Terveellisin vilja?

Seuraa 
Viestejä47
Liittynyt15.6.2005

Mikä on ravintoarvollisisesti parhain viljoista?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Joku alan auktoriteetti väitti että vehnä olisi pras koostumukseltaan, mutta syötynä kokojyväisenä, jota ei paljoa harrasteta.
Ruis ja kaura ovat hyviä, koska ne syödään kokonaan ja ruis vielä siksi että se sopii hapantaikinaan.

Viljojen ongelma on niiden suuri energiapitoisuus. Se siis koskien nyky-ihmisen energiantarvetta.

Vierailija
Roori
Mikä on ravintoarvollisisesti parhain viljoista?

Mielestäni terveellisin on vehnänoras, itse kasvatettuna.

Vierailija

Täällä voi vertailla ainakin eri jauhojen koostumusta. Durum-vehnä sisältää Mg 144 mg / 100g, tavallinen vehnäjauho - puolikarkea 21 mg / 100 g.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28905&lang=fi

EDIT: Tuli lapsus. Puolikarkea vehnäjauho sisältä magnesiumia 25 mg eikä 25 g. Tarkoituksena oli vain demonstroida, kuinka paljon enemmän mm. Mg Durum-vehnäjauho sisältää.

Parhaiten koostumuksia voi vertailla, kun tulostaa ja sitten vertailee rinnakkain.

Vierailija
MD
Täällä voi vertailla ainakin eri jauhojen koostumusta. Durum-vehnä sisältää Mg 144 mg / 100g, tavallinen vehnäjauho - puolikarkea 21 g / 100 g.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28905&lang=fi

Sisältää mitä? Milligrammojako? Vastauksesi perusteella tavallinen jauho sisältää siis n. 150 kertaa enemmän milligrammoja kuin Durum. Oletko aivan varma tästä?

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Mg on magnesiumin kemiallinen merkki, mg milligramman. MD:ltä jäi yksi pikkuinen m tuosta viestistä. Tietysti tavallinen vehnä 21 mg magnesiumia sadassa grammassa.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija
kytoann
Mg on magnesiumin kemiallinen merkki, mg milligramman.

Olet oikeassa, pyydän anteeksi. Mutta onko noissa jauhoissa noin suuri ero? 144 mg ja 21 g.

Vierailija
IFEUN
kytoann

Olet oikeassa, pyydän anteeksi. Mutta onko noissa jauhoissa noin suuri ero? 144 mg ja 21 g.

Kytoann korjasikin jo yhden ämmän puuttumisen.

Kiitos! Eikä tämä ollut edes ensimmäinen kerta, kun kytoann selventää tai korjaa viestejäni, ystävällisessä hengessä.

Vierailija
MD
IFEUN
kytoann

Kytoann korjasikin jo yhden ämmän puuttumisen.

Heh, näköjään kirjoitamme ristiin. Jos sinulla on ylimääräisiä ämmiä, lähetä yksi tänne!

Vierailija
IFEUN

Heh, näköjään kirjoitamme ristiin. Jos sinulla on ylimääräisiä ämmiä, lähetä yksi tänne!

Tottakai, laitoin jo matkaan, tulossa on. Pyynnöstäsi siis vain yksi.

Vierailija

Peruskysymys on ehkä hivenen "väärin asetettu", koska viljoilla on paljon muitakin kuin ravintoarvollisia ominaisuuksia. Eli vähän sama kuin kysyttäisiin, "mikä ihmisen sisäelimistä on tärkein?"
Kaura esimerkiksi laskee kolesterolia, ruis on viimeisten tutkimusten mukaan täsmäelintarvike syövän ehkäisyssä jne. (Jos kiinnostaa, etsin jostain lähdeviitteet.)

Täsmennän vielä näin jälkikäteen kommenttiani:
Jos otsikko on: "Mikä on terveellisin vilja" ja jatkokysymys kuuluu: "Mikä on ravintoarvoltaan paras vilja?", minun mielestäni siinä on kaksi täysin eri kysymystä.

Vierailija
MD
IFEUN

Tottakai, laitoin jo matkaan, tulossa on. Pyynnöstäsi siis vain yksi.

Perille tuli, kiitos. Yksi riittää mainiosti viikonlopuksi, enhän minä suinkaan mikään ahne sika ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat