Kuinka koet joulun ja mitä toivot?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ittse koen, että joulu, joka on mitä perinteisin juhlatraditio, on muuttunut YHÄ JULMEMMAKSI ja kylmemmäksi tradiotioksi MEDIASSA kautta vuosien.
Enää ei päde emotionaalisuus ja muistot.
Nykyään pätee yhä enemmän osta osta osta -mentaliteetti, eli joulusta on juhlana tullut (hävytöntä) pelkkä kauppiaiden ostotraditio. Minulla on vain 3 omaa lahjaa, samoin kuin puolisollani joka minulle ostaa omani. Plus vanhempieni lahjat. Ne ovat kirjoja ja yksi laatuelokuva.
Vanhempani ostavat taas minulle harrastelahjann, (UV lamppu) trooppisten hedelmäkasvien ympärivuotiseen kasvatukseen ynnä ostin itselleni 2 uutta trooppista yllättäen halpaa matelijaa terraarioon...
Menomme ovat alle 150 euroa.
Kuinka moni pystyy samaan? Minä toivon joululta eniten lapsuusjoulujen muistoja, eli musiikin ja yhteenkuuluvuuden ja romatiikan tuomaa tunnelmaa ja paljon hyvää ruokaa, en paljon tavaraa. Ite olin koko yläasteaikani ihastuneena johonkin tyttöön, jota kaihosin ja joille soittelin-
(ei ollut pahemmin kännyköitä, ja ujolta pojalta oli paljon soiittaa) tosin se jäi siihen, vaikka ulkona kävinkin.. Muistan nuoruusjouluni lapsuuden jälkeen romantiikansekaisina... Nostalgiaa.
Nykyään joulu on vain bisnestä. Tunnelmista ja mediasta päätellen.
Ennen jopa media ohjelmatarjonnallaan ja mainosten tunnelmilla myös painottivat emootioita. Hyviä tunteita.

Kommentit (8)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Varsinainen pessimisti

Itse olen - niin kauan kuin muistan - viettänyt Joulua seuraavan kaavan mukaan:
Ensimmäisenä adventtina kaivellaan joulurompelaatikot esiin ja edellisten Joulujen aarteet asetellaan pikku hiljaa esiin: liinoja, kynttilänjalkoja, soittorasioita, tonttuja...
Adventtikalenteri on siis ihan must. (Mulla on Muumi-suklaakalenteri tänä vuonna - tosin ne suklaat menee parempiin suihin.)
Lahjat ja koristeet tehdään pääosin itse, ja tietysti ne joulukortit myös.
Jouluruokia ja varsinkin niitä leipomuksia laitellaan pikkuhiljaa yhdessä kukin kykyjensä mukaan.
Kuusi hankitaan ja sitä asiantuntevasti ihaillaan, vaikka toisinaan se on muistuttanut muotopuolta risukasaa. Mitä karmeampi kuusi, sitä makeammat naurut.
Jouluaattoaamulla mukulat heittävät sitten hepenet kuusen ylle ja niitä ei missään tapauksessa saa mennä oikomaan.
jne.

Se, minkä olen itse huomannut muuttuneen, on lasten halu osallistua Joulun tekemiseen. Odotetaan vain, että kaikki napsahtaa kuin Manulle illallinen.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Kuinka koet joulun ja mitä toivot?

En mitenkään. En suuremmin joulua vietä. Ihan sama minulla jos ei joulua olisikaan. Turhaa lahjojen ostelua ja ruoka orgioita.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

vuosikymmeniä sitten kaiken siihen liittyvän tavara- ja makeiluhössötyksen takia. Myönnän, että ne ovat vain lieveilmiöitä ja että joulua voisi viettää vaihtoehtoisestikin mutta en ole silti muuttanut kantaani tuohon juhlaan.
Koska en pääse kirjastoon kiusaamaan tietokonetta enkä uimahalliin ja jok`ikinen TV-kanava lähettänee vain ajankohtaan liittyvää ohjelmaa, niin haalin kotiin pinon tiede- ja tieteiskirjoja ja uppoudun niihin. Tältä palstalta sainkin jo hyviä kirjallisuusvinkkejä.
Onneksi aikaa, jolloin vaitoehtoja ei juuri ole eli kaikki paikat ovat suljettuna, kestää vain pari päivää.

Vierailija

Joulu merkitsee lähinnä turhaa rahanmenoa. Lapsille on "pakko" ostaa lahjoja, joista ne jaksavat riemuita muutaman päivän ja sen jälkeen ne enimmäkseen päätyvät jätesäkkeihin ja kellariin, mikä minkin verran hajonneina.

Joululauluja olen aina inhonnut. Vain keskiaikainen "Gloria in excelsis Deo" on minusta upea kappale. Joulumusiikki on teennäistä kauppiaiden ylläpitämää jumputusta ja kulkusten tyhjää kilinää.

Joulussa on parasta kynttilät ja tieto talven selän taittumisesta. Joulusta päivä alkaa pidentyä ja se on positiivista. Se on myös alkuperäinen syy keskitalven juhlaan. "Kristillinen sanoma" on keinotekoinen, päälle liimattu väärennös, joka ärsyttää.

Vierailija

Kyll mä vietän.

Sovittiin mun mimmin kans, ett tehdään lahjat itse; mä ostin sellasen tuhannen palan palapelin ja teen sen sill sitt valmiiks.

Sitt se lupas tehdä noit jouluruokii ja mä voin kyll neuvoo sitä. Kinkkuu tietty syödään.

Kuusen mä oon jo kattellu valmiiks; on ihan tossa kehä kolmosen vieress sellanen kuusmetrinen, mutt ihan nätti se latva. Käyn joku yö hakemass.

Uusimmat

Suosituimmat