Nukahtamisen vaikeus

Seuraa 
Viestejä47
Liittynyt15.6.2005

Olen suhteellisen vähäuninen henkilö, sellainen 4-6 tuntia on sopiva määrä, sen yli tai ali niin olen jo väsynyt. Mutta minulle tulee ajoittain jaksoja, jolloin en saa millään unta. Vaikka väsyttäisi kuinka ja sulkisin silmäni en vain nukahda, vaan saatan näin maata tuntejakin mitään tapahtumatta. Tätä kesti esimerkiksi pari vuotta sitten kesällä pari viikkoa ja siitä eteenpäin kuukauden pari epäsäännöllisesti. Yleensäkin nukun pienissä jaksoissa ja heräilen tunnin parin välein, jonka jälkeen nukahtaminen vie puolisen tuntia. Saatan kyllä "torkahtaa" ja nähdä "unta", jotka kuitenkin ovat vain ajatuksiani kuvina ja voin näistä "herätä" koska haluan. Epäilen, että ongelma on itseään ruokkivaa, mitä vähemmän saan nukuttua, sitä enemmän sitä yritän ja sitä vaikempaa se on. Masennustakin on esiintynyt tässä jo vuoden pari. Mikähän auttaisi?

Kommentit (10)

Vierailija
Roori
Olen suhteellisen vähäuninen henkilö, sellainen 4-6 tuntia on sopiva määrä, sen yli tai ali niin olen jo väsynyt. Mutta minulle tulee ajoittain jaksoja, jolloin en saa millään unta. Vaikka väsyttäisi kuinka ja sulkisin silmäni en vain nukahda, vaan saatan näin maata tuntejakin mitään tapahtumatta. Tätä kesti esimerkiksi pari vuotta sitten kesällä pari viikkoa ja siitä eteenpäin kuukauden pari epäsäännöllisesti. Yleensäkin nukun pienissä jaksoissa ja heräilen tunnin parin välein, jonka jälkeen nukahtaminen vie puolisen tuntia. Saatan kyllä "torkahtaa" ja nähdä "unta", jotka kuitenkin ovat vain ajatuksiani kuvina ja voin näistä "herätä" koska haluan. Epäilen, että ongelma on itseään ruokkivaa, mitä vähemmän saan nukuttua, sitä enemmän sitä yritän ja sitä vaikempaa se on. Masennustakin on esiintynyt tässä jo vuoden pari. Mikähän auttaisi?

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::.

Vähennä työntekoa.
Näillä ohjeilla voisi aloittaa.

Vierailija

kokemuksesta tiedän,että esim uusi työpaikka tai joku muu suuri muutos elämässä,voi olla se joka aiheuttaa jonkin aikaa nukahtamisvaikeuksia,pääs on niin paljon uutta tietoo,että siinä käy varmaan ylikierroksilla.Yhtälailla ihanat asiat saattaa tehdä unettomuutta niin kuin huoletkin.Ja vielä kuunmuodostus häiritsee minun unta silloin kun se on.

Vierailija

Nuku enemmän. Käyt ylikierroksilla liian vähäisen unen takia. Aluksi unen lisääminen väsyttää, tiedä kokemuksesta, mutta se auttaa. Nukahtamiseen on vaikeampi antaa neuvoja. Itse keskityn hengityksen seurantaan ja yleensä uni tulee kymmenessä minuutissa. Joskus aiemmin saattoi mennä tunti tai ylikin.

Vierailija

viimesen 18-20 kuukautta olen nukkunut noin 6 tuntia yössä 2 tunnin pätkissä on ihanne tulos. joskus nukun 30min välillä jopa tunnin putkeen
työt on vähintään 2 kertaa viikossa unissa. alkaa jo itseäkin välillä hirvittää

Vierailija
Roori
Olen suhteellisen vähäuninen henkilö, sellainen 4-6 tuntia on sopiva määrä, sen yli tai ali niin olen jo väsynyt. Mutta minulle tulee ajoittain jaksoja, jolloin en saa millään unta. Vaikka väsyttäisi kuinka ja sulkisin silmäni en vain nukahda, vaan saatan näin maata tuntejakin mitään tapahtumatta. Tätä kesti esimerkiksi pari vuotta sitten kesällä pari viikkoa ja siitä eteenpäin kuukauden pari epäsäännöllisesti. Yleensäkin nukun pienissä jaksoissa ja heräilen tunnin parin välein, jonka jälkeen nukahtaminen vie puolisen tuntia. Saatan kyllä "torkahtaa" ja nähdä "unta", jotka kuitenkin ovat vain ajatuksiani kuvina ja voin näistä "herätä" koska haluan. Epäilen, että ongelma on itseään ruokkivaa, mitä vähemmän saan nukuttua, sitä enemmän sitä yritän ja sitä vaikempaa se on. Masennustakin on esiintynyt tässä jo vuoden pari. Mikähän auttaisi?

Valvot vuorokauden putkeen, niin sen jälkeen pitäisi nukuttaa sen verran että saat nukuttua vaikka kellon ympäri.

Vierailija

Vältä roskaruokaa äläkä ainakaan syö tietokoneen ääressä, ulkoile paljon äläkä stressaa työasioilla.

Toisaalta mitäpäsitä stressaamaan myöskään lyhyillä yöunilla, jos ei tunne itseään väsyneeksi Itse toivoisin viikkooni muutamaa lisätuntia, sillä tarvitsen 8-10 tunnin yöunet!

Vierailija
Roori
Olen suhteellisen vähäuninen henkilö, sellainen 4-6 tuntia on sopiva määrä, sen yli tai ali niin olen jo väsynyt. Mutta minulle tulee ajoittain jaksoja, jolloin en saa millään unta. Vaikka väsyttäisi kuinka ja sulkisin silmäni en vain nukahda, vaan saatan näin maata tuntejakin mitään tapahtumatta. Tätä kesti esimerkiksi pari vuotta sitten kesällä pari viikkoa ja siitä eteenpäin kuukauden pari epäsäännöllisesti. Yleensäkin nukun pienissä jaksoissa ja heräilen tunnin parin välein, jonka jälkeen nukahtaminen vie puolisen tuntia. Saatan kyllä "torkahtaa" ja nähdä "unta", jotka kuitenkin ovat vain ajatuksiani kuvina ja voin näistä "herätä" koska haluan. Epäilen, että ongelma on itseään ruokkivaa, mitä vähemmän saan nukuttua, sitä enemmän sitä yritän ja sitä vaikempaa se on. Masennustakin on esiintynyt tässä jo vuoden pari. Mikähän auttaisi?

Mistä masennuksesi johtuu? Veikkaan että syy unettomuuteen löytyy sieltä. Samanlaisia kokemuksia löytyy täältä, harva asia on yhtä rasittavaa kuin nukahtamisvaikeudet. Todellakin itseään ruokkiva oravanpyörä.

Vierailija
Venla-Suvi
Vältä roskaruokaa äläkä ainakaan syö tietokoneen ääressä, ulkoile paljon äläkä stressaa työasioilla.

Toisaalta mitäpäsitä stressaamaan myöskään lyhyillä yöunilla, jos ei tunne itseään väsyneeksi Itse toivoisin viikkooni muutamaa lisätuntia, sillä tarvitsen 8-10 tunnin yöunet!

Mulla sama ongelma, oon hirveä vauva unien suhteen 8-10 menis joka yö

Vierailija

Eräs huonostinukkuva läheinen kertoi löytäneensä ratkaisun: on hyvä maata sängyssä ja miettiä, että onpä kiva tässä makoilla, ei haittaa vaikkei uni tulekaan, makailen ja nautin olostani, on vain hyvä levätä..

Uusimmat

Suosituimmat