Ehdoton moraali ja nykyaika

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minä olen seuraillut näiden palstojen ystävyys/parisuhdethreadeja enkä oikein tajua mikä nykyajan ihmisiä vaivaa arvomaailman suhteen.
Itse olen onnistunut pitämään korkean sukupuolimoraalin niin parisuhteissa kuin ystävyyssuhteissa kauniidenkin tyttöjen kanssa.
Kun olen ollut pitkäaikaisessa suhteessa, olen joutunut sanomaan esim. laivaristeilyilla tms. tilanteissa kohdatuille muille tyttösille, etten ota yhdenyönjuttuja, ja vaikkei toinen saisi tietääkään, niin juu ei ja terve vaan... Koen itseni vahvaksi kieltäytyessäni tarpeen tullen. Onpa tuo lisännyt kunnioitustakin kaveripiirissä -sekä vastakkaisen sukupuolen silmissä.
Kun olen ollut vapaa, olen kyllä treffaillut, mutta en ole koskaan ollut spontaaniseksin perään -sen riskit ovat nykyaikana hyötyjä suuremmat. Onhan ollut lyhytaikaisia seurustelun yritelmiä joihin se sitten on kuulunut, mutten ole harrastanut irtoseksiä ilman seurusteluvireen alkua.
Tällainen olen ollut aivan nuoresta pitäen, suhtauduin jo 18v ikäisenä maailmaan suunnilleen 10v vanhemman tyylisesti. Romantiikka menee seksin edelle...
Pelkkä eläimellinen vaistojen tyydytys ilman vahvaa tunnevastetta ei riitä mulle, täyspainoisia elämyksiä kun haen elämältä. Ja toisaalta, kerran aiemmin sain exäni kiinni petoksesta, ja lopetin sen suhteen samantien.
Ei siinä kannata ryhtyä pohtimaan syitä ja seurauksia, koska tehtyä ei saa tekemättömäksi, ja rikkomus aiheuttaisi houkutuksen kierteeseen.

Nytkin, parisuhteessani joka johtaa kesällä avioliittoon, se luottamus on molemminpuolista- kumpikin on arvomaailmaltaan periaatteellisempi keskimäärin kuin muut ikäisemme. Yllättävää, ettei kaltaisiamme ole kovin paljon. Kumpikin on silti ollut elämäänsä erittäin tyytyväinen, koska liika vapaamielisyys aiheuttaa myös rikkonaisuutta ja henkistä tuskaa, on tullut kaverien toilailuissa takapiruna nähtyä. Parisuhde tekee minusta onnellisen, ja vapaan, koska toteutan itseäni kuten haluan -samoin kuin kumppanini, ja luottamus on todella ehdotonta.
Miksi nykyainaka halveksitaan uskollisuutta ja vahvaa moraalia? Vahvan sukupuolimoraalin omistava mies joka ei petä, on joidenkin mielestä todella omituinen otus, niinkö? kumminkin, pettämisen aiheuttamat toiminnot -henkistä ja fyysistä väkivaltaa, tuskaa, turhautumista, traumoja, pahoja eroja -kaikki nämä puhuvat uskollisuuden puolesta.

No, muut eläköön niinkuin haluavat, minua ei haittaa vaikka jollakulla olisi eri kumppani joka viikko. Tosin, kauanko kukaan sellaista elämää jaksaa?

Sivut

Kommentit (72)

Vierailija

Itsekin suhtautunut ja toiminut kuvaamallasi tavalla.
ARVOSTAN!!!

Sen verran täytyy sanoa, että jotkut ihmiset vaan on tuuliviirejä ja jotkut ei

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Avioliittoinstituution hajoaminen ja yli-individualistinen suhdekäsitys.

Suhde on aina yhteispeliä, mutta montakaan naista ei tule mieleen, joka ei arvostaisi yhteisiä sääntöjä ja tiettyä riippuvuutta. Sama täällä.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Nyt siis näet, että irtosuhteettomuus on joku moraalin perusta?
Vieraissa ei tietenkään saa juosta, mutta jos olet sinkku ja kohtaat jonkun halukkaan, kenen kanssa voisi olla kiva harrastaa seksiä, niin miksi kieltäytyä?
En tietenkään itsekään ole koskaan jahdannut irtosuhteita, mutta eipä sitä sinkkuna tullut tämänkään asian suhteen nirsoiltua.

Onhan se hyvä, että on korkea moraali, mutta irtosuhteista kieltäytyminen sinkkuna ei mielestäni sitä nosta. Parisuhteessa irtosuhteista kieltäytyminen taas on ihan oletusarvoinen juttu.
Tietysti jos sitä moraalin korkeutta aletaan oikein mittaamaan, niin ihmiset ketkä elävät selibaatissa koko ikänsä taivaspaikan toivossa, ovat em mittarin mukaan erittäin korkeamoraalisia.

Vierailija

Ei suinkaan nosta moraalia ennestään, irtoseksistä kieltäytyminen. Samalla moraalia ja etiikkaa voisi ajatella kuitenki tunne- ja ajatussidonnaisena. Eli, että jos ei edes halua saati tunne tarvetta siihen, itse ainakin lasken sen suureksi plussaksi.

Vierailija

Moraalirikkomukset on kuin näppylät. Yleensä niitä ei muista. Niitähän on kaikilla. Voihan niitä myös puuteroidakin. Yleinen menetellmä tuo.

Aloittajan vakuuttelu yksiavioisuuden auvoisuudesta tuntuu itsensä semppaamiselta sen edessä että suhde saa sinetin kesällä ja haikailusta muiden perään tulee selvä rikkomus annettua valaa kohtaan.

Onnea vain kuitenkin.

Vierailija

Ns. moraaliarvot on kai keksitty hysteeristen "heikompien astioiden" rauhoittamiseksi. Moraaliarvot kun tuntuu olevan naisille kovin tärkeitä, vaikka omien kokemusteni perusteella he ovat niistä ensimmäisenä lipsumassa. Eli moraaliarvot on yritys kahlita ihmisen luontaista käytöstä. Luonnonvastaista paskaa. Itsekään en yhden illan juttuihin lähde kun en noihin alempiin elämänmuotoihin juurikaan luota. Eri asia jos joku joskus ansaitsee luottamuksen. Siihen asti maksulliset saa riittää.

Vierailija

Samoilla linjoilla olen taiteiljatyypin kanssa. On sitä tullut sinkkunakin kieltäydyttyä seksistä vaikka neiti on ollut hemaisevan seksikäs, eikä tuollainen kieltäytyminen edes tuota minkäänlaisia vaikeuksia. Minulle kun maailmassa seksi ei ole tärkein asia, vaan yksi pieni osa tasapainoista elämää. Lähes kaikki kaverini ovat kyllä täysiä eläimiä ja juoksevat pillun perässä kuin apinat ja tyrkkäävät kaikkia mitä vain kykenevät. Se on sinänsä ihan kivaa katseltavaa ja vielä kivempaa on kun he hämmästelevät käytöstäni.

Moraali on hyvä asia, mutta harmillisesti näyttää siltä, että se on katoamassa. Tykkään tehdä elämässä hyviä, iloisia asioita ja auttaa muita, enkä ole edes mikään jeesustelija...ainakaan omasta mielestäni. Muutaman nainen on kyllä baarissa tullut sanomaan, että "mikä sääkin luulet olevas? Joku pyhimys vai?".

Irtosuhteet ja välinpitämättömyys näyttää aiheuttavan pahoinvointia yhteiskunnassa...ainakin tilastojen perusteella. Pythagoras oli viisas mies aikoinaan ja yritti tehdä ihmisisä "hyveellisempiä". Olisi se hienoa, jos ihmiset omaksuisivat korkeamman moraalin, niin ei tarvitsisi sotia, varastella, loukata yms.

Tosin luulen, että korkeaa moraalia ei voi omaksua, ellei ymmärrä tätä maailmankaikkeutta, universumiamme ja sen hienoutta. Eli toisinsanoen "tyhmät" ihmiset eivät omaa koskaan korkeaa moraalia (ainakaan tälläistä en ole koskaan nähnyt)?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Ahaa, Texan korkea moraali siis suosii ihmiskauppaa! Valkoista orjakauppaa, ja usein keltaistakin... tosi korkeaa.

Minun vitsini on, että en "saa" mitään yhdenyönsuhteista. Kuvaannollisesti ja kirjaimellisesti. Miksi ihmeessä haluaisin toimia runkkutyynynä itsekkäille paskiaisille?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

No tässä yhden heikomman astian ja alemman elämänmuodon mielipide.

En tiedä, mutta jotenkin olisi kutina, että yksiavioisuus on enemmänkin miehistä lähtöperää kuin naisten keksintö. Nykyään naiset ja miehet kai pettävät suurinpiirtein saman verran, mutta uskollisuuden kannattajien jakautumasta ei ole kyllä hajua. Tuntuu kuitenkin, että suurin osa ihmisistä, sukupuoleen katsomatta, kannattaa yksiavioisuutta ainakin periaatteessa.

Minusta aloittajan ajatusmaailma on kunnioitettava. Ja eikö yleensä tiukempaa moraalia sanota korkeammaksi. Paremmuus on sitten taas mielestäni ihan eri asia. Minua on moitittu moraalittomaksi sen vuoksi, etten pidä syrjähyppyjä kovinkaan vakavana asiana. Tämä leimaaminen joidenkin tiukemmin ajattelevien toimesta hieman harmittaa joskus. Mikäli joitakin uskontoja ei huomioida, niin katson ettei yksiavioisuuden ihannoinnille ole mitään perusteita, muuta kuin "musta tuntuu". Sukupuolitaudit ovat ehkä ainut, mutta melko pieneksi riski jää järkevällä suojautumisella.

- muokattu ymmärrettävämmäksi.

Vierailija
samsara

Minusta aloittajan ajatusmaailma on kunnioitettava. Ja eikö yleensä tiukempaa moraalia sanota korkeammaksi. Paremmuus on sitten taas mielestäni ihan eri asia. Minua on moitittu moraalittomaksi sen vuoksi, etten pidä syrjähyppyjä kovinkaan vakavana asiana. Tämä leimaaminen joidenkin tiukemmin ajattelevien toimesta hieman harmittaa joskus. Mikäli joitakin uskontoja ei huomioida, niin katson ettei yksiavioisuuden ihannoinnille ole mitään perusteita, muuta kuin "musta tuntuu".

Tästä paistaa läpi välinpitämättömyys muita kohtaan. ELi näyttäisi siltä että et ajattele tekojesi seuraamuksia. Ehkä se ei sinulle ole vakava asia, mutta kenties toiselle osapuolelle on ja täten vaikuttaa hänen elämäänsä.

Itse en myöskään pidä syrjähyppyä mitenkään vakavana asiana, mutta en vain näe tarvetta panna kaikkea mitä kykenisin. Seksuaalinen nautinto on kuitenkin vain väliaikasta. Yhteisen maailman rakentaminen jonkun kanssa antaa paljon enemmän ainakin minulle...se tuo tasapainoa, tyytyväisyyttä yms.

Vai onko niin, että jokin ihmistyyppi haluaa elää kaaoksessa ja epävarmuudessa? Ehkä he haluavat, koska eivät tiedä paremmasta. Empiiristen havaintojen perusteella voin henkisesti ja fyysisesti paljon paremmin kuin monet tuntemani ihmiset. Tämä sitten ei ollut mitään kerskailua vaikka se siltä saattaa näyttää.

Vierailija

Kaikkea ei muka voi saada.

Oikeasti me saamme kaiken ja koemme kaiken äärettömän monta kertaa.

Kaikki energia on yhtä ja samaa energiaa eli luojaa eli älykästä suunnitelijaa ja me hän haluamme kokea kaiken.

Me hänestä on varmasti just niin hienoa kokea aiheen aloittajan elämä kuin aiheen aloittaja kirjoittaa.

Mutta miksi me hän kokisi vain tuolla tavalla hienon elämän, kun me hän voi kokea kaikki mahdolliset elämät.

Tässä vaiheessa ihmiskunnan kehitystä olisi aika jo ymmärtää, että sen minkä teemme toisillemme, teemme itsellemme.

Tuon oivalluksen kokeminenkin on mukavaa, aina silloin kun sen kokee.

Savor

;):)

Vierailija

Olet oikeassa Chronos. Selvennetäänpä hiukan perusteita. Lähden siis siitä ajatuksesta ettei syrjähypyissä ole mitään pahaa, kun molemmat tietävät missä mennään. Mikäli nauttii hypähdellä sängystä toiseen, niin sitten nauttii, ei kaikki nauti yleisten normien mukaisesta elämästä. Tietysti toisia ihmisiä pitää kunnioittaa, mutta minä lähdenkin niin lapsellisesta ajatuksesta, että yhden illan suhteita ym. harrastavat ihmiset jotka haluavat niitä harrastaa. Olen sitä mieltä, ettei parisuhteessa pitäisi pettää toista, mikäli tämä toivoo puolisoltaan uskollisuutta.

Vie varmaan aikaisemmilta sanoiltani pohjaa, mutta minulla ei ole kokemusta yhden illan suhteista. Elämä on vain mennyt niin. Luottamus ja rehellisyys ovat minulle tärkeitä, joten en myöskään katsele toisia, koska mieheni on kuten ketjun aloittaja, ehdottomasti yksiavioisuuden kannattaja.

Vierailija
taiteilijatyyppi
Parisuhde tekee minusta onnellisen, ja vapaan, koska toteutan itseäni kuten haluan -samoin kuin kumppanini, ja luottamus on todella ehdotonta.

Oletan että miehet kuolevat noin seitsemän vuotta aikasemmin sen takia, että tukahduttavat halunsa toteuttaa itseään ehkäpä jopa päivittäin, koska elävät yksiavioisessa kulttuurissa.

Osa ihmisistä on lähempänä gorilloja, jotka ovatkin yksiavioisia ja näin he voivat toteuttaa itseään täydellisesti yksiavioisessa kulttuurissa.

Sitten meillä on nämä raukat, jotka ovat lähempänä simpansseja, niin että silti kykenevät rakastumaan ja saamaan lapsia.

Pitäisikö heidän periaatteesta jättää kokematta isänä tai äitinä olo, jotta voivat toteuttaa itsään. Ja onhan isänä tai äitinä olokin itsensä toteuttamista.

Nainen toki kykenee toteuttamaan itseään seikkailemalla omassa päässään fantasioimalla vaikka kuinka monen eri miehen kanssa, saman aikaisesti kun rakastelee oman miehensä kanssa.

Vaan entäpä mies, tämä putkiaivoinen raukkahan on paikan päällä sata prosenttisesti niin fyysisesti kuin henkisesti?

Vaan yksiavioinen kulttuurihan ei juurikaan tuomitse alkoholia, joten sittenhän nämä itsensä toteuttamisen tukahduttavat miehet juovat itsensä ennen aikaiseen kuolemaan.

Savor

;):)

Vierailija
bdbd
Tietysti jos sitä moraalin korkeutta aletaan oikein mittaamaan, niin ihmiset ketkä elävät selibaatissa koko ikänsä taivaspaikan toivossa, ovat em mittarin mukaan erittäin korkeamoraalisia.

Ehkä vähän tarpeeton kärjistys, ts. ateistikin voi olla olematta "darwinistinen" eläin, jonka puolustus siis olisi

"Ihminen on eläin, ergo ihminen saa naida (lähes) koska vaan ketä vaan".

Minusta tämä on tarpeetonta naturalismia, josta ei voi laajasti ajatellen olla kestäviä seurauksia kellekään, juuri siksi, että ihminen ei elä vaistojen varassa kuten eläin (tilannehan olisi toinen, jos esim. savannilla naarasleijona olisi mustasukkainen toiselle naarasleijonalle, mutta tämä on antropomorfisten ominaisuuksien liimaamista eläimille, ja siten vähän liian iso logiikan hyppy). Seksuaalieettisesti, mikä on ihmiselle uniikki ulottuvuus, emme siis voi rinnastaa ihmistä ja eläintä. Toki joissain yhteiskunnissa on ollut tavallista, että miehet raiskaavat naisia (ja saavat raiskata), mutta ajatus ei tunnu oikeudenmukaiselta tai eettisesti sellaiselta, mikä voisi konstitutoida elämisn tarkoitusta.

Chronos
Muutaman nainen on kyllä baarissa tullut sanomaan, että "mikä sääkin luulet olevas? Joku pyhimys vai?".

On aika järkyttävää, että on todella naisia(kin), jotka jakavat seksiä lähes kaikille, ja moralisoivat muita, jos nämä eivät samaa tee. Tässähän jälleen "heikommat astiat" alkavat myös käyttäytyä samoin kuin ympäristö, hetken itsetutkiskelun jälkeen, ja jotenkin tämä ajattelu saattaisi olla tyypillistä juuri suomalaisille: ("Mikä luulen oikein olevani, kun en pane, vaikka toiset panevat?"). Usein onkin niin, että toisten miellyttämiseksi ollaan tekemässä itselle huonolta tuntuvia asioita... Jos on heikko sisältä. Tämä ajaa psyykkisiin ongelmiin ja jopa mielisairauteen, toisten ihmisten leluksi, omanarvontunnon menetykseen, parisuhdeongelmiin, kykenemättömyyteen tuntea aidosti jne. jne... Tie on pitkä ja todella itsetuhoinen, mistä voi olla todella ongelmia myöhemmässä elämässä. Ja kaikki tämä vain muiden hyväksynnän, ulkoisen paineen mukautumisyritysten ja omanarvontunnon puutteen takia.

Toisaalta nykykulttuuriin kuuluu osaltaan seksihurjastelu: "No morkkis" kuten Colamainos kertoo... Ja ymmärrän toisaalta sen, että esim. nuoret naiset tahtovat "kokeilla". Ongelmat alkavatkin, kun tämä vaihde jää päälle, jostain psykologisesta syystä. Tuntuu myös, että ihmiset luulevat usein toisten ihmisten elävän villimpää elämää kuin he itse elävät.

Chronos
Vai onko niin, että jokin ihmistyyppi haluaa elää kaaoksessa ja epävarmuudessa? Ehkä he haluavat, koska eivät tiedä paremmasta. Empiiristen havaintojen perusteella voin henkisesti ja fyysisesti paljon paremmin kuin monet tuntemani ihmiset.

Näin varmasti on, että monelta puuttuu sellainen täydellinen, ehdoton, kaunis, syvä rakastetuksi tulemisen kokemus... Ja siten he alkavat hahmottaa hyväksynnän ja läheisyyden saamista näillä keinoin, vedoten mm. ihmisen biologiaan. Ikävä kyllä, usein nämä ihmiset ovat henkisesti köyhiä (koska elämän pääsisältö on lyhytkestoisessa nautinnossa) ja itsetunnoltaan heikkoja (itsetunto rakentuu toiminnan sosiaalisesta hyväksynnästä), pelokkaitakin. Tällaisia ihmisiä on yllättävän paljon, ja oikeastaan lähes kaikki tapaamistani naisista ovat jollain tavalla olleet huonon itsetunnon tms. arpeuttamia. Joko olen itse harvinaisen optimistinen ja tasapainoinen, tai sitten maailma voi todella pahoin, ainakin suomalaiset naiset.

Vierailija

Tuo itsetunnon muokkautuminen muokkaa myös arvomaailmaa. Vaikka sinällään päitäisi naisia viehättävinä, Niitä voi pitää ali-ihmisinä koska ei ymmärrä heidän motiivejaan. Tunnen muutamia miehiä joihin seuraavanlaiset kuvaukset sopii.

Naisviha eli misogynia on naisiin yleistäen ja sukupuolena kohdistuvaa vihaa tai inhoa. Naisvihaaja on henkilö, joka vihaa tai inhoaa naissukupuolta. Naisvihaa esiintyy myös naisilla, joskin sen ajatellaan olevan yleisempää miehillä. Naisia henkisinä olentoina vihaavat näkevät naiset epäjohdonmukaisina, järjettöminä, itsekkäinä, pinnallisina, raakoina tai ajattelukyvyltään puutteellisina biologisina koneina. Naisvihaajat usein mitätöivät naisen ihmisarvon, he eivät näe naisen ajatuksia tai tunteita merkityksellisinä. Jotkut miespuoliset naisvihaajat pitävät naisia eri tavoilla seksuaalisesti vastenmielisinä tai saastaisina olematta silti itse homoseksuaaleja. Yleensä naisvihaajat pitävät naisia ulkoisesti viehättävinä, mutta henkisesti vastenmielisinä. Jotkut naisvihaajat joko pysyvät naisista erossa, tai käyttävät näitä vain seksuaaliseen tyydytykseen. Syynä ovat usein omakohtaiset huonot kokemukset naisista tai kanssakäymisestä naisten kanssa.

Wikipediasta kopsasin. Niin ja muuten, tuo kuvaus kuvastaa aika pitkälle myös omaa kuvaani noista juonittelevista ali-ihmisistä. Moraalikäsitysten kovenemiseen voi olla monia syitä. Koitin vain esitellä yhden. Tasa-arvoa ei ole. Joku aina polkee toista ja toinen katkeroituu ja katkeroittaa muita. Siinä moraaliarvot murenee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat