Onko hyviä vinkkejä valehteluun

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kertokaa vinkkejä, nykyään taitaa olla hyvä taito olla olemassa.

Ainakin kannattaa muistaa mitä valehtelee niin ei jää kiinni, koska aina voi keksiä hätävalheen siihen.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Jep, tosi hyvä taito. Itse en valehtele juuri lainkaan, koen sen tarpeettomaksi rasitukseksi, joka häiritsee selkeää tiedostamista. Menee pään "prosessointiaikaa" hukkaan...

Ei pidä valehdella, mutta kaikkea ei ole aina pakko sanoa.

Vierailija

Jos jäät kiinni vaöheesta, niin ota pari pykälää takapakkia tarinassa ja lisää mukaan n 50% totuutta.
Kyllä se siitä.

Vierailija

olen saanut mieheni niin monesta valheesta kiinni,että olen oppinut tietään ,koska valehtelee mut en ole kertonut sitä hälle,vaan seurannut tilannetta,ja puutun asiaan vasta kun on tosi kysees,siis vakavemmasta valheesta kyse Itse en osaa valehdella

Vierailija

Kun valehtelee niin silmät kattoo.. hmm oliko se oikeaan vai vasempaan ylänurkkaan.. ..johtuu siitä että silloin luovempi aivopuolisko on töissä ja järkipuoli lepäilee..

Jos on tarpeeks hyvä näyttelijä niin ei toimi mutta tavallisilla ihmisillä kyllä.

Vierailija

valehtelu tulee minulla luonnostaan. johtunee siitä, että en tiedosta todellisuutta, vaan sepitän tarinaa liiemmin miettimättä. olen hyvä kirjoittamaan aineita

Vierailija

"Kun valheen toistaa riittävän monta kertaa, siitä tulee totuus"
- Göbbels

Kun valheeseen liittyy jokin mieluisa tulevaisuudenkuva, se uskotaan helpommin. Samoin valehtelu sujuu silloin helpommin.

Vierailija
ratz
Kun valehtelee niin silmät kattoo.. hmm oliko se oikeaan vai vasempaan ylänurkkaan.. ..johtuu siitä että silloin luovempi aivopuolisko on töissä ja järkipuoli lepäilee..

Jos on tarpeeks hyvä näyttelijä niin ei toimi mutta tavallisilla ihmisillä kyllä.

Olen joskus kuullut, että valehdellessa silmät katsovat vasempaan yläviistoon. Tosin itselläkin silmät harhailee ihan miten sattuu vaikka puhuisikin totta, joten en pelkästään silmien liikkeistä pitäisi toisen juttuja palturina.

Alkuperäiseen aiheeseen viitaten:

Fakta on, että kaikki ihmiset valehtelevat, jos toisin väittävät niin valehtelevat . Tietyn asteinen valehtelu on välttämätöntä ihmisyhteisön toiminnalle, se luo joustavuutta ihmissuhteiden käsittelylle.

Valehtelulle tai sen havaitsemiselle on taas vaikeampi antaa mitään neuvoja, jotkut havaitsevat jotkut eivät. Voisi kuvitella, että mitä pidempi vale sitä enemmän äly ja viisaus tulee kuvaan mukaan. Pikavaleessa mennään enemmän reaktioiden puolelle. Oma älykkyys ja toisen tunteminen(empatia?) sekä varsinkin itsevarmuus tuntuvat olevan tärkeitä ominaisuuksia.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
joosua
valehtelu tulee minulla luonnostaan. johtunee siitä, että en tiedosta todellisuutta, vaan sepitän tarinaa liiemmin miettimättä. olen hyvä kirjoittamaan aineita

Sama vika on, kyllä helppo valehdella jos vain valehtelee. Sitä äkkiä keksii hyvät tarinat, kuitenkin on hyvä mielikuvituskin.

Vierailija

Minulla taas valehtelu perustuu hyvään ennakkosuunnitteluun. Kehystarinan on oltava luonteva ja uskottava ja sen eri yksityiskohdat on mietittävä tarkkaan. Mietittävä mitä asioita toinen kysyy tai ensimmäiseksi epäilee ja ihmettelee.

Jos taas joutuu keksimään pienen pikavalheen, on siinä tärkeintä pystyä pitämään pokerinaama. Luontevasti taas katsoa toista silmiin ja kertoa että näin on päässyt tapahtumaan.

Valehtelua käytän harvoin, mutta aika usein jätän tiettyjä asioita kertomatta tai kiistän niiden olemassaolon. Joidenkin mielestä sekin on muunnellun totuuden kertomista, itse en pidä sitä valehteluna.

Vierailija

kaksi kovaa:

Puoli totuus / jos joku suinkin voi olla kahta asiaa yhtä aikaa niin moni ajattelee, että toinen ominaisuus sulkee toisen pois.

Eläydy valheeseesi / Kun käyttäydyt sillä tavalla niinkuin valheesi olisi tosi saa semuutkin uskomaan tarinaasi helpommin.

Ja ei muuta kuin valehtelemaan

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Moro! Taidamme olla se verran huonoja valehtelijoita ettei se kannata . Muistaakseni CIA: n kuulustelijat tuntevat ainakin 25 tapaa ,millä kuulusteltava jää kiinni valehtemisesta . Mielestäni pitäisi julkaista nämä piirteet ,millä jää kiinni valehtemisesta . Koulut voisivat olla niitä paikkoja missä niitä opiskeltaisiin . Sitten ei tarvitsisi katsella TV:stä politiikkojen haastatteluja ,eikä Väyrysen puheita . Pikkuvalheita meistä heittää jokainen ,eli kerromme asian jonka muistamme väärin . Kuulija luonnollisesti pistää sen valheen piikkiin . T:Petu

Vierailija

Valhe joka on lähellä totuuta menee parhaiten läpi. Eli suurin osa pitäisi olla totta. Silloin on helppompi vastata kysymyksiin eikä puhu itseään solmuun.

Mutta mitä siitä hyötyy?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat