Religiofobia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen omannut hyvin kauan melko vahvan religiofobian, eli kartan uskonnollisia ihmisiä minkä pystyn ja minua pelottaa uskonnollisen haihattelun kuuntelu/käännyttäminen yms. toiminta.
Pidän myös uskonnollisia ihmisiä jollain tavalla "uhkaavina."
Onko foorumilla muitakin "kohtalotovereita"?

Itseasiassa koko juttu ei haittaa kuin silloin, jos joutuu olemaan tekemisissä uskonnollisten ihmisten kanssa.

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Uskonnollisia ihmisiä on niin monenlaisia. Kaikkein innokkaimpien sanan julistajien luota lähden vilkkaasti karkuun. Niiden luota, joiden mielestä maailmassa on yksi totuus ja se on heidän käsissään ja kaikkien muidenkin on tämä katsomus omaksuttava, hyvällä tai pahalla.

Sitten loput uskonnolliset ihmiset (joihin itsekin tavallaan lukeudun) ovat taas mielenkiintoista seuraa. Nautin tutustua uskontoihin ja keskustella ihmisten erilaisista (tai samanlaisista) näkemyksistä.

Vierailija
samsara
Uskonnollisia ihmisiä on niin monenlaisia. Kaikkein innokkaimpien sanan julistajien luota lähden vilkkaasti karkuun. Niiden luota, joiden mielestä maailmassa on yksi totuus ja se on heidän käsissään ja kaikkien muidenkin on tämä katsomus omaksuttava, hyvällä tai pahalla.

Sitten loput uskonnolliset ihmiset (joihin itsekin tavallaan lukeudun) ovat taas mielenkiintoista seuraa. Nautin tutustua uskontoihin ja keskustella ihmisten erilaisista (tai samanlaisista) näkemyksistä.

Mutta kun asianlaita on se, että ihmiset jotka eivät ole uskonnollisia ovat aina jollain tavalla puutteellisia monien uskonnollisten ihmisten silmissä. Itseasiassa ehkäpä kaikkien kristittyjen uskovaisten? He eivät vain tiedosta sitä aina/ikinä?

Ehkä tässäkin on perimmäisenä syynä ymmärryksen puute.

Miksi

Vierailija

Mulla ilmenee myös. En "pysty" osallistumaan esim. suvun merkkitapahtumien kirkollisiin osiin. Otan mielelläni osaa ristiäisten/häiden/ym. vastaanottoon ja jaan ilon päivät sukulaisteni kanssa, mutta en astu siihen korkeakattoiseen latoon kuuntelemaan jorinoita muuta kuin viimeisenä välttämättömyytenä.
Myös monet avoimesti uskontoaan esittelevät/tyrkyttävät henkilöt aiheuttavat suoranaisia "väristyksiä". Siis vanhoja kunnon kylmiä väreitä.

Näissäkin asioissa on tietysti olemassa erilaisia ihmisiä enkä todellakaan tuomitse uskovaisia millään lailla. Teologia ja metafysiikka ovat kiinnostavia keskustelualueita ja vertailen mielelläni näkökulmia erilaisten ihmisten kanssa.
Kai se on se fundamentalistiseen tulkintaan nojaava joustamattomuus ja ahdasmielisyys joka mulle noita väristyksiä antaa.

Vierailija
huimausaine

Kai se on se fundamentalistiseen tulkintaan nojaava joustamattomuus ja ahdasmielisyys joka mulle noita väristyksiä antaa.

Minulle yhtenä syynä on käsittämättömien syytösten langettaminen ihmiskunnan päälle.

Synti

Eiväthän kristitytkään ole kaikessa samaa mieltä tuostakaan

Vierailija

Caco-d! Hyvä ja mielenkiintoinen aihe, ounastelen että tästä keijusta tulee sellainen muutaman kymmenen sivun pituinen, niin kuin uskonto-ketjuista, tai edes sitä sivuavista ketjuista, on yleensä tupannut tulemaan.

ja aiheeseen...

Oma suhtautumiseni on ollut lähinnä uskovaisiin samanlainen kuin homoihin. Eli en välitä mitä tekevät keskenään, mutta jos alkavat tyrkyttämään ”asiaansa” niin alkaa häiritsee aika helvetisti.
Fobia on mielestäni väärä sana kuvaamaan suhdettani uskontoon, sillä edellytyksellä, että en varsinaisesti pelkää uskontoa, mutta en vaan yksinkertaisesti tahtoisi olla sen kanssa missään tekemisissä, joka ei tässä valtiossa ole suinkaan helppoa/mahdollista.

Vierailija

Uskonto on hieno asia. Ei tarvitse ajatella omilla aivoillaan niin paljon...Antaa Jahven, Herran tms. hoitaa "ylimääräinen" ajattelu

Vierailija
caco-daemon
Uskonto on hieno asia. Ei tarvitse ajatella omilla aivoillaan niin paljon...Antaa Jahven, Herran tms. hoitaa "ylimääräinen" ajattelu

tai sanansaattajien kuten saddam hussein, george w bush, adolf hitler jne.

Vierailija

Meikäläisen kohdalla ainakin voidaan puhua enemmänkin uskonto vihasta kuin fobiasta. Homma rupeaa vaivaamaan jo siinämäärin että lähisukulaisten kirkollisiin seremonioihin on aika vaikea osallistua. Yleensä viimestään kirkossa rupeaa pintaan nousemaan kohtuuttomia vihan tunteita vieläpä usein tilaisuuden puhujaa kohtaan. Olen yrittänyt kohdistaa vihaa enemmänkin uskontoihin yleensä kuin henkilökohtaisesti kehenkään, mutta minkäs teet jos väkipakolla laitetaan kuuntelemaan tunnin saarnaa asioista joittenka tietää olevan vääriä.

Yleisesti uskonnoissahan ei mitään pelättävää ole. Itse ainakin yritän olla avoin keskustelulle ja suhtautua ymmärtävästi myös muiden mielipiteisiin. Jos nyt kuitenkin uskonnolliset erimielisyydet aiheuttavat suurimmanosan maailman väkivaltaisuuksista ei asian avoin vihaaminen ole lainkaan perusteetonta.

Vierailija
caco-daemon
Huono vitsi… Mutta mä otankin sen tällä kertaa tosissaan

Voi kuule, silloin kun olin ala-asteella, niin en kokenut minkään näköistä henkistä ”ylimääräistä ajattelua”, vaan se oli erittäin fyysistä. Ala-asteaikoina aamunavauksissa meidät istutettiin kovalle juhla-/jumppasalinlattialle niin tiiviisti että ei siinä saanut ”hyvää” istuma asentoa ollenkaan. Siinä sitten kuunneltiin värssyt ja herran-sanat, ja kun tuli aika nousta niin teki niin saatanan kipeää jalkoihin ja hätäluuhun tai ainakin sen silloin huomasi erittäin hyvin. Mä olen edelleen hyvin hyvin katkera tästä asiasta, varsinkin kun en kuulunut kirkkoon, mutta kun muutkin joutui istumaan niin totta minäkin

Vierailija

Ei ihmisten uskonollisuus haittaa. Se haittaa jos sitä aletaan tyrkyttämään tai vielä pahempaa.. uhkailemaan esim. Helvetillä jos ei ala uudistaa omia ajatuksiaan.

Vierailija

Minua vaivaa lähinnä se kun nykypäivänä uskontoa ja tiedettä sekoitellaan mielivaltaisesti. Minusta maailma nähtävästi kehittyy aivan luonnonlakien varassa, ja jos jollain luojalla/suunnittelijalla/suurella kurpitsalla on asiaan osuutta niin se on se lähtöpotkaisu. Se taas menee sinne alkuräjähdyksen taakse, josta ei tähän maailmaan juuri havaintoja saa.

Mielestäni siis itse universumin kehitystapahtumia ei kukaan sorki, ja kantani mahdollisen luojan olemassaoloon onkin suunnilleen "ei kiinnosta". Siellä voi olla Jahve, Zeus, n-ulotteinen kosminen insinööri tai jotain muuta. Ei ole ainakaan minulle uskottavasti ilmoittautunut.

Vierailija
caco-daemon
Mutta kun asianlaita on se, että ihmiset jotka eivät ole uskonnollisia ovat aina jollain tavalla puutteellisia monien uskonnollisten ihmisten silmissä. Itseasiassa ehkäpä kaikkien kristittyjen uskovaisten? He eivät vain tiedosta sitä aina/ikinä?

Ehkä tässäkin on perimmäisenä syynä ymmärryksen puute.

Miksi

Eikö puutteellisuus ole ihan arkipäivää? Onko sinusta uskovaiset puutteellisia, ei tarvitse ajatella omilla aivoillaan ( ) jne.? Vai mitä tarkoitat puutteellisuudella? Tarkoitan toisin sanoen, että tuskin uskovaiset poikkeavat toisten aliarvostamisessa massasta.

Vierailija

Olen aika uskonnollinen ihminen, mutta luonnontieteet ovat mukavampia opiskella kuin uskontoa. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus olla tutkija:?:

Minusta uskon tyrkyttäminen on törkeää! Samanlaisia ihmisiä kaikki ollaan. Uskon jopa siihen, että ei usko ihmisestä parempaa tee. Ihmisen luonne ratkaisee. Ja uskon maailmassa olevan hyvin paljon ateisteja, jotka ovat monta kertaa mukavempia kuin jotkut uskonnon harjoittajat.

Se ettei osta Jehovan todistajien lehteä ei todellakaan tarkoita, että menee automaatisestoi helvettiin

Vierailija

Ei minua ihmisten uskonnollisuus sinänsä häiritse, kunhan eivät anna sen vaikuttaa järjenkäyttöönsä. Suurin osa "uskovista" ihmisistä tuskin piittaa pyhistä kirjoista paljoakaan, vaan käsittää "jumalan" olevan jotakin muuta kuin ukko pilven päällä. Pahimpia ovat Raamattuun kirjaimellisesti uskovat, joiden päähän ei millään mahdu sellainen ajatus, että kaikki mahdolliset ihmetapahtumat ovat joko yksinkertaisesti sepitettyjä tai silminnäkijöidensä enemmän tai vähemmän rajalliseen käsityskykyyn sidottuja; hyvin opiskellulla peruskoulun fysiikalla voisi selittää valtaosan kaikista Raamatun "ihmeistä". Täälläkin kuulee eräiltä toistuvasti argumentteja tyyliin "jumala sanoi näin... Raamatussa lukee, että blaa blaa blaa...". Ja kun huomauttaa, että satukirjat eivät ole kaikkein pätevimpiä tuedonlähteitä, tulee raamatunjakeita kuin tykin suusta...

Vierailija

Andúril, olen samaa mieltä. On aika mielenkiintoista tulkita nyky-yhteiskunnassa raamattua kirjaimellisesti Turhaa on myös perustella raamatun teksteillä ihmiselle, joka ei usko. Harmillista silti, että joku saattaa tehdä niin... Jokaisen pitäisi saada uskoa omaan asiaansa rauhassa, ilman kenenkään "hyökkäävää asennetta"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat