Sienet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Copy paste from S24: SIENET: huonosti sulavaa ainesta, en suosittelisi alle 1-vuotiaalle. Mutta jos kastikkeessa on vähän kantarellia tai hitusen herkkusieniä, se ei tietenkään haittaa - kunhan niitä ei kauhallista tarjoa. Sitä paitsi, sienissä on vaikka mitä mutageenisia yhdisteitä luonnostaan (parhaimmissakin ruokasienissä), joten en näkisi niitä pienen ihmisen ruokavalioon sopivina suurissa määrin.
----------------------------------------------------------------------------------

Olen koko ikäni syönyt suht paljon sieniä enkä ole huomannut isompia oireita, no ehkä muut ovat. Mutta mitä mutageenisia yhdisteitä sienissä on? Ennen sieniä pidettiin terveellisinä ja hyviä hivenaineiden lähteenä.

Kommentit (9)

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
MalcomX
Olen koko ikäni syönyt suht paljon sieniä enkä ole huomannut isompia oireita, no ehkä muut ovat. Mutta mitä mutageenisia yhdisteitä sienissä on? Ennen sieniä pidettiin terveellisinä ja hyviä hivenaineiden lähteenä.

Ota huomioon kuinka luotettava siteeraamasi lähde on.

Vierailija

Lainauksesi kuvastaa sieni-inhoa ja ylihuolehtivaa asennetta pieneen lapseen. Jos noita mutageeneja ei viitsi tai osaa eritellä tai antaa lähdeviitettä, ei niitä kannata noteerata.
Pahimmillaan tuon vanhemman (?) asenne juurtuu lapseen tuottaen hänelle haittaa ehkä loppuelänsä ajan. "Ei tätä voi antaa lapselle. Tässä on sieniä". Sopivasti sanoja painotettamalla ja mimiikalla se jää lähtemättömästi lapsen mieleen.

Vierailija

Totta, lainauksen luotettavuus on vähintäänkin kyseenalainen. Tuli vain mieleen , että onko itseltäni jäänyt jotain oleellista tiedostamatta. Vaan kyllähän ihmiset ovat syöneet sieniä läpi vuosituhansien.
Lasten osalta esimerkki tarttuu äärimäisen helposti. Riittää jopa, että vanhempi sisarus karsastaa jotain, niin nuorempi ottaa varmasti mallia. Kersojen totuttaminen monipuoliseen ruokailuun ei aina ole ihan yksinkertaista.

Vierailija

Jos jätetään vaarallisimmat myrkkysienet pois tästä keskustelusta (valkoinen kärpässieni, eräät seitikit jne) on mielenkiintoista, että esim. Wikipedia pitää mustarouskua kunnon ryöppäämisen jälkeen hyvänä ruokasienenä, vaikka se todellisuudessa on mutageeninen sieni, eli sitä ei kenenkään pidä syödä minkäälaisen käsittelyn jälkeenkään.

Keväisin kasvava myrkyllinen korvasieni on myös täysin kielletty ainakin Ruotsissa ja Saksassa, mutta itse syön korvasienikastiketta 2-3 kertaa vuodessa kermassa haudutetun lohen kanssa. (Mmmm, namnam) Korvasieni pitää ensin kuivata perusteellisesti ja sitten vielä varmuuden vuoksi liottaa ja ryöpätä, ennenkuin siitä tehdään herkullista kastiketta.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Itse en lapsena pystynyt syömään muita sieniä kuin korvasientä sienikastikkeessa, koska sain voimakkaita vatsakipuja muista. Isänikin (johon näytän aika suurelta osin perimältäni tulleen) kertoi myös saman suuntaista omasta lapsuudestaan. Nyt aikuisena kyllä ei ole esiintynyt mitään vastaavia ongelmia sienten suhteen, joten herkuttelen aika usein joko omilla keräämilläni tai kaupasta ostamillani sienillä eri tavoin. Voihan olla, että sienten sulattamiseen tarvitaan tietynlainen bakteeristo tms., jota ei kaikilla sitten ihan lapsesta asti ole...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Tarkkailija
Jos jätetään vaarallisimmat myrkkysienet pois tästä keskustelusta (valkoinen kärpässieni, eräät seitikit jne) on mielenkiintoista, että esim. Wikipedia pitää mustarouskua kunnon ryöppäämisen jälkeen hyvänä ruokasienenä, vaikka se todellisuudessa on mutageeninen sieni, eli sitä ei kenenkään pidä syödä minkäälaisen käsittelyn jälkeenkään.

Nykyinen mustarouskun tilanne edustaa melko uutta tietoa. Vielä 1980-luvulla mustrarousku oli kauppasieniluettelossa mutta sitten vuosikymmenen lopulla se poistettiin näiden myrkkyhavaintojen myötä. Itse olen kovastikin syönyt mustaarouskua, koska pidän sen voimakkaasta mausta. Olisiko Wikipedian kirjoittajilla ollut lähteinään turhan vanhoja sienioppaita?

Vierailija

Löysin USA:laiselta sivulta joka käsitteli hallusinogeenisiä ja myrkyllisiä sieniä tiedon että voitatin pintakelmu voi aiheuttaa ripulia.

Uusimmat

Suosituimmat