Tuhoaako joulupukki joulun sanoman?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Monikansalliset kristilliset piirit haluavat kieltää joulupukin kaupallisuuden takia. Suomalainen pukki hämmästelee."

Voe helevattu Noh...Pukkihan tosin on osittain Coca-colaa, saatanallista pakanuutta ja Pyhää Nicolausta Kai se 1/3 on fundamentalisteille liian vähän

Kommentit (15)

Vierailija

Kunnon Joulupukin kontissa on vaan itsetehtyjä lahjoja. Todellinen joululahja on sellainen, missä kaveri osoittaa toiselle todella ajatelleensa mitä toinen voisi tarvita tai mistä voisi tykätä, ja osoituksena siitä on uhrannut omaa aikaansa sen tekemiseen itse.

Mielestäni paljon kivempi saada uniikki kappale maailmankaikkeudessa kuin tusinatavaraa. Vaikkei olisikaan muodikas.

Samalla jenkkimarkkinapukki saa litsarin poskelleen.

Joulu on yhdessäolon ja ystävyyden juhla, ei markkinajuhla. Siinä kristilliset piirit ovat täysin oikeassa. Joulupukkihan kyllä täällä pohjoisessa oli käsittääkseni ihan pukki pukki, eli eläinhahmo. Eikä mikään punaposkinen alatihymyilevä savupiippuun juuttunut prozacpäinen idiootti.

Vierailija

Joulupukin tulisi pysytellä korvatunturilla aattoiltaan asti, eikä kierrellä lokaamassa mainettaan kauppakeskuksissa.

Paras joululahja on itse tehty, keskeneräinen himmeli

Vierailija
Leuka
Joulupukin tulisi pysytellä korvatunturilla aattoiltaan asti, eikä kierrellä lokaamassa mainettaan kauppakeskuksissa.

olen samaa mieltä.

Vierailija

Palataan Wanhaan kunnon jouluperinteeseen, jossa pukit kiersivät kylillä vaatimassa lahjoja ja pelottelemassa kylänväkeä.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

minähän kelpaisin vallan mainiosti tuohon puuhaan.
"Hilawitkutin-rahaa tänne ja heti ... muutoin laulaa aamiaiskukko osoittaen suoraan minun korkeimman omakätisin tuotoksin kattamaani apepöytää! Siitä on syötävä lautanen tyhjäksi!"

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Minkä nerspeleen joulun sanoman? Joulua tms. talvipäivänseisausjuhlaa vietettiin jo kauan ennen kristillistä joulua, joidenkin tutkimusten mukaan Jeesus syntyi syksyllä, roomalaiset kirkkoisät sijoittivat syntymäjuhlan roomalaisen Saturnalian päälle, ja se siitä. Kaikille yhtään talvea nähneille kansoille on kehittynyt talvipäivänseisauksen liepeille juhla, jossa syödään, juodaan ja huvitellaan, ja mahdollisesti poltetaan kokkoja tai kynttilöitä tai uhrataan että se aurinko tajuaisi taas nousta korkeammalle taivaalla ja tuoda kevään tullessaan. Joulun sanoma on nykyään "osta, osta, osta! Osta kumminkin! Tiedät että haluut! Osta nyt, maksa myöhemmin! Osta osta osta!" ja ketut niistä muista sanomista.

Ja kyllä, rakastan joulua ja vihaan hössötystä. Markkina-, kristillistä, ihan mitä vaan.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Mitä vikaa on muka "joulun kaupallisuudessa"? Ei mitään, joulu on yhteiskunnalle todellinen piristysruiske taloudellisesti. Ostetaan lahjoja, herkkuja, postitetaan miljoonia kortteja, palkataan opiskelijoita pukeiksi.

Joulun kaupallisuuden mantraa on hoettu jo 1800-luvulta asti, mikähän sitten on se oikea joulu? Kertokaa ihmeessä. Semmoinen kun vaari vietti pula-aikana kun ei ollut mitä ostaa, vai? Jos olisi ollut, olisi ostanut. Joulun kaupallisuus on vain muotihokema. Kukaan ei voi viettää joulua ilman että käy kaupassa. Varsinkaan jos on lapsia. Tai voi ehkä, mutta on aika surkea joulu. Ei Suomessa ole kauaa nykymuotoista joulua vietetty. Todellinen perinne on mitä Pikku G tuossa kertoi.

Kirkon joulunvarastus se vasta etookin. Juutalainen kaveri jonka syntymävuodesta ei edes ole varmuutta on laitettu syntyneeksi keskitalvelle. Jeesukselta ei ole mitään omaa kirjoitusta tallessa. Epäilevän Tuomaan evankeliumi on suorinta lainausta mutta sitä ei ole edes hyväksytty raamattuun. Siinä ei puhuta Nasaretilaisen kuolemasta mitään.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005
meikämie
Palataan Wanhaan kunnon jouluperinteeseen, jossa pukit kiersivät kylillä vaatimassa lahjoja ja pelottelemassa kylänväkeä.

Eikös ne olleet nuuttipukit, kiersivät vasta Nuutinpäivänä 13. tammikuuta viimeisiä joulukaljoja ja -ruokia tahtomassa.

Polveutuuko sitten joulupukki niistä, vai onko joulupukki ollut ensin? Joku sen tietää, en ehdi nyt hakea.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija
Asimov
Mitä vikaa on muka "joulun kaupallisuudessa"? Ei mitään, joulu on yhteiskunnalle todellinen piristysruiske taloudellisesti. Ostetaan lahjoja, herkkuja, postitetaan miljoonia kortteja, palkataan opiskelijoita pukeiksi.

Musta se on ikävää että pitää ostaa kaikenmaailman krääsää millä ei oikeesti tee mitään. Mainokset manipuloi vaikutuksille alttiit lapset kinuamaan ja sitten on vanhemmat kusessa jos ei osta.

Vierailija
Musta se on ikävää että pitää ostaa kaikenmaailman krääsää millä ei oikeesti tee mitään. Mainokset manipuloi vaikutuksille alttiit lapset kinuamaan ja sitten on vanhemmat kusessa jos ei osta.

Ei pidä ostaa. Arvosi isänä tai äitinä ei onneksi mene muotipokemonnintendopleikkarikrääsän määrän mukaan.

Vanhemmuutesi on kriisissä, jos moisesta olet kusessa.

Kuka perhettäsi johtaa - Anttilan mainostoimistoko vai sinä?

Lähtemällä jokaiseen muotioikkuun ja lapsen toiveeseen mukaan, kasvatat itsekästä jälkipolvea, jolle materia on tärkeintä. Lapsenkin on hyvä tietää, ettei kaikkea voi, eikä varsinkaan tarvitse saada.

HALLOO!

Vierailija
Deoxyribonucleic

Sinulla ei taida olla lapsia mutta etkö itse muista miten odotit joulua lapsena? Minä ainakin muistan. Lapsille joululahjat ovat tärkeitä, meille aikuisille tietysti ruoka ja muut aistinautinnot. Antamisen ilo on myös olemassa. Ei missään kusessa olla, perheetön opiskelija voi tietysti ajatella niin.

Vierailija

Olen kyllä samaa mieltä tuosta että lahja pitää olla omaa tekoa, etenkin nykyaikana kun moni tuntuu olevan melko tumpelo näissä asioissa. Eihän se haittaa vaikka pieniä virheitä taikka isojakin olisi kunhan se on tehty ajatuksella. Itse annoin ystävilleni pienen puiset miekan, hyvin pienet siis.

Vierailija
kytoann
meikämie

Eikös ne olleet nuuttipukit, kiersivät vasta Nuutinpäivänä 13. tammikuuta viimeisiä joulukaljoja ja -ruokia tahtomassa.

Polveutuuko sitten joulupukki niistä, vai onko joulupukki ollut ensin? Joku sen tietää, en ehdi nyt hakea.

Minun käsitykseni on, että joulupukki polveutuu nuuttipukeista, mutkan kautta tietysti.

Vierailija

No, Joulupukki saa vähän villimmätkin lapset käyttäytymään ihmisiksi edes joulun alla. Kyllä sitä sitten iän karttuessa havaitsee, että hyvä ajatus ja antamisen ilo ovat joulun idea. Lapsille kannattaisi kuitenkin ostaa kehittäviä ja monipuolisia leluja, kuten legoja. Viis siitä, ovatko ne tehdastavaraa, laadukkaita nekin voivat olla.

Vierailija
Leuka
Ei pidä ostaa. Arvosi isänä tai äitinä ei onneksi mene muotipokemonnintendopleikkarikrääsän määrän mukaan.

Vanhemmuutesi on kriisissä, jos moisesta olet kusessa.

Kuka perhettäsi johtaa - Anttilan mainostoimistoko vai sinä?

Lähtemällä jokaiseen muotioikkuun ja lapsen toiveeseen mukaan, kasvatat itsekästä jälkipolvea, jolle materia on tärkeintä. Lapsenkin on hyvä tietää, ettei kaikkea voi, eikä varsinkaan tarvitse saada.

Vähän kärjistin, mutta pointti on että koko tappelulta säästyis kun lapset ei näkis niitä mainoksia.

En oo vanhempi onneks. Jos jossain vaiheessa olen, mielummin kasvattasin kersani jossain autiolla saarella ilman telkkaria luonnon keskellä pahoista vaikutteista erossa.

Uusimmat

Suosituimmat