wimshurstin koje?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

mitä tiedätte tästä?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Hankaussähkögeneraattori. Mulla on tuossa pajan pöydällä. Yli 100 kV tulee kärkiin jännitettä. Koronatuulen tuntee kädellä, ja kun toiseen napaan laittaa normaalin hehkulampun kädellä, seuraa plasmailmiöitä.
Koronatuulta pidempään tunnusteltaessa alkaa tukkakin nousta pystyyn.
Varautuu siis koko äijä.

Niitä myydään tehdastekoisena Atoma Oy:ssä.

http://www.atoma.fi/catalog/product_inf ... 6cb3a3f3cc

Muutoinkin hauska kauppa, olen tilaillut joskus mm. radiometrin. Hyvin pyörii auringossa.

http://www.atoma.fi/catalog/product_inf ... 6cb3a3f3cc

Vierailija
hangover

Muutoinkin hauska kauppa, olen tilaillut joskus mm. radiometrin. Hyvin pyörii auringossa.

Tiät varmaan mihin se perustuu vai tiätkö?

Vierailija
suomipoi
hangover

Tiät varmaan mihin se perustuu vai tiätkö?

Tuollahan tuo lukee. Ei tartte alkaa arvailemaan, ellei sitten usko johonkin savorin juttuihin ennemmin.

Vierailija

Aikoinaan koulussa fysiikan luokkien varastossa näin tuollaisen 'sähköntekokoneen'. Menin sitä sitten pyörittelemään kun ei muutakaan tekemistä ollut. En silloin vielä tiennyt, mikä laite se oikein oli. Opettaja huomasi ja ehti varoittaa suuresta jännitteestä. Ilmeisesti sormeni olivat liian lähellä, kun se tapahtui: ZZZZAP-RÄPS!! Laite antoi melkoisen tällin ja olin jälleen yhtä kokemusta rikkaampi.

Aika kallis muuten tuo atoman laite. Voikohan tuollaista rakentaa itse? Linkkiä?

Vierailija
jussipaita
Aikoinaan koulussa fysiikan luokkien varastossa näin tuollaisen 'sähköntekokoneen'. Menin sitä sitten pyörittelemään kun ei muutakaan tekemistä ollut. En silloin vielä tiennyt, mikä laite se oikein oli. Opettaja huomasi ja ehti varoittaa suuresta jännitteestä. Ilmeisesti sormeni olivat liian lähellä, kun se tapahtui: ZZZZAP-RÄPS!! Laite antoi melkoisen tällin ja olin jälleen yhtä kokemusta rikkaampi.

Aika kallis muuten tuo atoman laite. Voikohan tuollaista rakentaa itse? Linkkiä?

Aika helppo tuommoinen on, eräässä myytinmurtajat-jaksossa tekivät.

Vierailija

No, näitä "hankauskoneita" löytyy monenkin oppikoulun ja lukionkin demonstraatiovarastoista ja aina välistä joku opettaja niillä fyssantunnilla staattista sähköä demonstroikin. Ei siinä siis mitään ihmeellistä ole!

Vierailija

^^ Ei rakentaminen sinänsä ole ongelma, vaan se, että miten se pitää sähköisesti kytkeä. Toimintaperiaate kiinnostaa. Ja mitä materiaaleja pitää käyttää.

Vierailija
jussipaita
^^ Ei rakentaminen sinänsä ole ongelma, vaan se, että miten se pitää sähköisesti kytkeä. Toimintaperiaate kiinnostaa. Ja mitä materiaaleja pitää käyttää.

No, ei se vaikeata ole. Yksinkertaisimmillaan tarvitset kissannahan lisäksi vain eboniittisauvan ja lasisauvan. Vuorotellen hankaat sitten katinnahalla sitä eboniittisauvaa ja lasisauvaa ja teet havaintoja - ihan niin kuin viimeiset sata vuotta oppikouluissa ollaan tehty!

Vierailija

Netistä löytää piirrustuksia ja itsetehtyjen koneiden kuvia paljon. Googlen kuvahakuun Wimshurst.

Teknisesti rakene on kohtuu simppeli. Joitakin selityksiä sähkön syntymisestä on, mutta lopullista (syvällistä) tietoa hankaussähkön synnystä ei ole. Yleensäkin tuo hankaussähkö tai varaus, miksi kukin sitä nyt haluaa sanoa, ei ole toivottu ilmiö. Aiheuttaa pölyn kerääntymistä, tuhoaa elektroniikkaa... Jne.

Wimshurstissa hankautuva osa on ilma levyjen välissä. Johtimet, jotka kerää varauksen levyistä, ei tarvitse koskettaa levyjä. Mielenkiintoinen ilmiö on myös kipinäkärkien muoto. Siinä tulee esiin hyvin, kuinka sähkövaraukselle on oleellista kappaleen muoto. Nimittäin yllätyin kun ruuvasin pois ne pyöreät pallot kipinäkärjistä. Kipinä ei hyppääkään enää kuin 4 cm. Pallojen kanssa yli 10 cm.

Itselläni hauska ilmiö digitaalisen lämpömittarin kanssa. Koitin nimittäin mitata koronatuulen lämpötiloja wimshurstin lähistöllä. Olin veivannyt konetta muutaman minuutin ja tunnustellut käsin koronaa. Heh, Ympäristöön ja itseeni oli muodostunut sen verran varausta, jotta jo puolen metrin päässä minusta nestekidenäyttö ei enää osannut toimia.

Vierailija

joo...itellänikin on semmonen vanha mut ku ei vaan toimi ...tartteeko niiden varausten tasoittajienkaa osuaa niihi pyöriviin levyihin ja pitääkö levyjen pyöriä tiettyyn suuntan`?

Vierailija
jussipaita

Itse ajattelin rakentaa "Nuorten kokeilijain ja keksijäin kirja":n ohjeiden mukaan. googlesta toki löytyy myös.. mutta hauska kirja muutenkin.. löytyy kirjastosta ellei ole jo poistettu vanhuus

Vierailija
tomppeli
joo...itellänikin on semmonen vanha mut ku ei vaan toimi ...tartteeko niiden varausten tasoittajienkaa osuaa niihi pyöriviin levyihin ja pitääkö levyjen pyöriä tiettyyn suuntan`?

Levyjen pitää pyöriä vastakkaisiin suuntiin ja ne harjat muistaakseni sai osua niihin folio lipareisiin.. ne sivuissa paikoillaan olevat piikit sitte ei saa osua..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat