaa pölyn/naarmuttavan materiaalin poistoon, sitten mietoon saippuaveteen kostutettua nihkeää mikrokuituliinaa. Ja jos rasvaa jää, niin jotain liuotinta - metanolia/isopropanolia/etanolia, mikäli pinnoite sen kestää. Asetoni myös, mikäli pinnoite ei siitä sula...

Uusimmat

Suosituimmat