Seuraa 
Viestejä45973

[size=150:2ttqfdls]Viidestoista yö[/size:2ttqfdls]

Silmissäni orpo katse lapsen eksyneen.
Rakkautesi jäljet vihloo rintaa.

Käy pimeys päälle lailla pommikonelaivueen.
Ja minä kun en koskaan kysy hintaa.

Viidestoista yö taas saapuu painajaisineen.
ja kaikki paitsi elämä on turhaa.

Aina oikein uskoa ei jaksa ihmiseen,
kun ihmiskunta tekee itsemurhaa.

Sun kanssas katson maailmaa ja samaa unta nään.
Kuin hullu huudan rakkauteni perään!

Sun kainaloosi käperryn ja jos sallit, yöksi jään,
ja kun aamu on, en tiedä missä herään.

Käy tuuli läpi pääni etelästä pohjoiseen,
oon yksinajatusten raunioilla.

Ikuisesti kolisevat sanat tyhjyyteen,
on jälleen tuskan viitta hartioilla.

Sun kanssas...

Viidestoista yö, se saapuu aina uudelleen:
taas huomaan kahden viikon unohtuneen.

Jäi iholleni hiekkaa rannan autioituneen,
voi olla, että vihdoin pääsen uneen.
Sun kanssas...

Säv. ja san. Juice Leskinen

Kuulin suru-uutisen radiosta.
Kaivoin hänen mestarillisesta lyriikastaan tunnetuimman.

Sivut

Kommentit (103)

Surullinen tapaus. Uutissähkeen mukaan Leskinen sairasti muun muassa munuaisten vajaatoimintaa, maksakirroosia ja diabetestä.

Hän joi itsensä hengiltä. Se saattoi olla tietoista. Itse hänen tuotannostaan pidän albumia Keskitysleirin ruokavalio mestariteoksena. Alkoholin vaikutus alkoi kuulua valitettavan paljon jo 80-luvun tuotannossa.

Hän jätti aika ison jäljen suomalaiseen rockiin, vaikka viimeiset vuosikymmenet olivatkin aika heikkoja.

Vai niin. Eipäs hänkään kerennyt kauan nauttia taiteilijaeläkkeestään.

Meillä Koivussa oli kerran peräti ravintola-asema. Sen asemapäällikkö Vierimaa olikin tarkka, hän kuoli saman päivänä kuin pääsi eläkkeelle.
Ja hänen myötään alkoi koko aseman kuolema. Nyt siinä ei ole edes seisaketta. Lähimmät asemat Tervola ja Muurola.

Minähän tälle palstalle nostin hiljan Juicen kappaleen " Sika!" Laulaa
siinä tunteella ja lämmöllä siasta jouluun odotuksen ja joulun aikoina.
Jollakin lailla myös jääneet mieleen " Jyrki, Jyrki, älä tyrki", kun esiin nousi Jyrki Katainen, ynnä "Marilyn, milloin riisut jumpperin?"

Ei muuten minun tuttujani. Kuitenkin otan osaa, vain tällä viestillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210

Surunvalittelujen jälkeen (yksi Suomen parhaimmista ja omaperäisimmistä taiteilijoista) typerä kysymys: Miksi taiteilijaelämä aina tarkoittaa taiteilijan itsemurhaa alkoholiin, tupakkaan ja huumeisiin hukuttautumalla?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

[size=150:24lh1x2p]Rakkauden Haudalla[/size:24lh1x2p]

Osaan sanoa kymmenellä kielellä kiitos
Osaan hyvää uutta vuotta toivottaa
Mutta aamuöisin loistavaa tähteä en kiinni saa

Saatan kohtaa vaikeudet silmästä silmään
Saatan olla hiljaa jos niin vaaditaan
Saatan seppeleen mä laskea ja lähteä jatkamaan

Rakkaus on kuollut elämän virtaan
Pelasta mut jos se sopii sinun pirtaan
Pelasta mut, Pelasta

Voisin kulkee väsymättä maailman ääriin
Voisin tulla takaisin ja hengähtää
Mutta sinä kun oot mennyt
Ei henkeäkään mulle jää

Maailman tuuliin mä menetin rakkaan
Pelasta mut jos se käy sun almanakkaan
Pelasta mut, Pelasta

Heikosti tajuan mä elämisen taikaa
Pelasta minut jos sinulla on aikaa
Pelasta mut, Pelasta mut

-----------------------------------------

Jonna Tervomaan esittämänä

http://www.youtube.com/watch?v=MR50dTJgEFg

Minulle läheisin Juicen kappaleista on "Juankoski here I come". Kuulin sen ensimmäistä kertaa 1975 rippileirillä erään Gunnar-nimisen pojan soittamana ja laulamana. Gunnar joutuikin sitten usein töihin, sillä halusin kuulla esityksen aina uudelleen ja uudelleen. Vasta myöhemmin kuulin Juicen oman version ja yllätyin huomatessani, että Gunnar oli esittänyt sen paljon paremmin. Juice oli näitä laulajia, jotka eivät osanneet laulaa, kuten mm. Pelle Miljoonakin.

Juicen alkuaikojen tuotannossa oli hauskuutta ja anarkismia, joka sitten myöhemmin muuttui omituisiksi rakkauslauluiksi ja juopon synkistelyiksi.

"Raittiushenkilö raittiustuolissaan sinusta on muka huolissaan.
Se nimittää sinua hulttioks ja väittää, että maksas sanoo poks
Däng däng..
Mutta kyllä se kestää koko elämän.."

Ei elämästä selviä hengissä

Kunniaa suurelle!!!

J.Vainion jälkeen suomen paras suvereenisti.

Loistavat ja kekseliäät sanoitukset, mutta ainainen viinan lutraus vie fiksunkin miehen.

Kunniaa suurelle!!!

Uutinen pysäytti, vaikka ei yllättänyt. Juice oli lahjakas ihminen jonka viina vei mennessään. Ehkä se on monien herkkien ja lahjakkaiden ihmisten kohtalo.

Juicen tuotanto oli laaja, eikä ole kyse pelkästään hienoista kappaleista. Yllätyin kun Juicen nimi tuli esiin myös Kansallisoopperassa.

Tänään sytytän kynttilän Hänen muistolleen.

"Kaikki paitsi elämä on turhaa"

"Sellaiselle ihmiselle, jonka seurassa minun kaikkein vähiten tarvitsee luopua omasta itsestäni, saattaisin sanoa: Rakastan sinua!"

- Juice Leskinen joskus 1980-luvulla -

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä9697

Suomi menetti Suuren, itseasiassa vakavan viihteen, kansantaiteilijan. Muistan Juice Leskisen jo 1970-luvun alkupuolelta, jolloin hän oli vielä aika tuntemattomana soittamassa nuorena radikaalina päiväkonsertissa keskikoulun juhlasalissa koulumme kustantamana.

Tuli paha mieli kun uutinen tuli julki TV:sta - JUICE kuollut - näin päättyi yksi merkittävistä suomalaisista koko kansaa koskettavista elämääkin suuremmista tarinoista. Rauha Juicen muistolle.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Surulla otin vastaan tiedon Juicen poismenosta. Hänen tutantonsa ja vaikutuksensa on koskettanut koko aikuiselämääni 70-luvulta lähtien.

" Tuli aika lähteä, tuon yhden aikakauden ritarin. Kansan tunnon suuri tulkki säveltää nyt siellä jossain. Kiitos Juice".

"Hei, hei, kuka bailuissa lausuikaan
Paratiisissa sitten jatkoilla kohdataan"

-Rock`n roll, blues & jazz-

"Vastaani käveli Jumala ryysyissään
Hän pyysi minut juomaan viiniään
Minä menin
hän vei minut taivaaseen
ja kaatoi suuren lasin puolilleen"

-Ruisrock-

"Ei sorsat uppoa Tammerkoskeen
Tulin puuteriksi Tampereen poskeen
Liukunut olen yli rajan
Istun kahviloissa ohi sulkemisajan"

-Tampereen aamu-

Suuri taiteilija on poissa. Hiljaiseksi vetää. Kiitos lauluista.

Erittän surullista. Juice on ehdottomasti minuun eniten vaikuttanut muusikko. Hänen veroistaan sanoittajaa ei olekaan. Taitaa olla dekadentin syysillan paikka, Juicea, punkkua ja kynttilöitä.

Vielä kerran: erittäin surullista.

Kuka se olikaan, joka sanoi, että "yleisesti ottaen, taiteilijan on elettävä hyvin vaikea elämä".

Juicen laulujen kuunteleminen teini-iässä opetti minuakin ajattelemaan. Niissä on sanomaa.

Kevyet mullat nerolle.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat