Nukahtamisen vaikeus

Seuraa 
Viestejä47
Liittynyt15.6.2005

Olen suhteellisen vähäuninen henkilö, sellainen 4-6 tuntia on sopiva määrä, sen yli tai ali niin olen jo väsynyt. Mutta minulle tulee ajoittain jaksoja, jolloin en saa millään unta. Vaikka väsyttäisi kuinka ja sulkisin silmäni en vain nukahda, vaan saatan näin maata tuntejakin mitään tapahtumatta. Tätä kesti esimerkiksi pari vuotta sitten kesällä pari viikkoa ja siitä eteenpäin kuukauden pari epäsäännöllisesti. Yleensäkin nukun pienissä jaksoissa ja heräilen tunnin parin välein, jonka jälkeen nukahtaminen vie puolisen tuntia. Saatan kyllä "torkahtaa" ja nähdä "unta", jotka kuitenkin ovat vain ajatuksiani kuvina ja voin näistä "herätä" koska haluan. Epäilen, että ongelma on itseään ruokkivaa, mitä vähemmän saan nukuttua, sitä enemmän sitä yritän ja sitä vaikempaa se on. Masennustakin on esiintynyt tässä jo vuoden pari. Mikähän auttaisi?

Kommentit (2)

Vierailija
Roori
Olen suhteellisen vähäuninen henkilö, sellainen 4-6 tuntia on sopiva määrä, sen yli tai ali niin olen jo väsynyt. Mutta minulle tulee ajoittain jaksoja, jolloin en saa millään unta. Vaikka väsyttäisi kuinka ja sulkisin silmäni en vain nukahda, vaan saatan näin maata tuntejakin mitään tapahtumatta. Tätä kesti esimerkiksi pari vuotta sitten kesällä pari viikkoa ja siitä eteenpäin kuukauden pari epäsäännöllisesti. Yleensäkin nukun pienissä jaksoissa ja heräilen tunnin parin välein, jonka jälkeen nukahtaminen vie puolisen tuntia. Saatan kyllä "torkahtaa" ja nähdä "unta", jotka kuitenkin ovat vain ajatuksiani kuvina ja voin näistä "herätä" koska haluan. Epäilen, että ongelma on itseään ruokkivaa, mitä vähemmän saan nukuttua, sitä enemmän sitä yritän ja sitä vaikempaa se on. Masennustakin on esiintynyt tässä jo vuoden pari. Mikähän auttaisi?

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::...................

Lopeta ryyppääminen.

Vierailija

Jossain näin hyvän ohjeen: kun et saa unta, niin ajattele ankarasti isoa vihreää nollaa. Kuka sellaisia jaksaa kauaa ajatella ja uni tolee nopsaan.

Eli ei kannata pyöriskellä unettomuuden ajatuksessa. Ennen nukkumaan menoa kannattaa esim. syödä (hiilihydraatit nukuttaa) ja rentoutua.

Uusimmat

Suosituimmat