Löytyykö suomenkielisiä tiedekirjoja pdf ym. muodossa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin tässä ajatellut skannata ja muuttaa ScanSoft OmniPagella OCR-tekstintunnistusohjelmalla tiedekirjoja sähköiseen muotoon, mutta kun tekstiksi muuttamisen taso oli mitä oli, luovuin ajatuksesta sovinnolla. Käsin näppäimistöllä kirjoittaen homma sujuisi huomattavasti nopeammin kuin OCR-tekstiä korjaten.

Löytyykö suomenkielisiä tiedekirjoja sähköisessä muodossa esim. pdf, ja jos niin mistä? Olisi hienoa jos suosikkitiedekirjat löytäisi koneesta.
Julkaisijat kuitenkin varmasti taittavat sähköisesti, joten kirjat ovat sähköisessä muodossa, mutta myydäänkö niitä sähköisinä teoksina?

Kommentit (12)

Vierailija

Kokeilin juuri eilen simppelia muunninta (PDFproducer v1.3), joka muuntaa TXT -> PDF. Ei tosin muita. Copypastella siihen voi saada?
Tuossa on yksi väylä saada pdf-tiedostoja.

Vierailija

Tarkoitus on siis saada paperikirjat sähköiseen muotoon. OCR-tekstintunnistusohjelmilla jälki on huonoa, ja korjattavaa tulee ajallisesti enemmän kuin että kirjat kirjoittaisi näppäimistöllä kokonaan, joka sekin on jumalattoman aikaavievää.

Vierailija

PDF on totaalinen epäonnistuminen, ennemmin luen 3kt muistiolla kuin 50mt PDF vain jotta voisin hieman paremmin liikuttaa tekstiä hiirellä.

Vierailija

Itse ajattelin laittaa html+CSS-muotoon, siis ennen kuin kokeilin kuinka huonoa jälkeä OCR-tekstintunnistusohjelmilla tulee.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Noviisi
Tarkoitus on siis saada paperikirjat sähköiseen muotoon. OCR-tekstintunnistusohjelmilla jälki on huonoa, ja korjattavaa tulee ajallisesti enemmän kuin että kirjat kirjoittaisi näppäimistöllä kokonaan, joka sekin on jumalattoman aikaavievää.

ABBYY Finereader 8 on tarkoitukseen hyvä ja tekee kokemukseni mukaan loistojälkeä, jota ei paljoa tarvitse korjata. Olen tällä ohjelmalla skannannut useita kirjoja pdf-muotoon. Vanhemmilla versioilla jälki on kelvotonta.

Täältä saa imuroitua myös kokeiluversion: ABBYY Finereader

Vierailija

Mitä jos me tiede-foorumilaiset alkaisimme jakamaan keskenämme sähköiseksi muunnettuja suomennettuja tiedekirjoja.
Itselläni on tulossa Kosmoksen rakenne, Elämää multiversumissa ja Unelmia viimeisestä teoriasta sekä Kvanttisukupolvet. Luvuttain html-dokumentteina ja CSS-tyylitiedostolla höystettynä. Mukana kuvat.

Vierailija

Omnipage on markkinoiden paras ja erittäin tarkka, luulen että et ole osannut säätää sitä tai että vika on skannerissasi.

Kirjojen jakamisen kieltää copyright, enkä näe mitään järkevää syytä muutenkaan lukea kirjoja PDF:nä.

Monet tutkimukset on läpikahlattu PDF:nä eikä se ole kivaa.

Vierailija
acedia
Omnipage on markkinoiden paras ja erittäin tarkka, luulen että et ole osannut säätää sitä tai että vika on skannerissasi.

ABBYY FineReader Professional v8.0.706 antaa huomattavasti paremman tarkkuuden. Lisäksi ohjelmassa on erinomainen toiminto, jossa se näyttää suurennettuna halutun kohdan skannatusta sivusta, jolloin väärin tunnistetut sanat voi korjata helposti.

acedia
Kirjojen jakamisen kieltää copyright, enkä näe mitään järkevää syytä muutenkaan lukea kirjoja PDF:nä..

En kirjoja PDF:nä säilytäkään, vaan html-dokumentteina, joita on huomattavasti mukavampi lukea.

acedia
Monet tutkimukset on läpikahlattu PDF:nä eikä se ole kivaa.

Samaa mieltä, mutta hyvin toteutettuna WWW-sivuina ne on ihan toista lukea.

Vierailija

Tietoa löytyy pdf-muotoisenakin

Pdf-mormaatissa tallennetaan paljon yliopistojen väitöskirjoja. Tarkistapa jonkin yliopiston sivuilta.

Vierailija
tituto
Tietoa löytyy pdf-muotoisenakin

Pdf-mormaatissa tallennetaan paljon yliopistojen väitöskirjoja. Tarkistapa jonkin yliopiston sivuilta.

Näin on. Nykyään miltei kaikki väitöskirjat on asetettu nettiin julkisesti saataville. Esim. Helsingin yliopiston väitöskirjat löytyvät e-thesis palvelusta:

http://ethesis.helsinki.fi/

Uusimmat

Suosituimmat