Pendolino

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hesari:
"LYHYESTI
Pendolinon akku kärähti yöllä Pasilan asemalla"

Milloinpa Italiasta olisi tullut laatua?Pikkusen kannattaisi miettiä mitä ostaa ja mistä.

Sivut

Kommentit (41)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ihmeellistä pendolino-kaupoissa on se, että kun aikoinaan ostettiin ensimmäiset pendolinot - käsittääkseni ikään kuin koemielessä - niin mitä olivat ne myönteiset kokemukset, joiden vuoksi niitä päätettiin hankkia lisää?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Kalevi
Mihin junassa tarvitsee akkua kun sähkö tuleepi suoraan johtimesta? Joku viksu selittäköön.

Esim. silloin kun virroitin on alhaalla kuten varikolla tai välistä asemillakin. Lisäksi tiettyjen apulaitteiden, valaistuksen ym. käyttämä virta tulee aina akkujen kautta.

Vierailija
Aweb
niin mitä olivat ne myönteiset kokemukset, joiden vuoksi niitä päätettiin hankkia lisää?

Olisko edullinen hankintahinta sellainen

Vierailija

Akkua oletettavasti tarvitaan myös esim. silloin, kun veturia/vaunuja vaihdetaan. Tällainen operaatio tapahtuu usein Tampereen asemalla, kun pohjoisesta tuleva juna "jakautuu" Hesaan ja Turkuun meneväksi, tai päinvastoin. Jos akkusähköä ei olisi, iso osa junaa pimenisi täysin kymmeneksi minuutiksi.
Mitä itse Pendoliinoon tulee, muistan, miten maallikkona (ei-asiantuntijana) ihmettelin aikanaan, kun ostopäätös Italian suunnasta julkistettiin. Tunnettu tosiasiahan on, että esimerkiksi italialaiset autot eivät käynnisty (ilman apua) enää ilman lämpötilan ollessa alle -5C.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Kalevi
Mihin junassa tarvitsee akkua kun sähkö tuleepi suoraan johtimesta? Joku viksu selittäköön.

Kuten Snaut jo sanoi, junat seisovat toisinaan virroitin alhaalla. Esimerkiksi ajosuunnan vaihdon yhteydessä lasketaan ensin toinen virroitin ja nostetaan sen jälkeen toinen. Linjalla on myös erotusjaksoja syöttöpiirien välissä. Ihmiset alkaisivat äkkiä valittaa, jos parinkymmenen kilometrin välein valot sammuisivat muutamaksi sekunniksi. Valaistuksessa on kyse myös turvallisuudesta. Sähkövian sattuessa vaunuissa palavat valot niin kauan että ihmiset saadaan turvallisesti ulos. Jokaisessa matkustajavaunussa on akusto syöttämässä valaistusta ja turvalaitteita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Tarkkailija

Mitä itse Pendoliinoon tulee, muistan, miten maallikkona (ei-asiantuntijana) ihmettelin aikanaan, kun ostopäätös Italian suunnasta julkistettiin. Tunnettu tosiasiahan on, että esimerkiksi italialaiset autot eivät käynnisty (ilman apua) enää ilman lämpötilan ollessa alle -5C.

Se on se typerä kilpailutuskäytäntö, joka sanelee nykyään tavaran ja palveluiden laadun. Kun ostetaan automaattisesti halvin tuote, saadaan juuri sitä mistä maksetaankin. Pitkässä juoksussa kärsitään rahallisia tappioita ja henkisiä kärsimyksiä paljon enemmän kuin laadukkaamman toimituksen valitsemisessa olisi kärsitty. Sen näkee joka hiton asiassa, mitä kunnat tai valtio nykyään tekevät. Kaikki on laadultaan ala-arvoista.

Vierailija
Tarkkailija
Tunnettu tosiasiahan on, että esimerkiksi italialaiset autot eivät käynnisty (ilman apua) enää ilman lämpötilan ollessa alle -5C.

Oikaistaanpa virheellinen väite. Oikeasti Fiatit ovat erinomaisia käyntiin lähtijöitä pakkasella. Onpa vanhoilla 127-malleilla annettu käynnistysapua uusille turbodieselkikkuloille, kun ne eivät käynnistyneet -15°C.

Toinen hyvä kylmäkäynnistyjä on Lada (päinvastaisista urbaanilegendoista huolimatta). Onhan se alunperin tehty ankariin Siperian oloihin.

Vierailija

Pendolinot on huonoja. Vähän väliä joku tekninen vika vaivaa ja vessat ovat melkein aina rikki. Näin ainakin itä-suomen reiteillä. Muutama vuosi sitten hki-jkl välillä pendolino jäi tunnelliin ja siitä sammui kaikki valot. Tuli ihan pimeää.. ja vähän ajan kuluttua kaiutin alkoi rätistä, kuulutus - '.. tietokonehäiriö, jatkamme hetken kuluttua..'

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Tarkkailija
Akkua oletettavasti tarvitaan myös esim. silloin, kun veturia/vaunuja vaihdetaan. Tällainen operaatio tapahtuu usein Tampereen asemalla, kun pohjoisesta tuleva juna "jakautuu" Hesaan ja Turkuun meneväksi, tai päinvastoin. Jos akkusähköä ei olisi, iso osa junaa pimenisi täysin kymmeneksi minuutiksi.
Mitä itse Pendoliinoon tulee, muistan, miten maallikkona (ei-asiantuntijana) ihmettelin aikanaan, kun ostopäätös Italian suunnasta julkistettiin. Tunnettu tosiasiahan on, että esimerkiksi italialaiset autot eivät käynnisty (ilman apua) enää ilman lämpötilan ollessa alle -5C.

Menin Jyväskylään toissa viikolla junalla Tampereelta. 8.05 juna 4-raiteelta oli luonnollisesti myöhässä 20 minuuttia. 3-raiteella seisoi Pedofiilo-juna. Välillä virroittimet laskivat alas. Jonkin ajan kuluttua pimenivät vaunut 10 minuutiksi. Jossain vaiheessa nousi letkan toisessa päässä virroitin ylös ja kerran vaunuista pari kallistui suurieleisesti. Matkustajat yrittivät tehdä mm. etätöitä läppäreillänsä hämärässä. Kaikkea tuota oli oikeastaan tylsä seurata tuon 20-minuuttisen kun odottelin idän pikajunaa. Ilmeisesti normaalia arkipäivää. Voihan olla, että jutut menivät tavallista helpomin tuona nuhjuisena vaikkakin lämpimänä aamuna.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Erään idäihmeen (Skoda) käynnistysmetodi -30:
Toholla moottoria lämpimäksi (siinä ei ole paljoa muoviosia). Sitten kun se liikkui, niin toholla tuulilasi sulaksi ajon ajan, koska lämmityslaite ei riittänyt siihen.

Vierailija

Tästä italialaisesta laadusta tulee mieleen myös Merivoimien tulevat uudet miinanraivausalukset, jotka on siis tilattu Italiasta. Saa nähdä, miten luotettavia ja toimivia ne sitten ovat. Suomalainen Aken Yards olisi varmaan mielellään tehnyt nuokin kolme alusta täällä kotimaassa. PV:kin tuntuu ostavan nykyään kaiken kalustonsa halvimmalla mahdollisella hinnalla. Uudet kuljetuskoneetkin (Casa C-295) tulevat tänne sen halvemman vaihtoehdon tarjonneelta valmistajalta, vaikka kalliimpi vaihtoehto (Alenia C-27J "Spartan") olisi ollut suurempi, nopeampi, hienomman näköinen (=]) ja ilmeisesti kaiken kaikkiaan parempi. Nykyään millään muulla kuin hinnalla ei ilmeisesti ole väliä, kun kaiken pitää olla niin p*******n (mukamas) kustannustehokasta.

Sitten myöhemmin ihmetellään, kun katot sortuvat, junat pysähtelevät ja raitiovaunut hajoilevat.

Ei näin.

Vierailija

Kuinka pohjoiseen nuo pendoliinot ajavat? Kiertävätkö ne Suomen helsingin ympäri rinkiä, kun en ole koskaan livenä pendoliinoa nähnyt. Jos vaikka kunnon pakkasten aikaan kävisi asemalla katsomassa jumiutuvatko ne niin kuin väitetään.

tietää
Erään idäihmeen (Skoda) käynnistysmetodi -30:
Toholla moottoria lämpimäksi (siinä ei ole paljoa muoviosia). Sitten kun se liikkui, niin toholla tuulilasi sulaksi ajon ajan, koska lämmityslaite ei riittänyt siihen.

No mikäs siinä, lämpiäähän se noinkin. Ihme, ettei lohko sanonut naks' kun sai äkkiherätyksen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Kalevi
Mihin junassa tarvitsee akkua kun sähkö tuleepi suoraan johtimesta? Joku viksu selittäköön.

Normaaliajoon tarvitaan akkuja, jotta ohjauslaitteille riittää virtaa myös silloin, kun virroitin ei esim. häiriöistä johtuen saa virtaa.

Junat käyttävät 3-vaihevirtaa ja vain yhtä vaihetta käytetään kerrallaan ja sivussa kulkevat kaksi muuta vaihetta omilla johtimillaan. Jotta kuormitus olisi tasainen, vaihdetaan määrävälein sivussa kulkeva vaihe ajolankaan ja entinen ajolanka taas sivussa kulkevaksi. Näiden virroitusosuuksien välilllä juna ei saa virtaa lainkaan, vaan liukuu osuudelta toiselle puhtaasti liikemassansa turvin.

Enpä menisi sotkemaan suoralta kädeltä akkujen kärvähtämistä Italialaisten viaksi - eivät nimittäin välttämättä ole Italialaisia akkuja...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat