Teräs, joka lujittuu kolarissa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uuden teräksen ansiosta autoista kevyempi, kestävämpi, ruostumaton, helposti kierrätettävä ja, teräksen kalliimmasta valmistustekniikasta huolimatta, halvempi. Lisäksi:

"Yksi Light&Safe -testeissä käytettyjen terästen erikoinen ominaisuus on, että kolarissa ne muuttuvat itsestään entistä vahvemmiksi. Ilmiö johtuu muokkauslujittumisesta."

http://www.metallitekniikka.fi/doc.te?f_id=1067381

"Erikoismuovattavien, austeniittisten ruostumattomien teräslajien käyttöä henkilöautossa tutkittiin EU:n Kasvu-ohjelman nelivuotisessa Light&Safe -hankkeessa. Projektiin osallistuivat teräsyhtiöt Arcelor, Acerinox ja Outokumpu sekä autonvalmistajat Ford, Fiat ja PSA. Lisäksi mukana olivat Suomesta VTT ja TKK sekä espanjalainen puristintyökaluvalmistaja Batz."

Kommentit (9)

Vierailija

Vastaaja_s24fi kirjoitti:

"Yksi Light&Safe -testeissä käytettyjen terästen erikoinen ominaisuus on, että kolarissa ne muuttuvat itsestään entistä vahvemmiksi. Ilmiö johtuu muokkauslujittumisesta."

Tuo ilmiö ei ole mitenkään uusi eikä erikoinen. Kaivinkoneiden huulilevyissä ja kivenmurskaimen leuoissa on käytetty kova-mangaaniterästä jo ainakin 50 vuotta. Mangaani kun karkenee iskuista.

Vierailija
Ertsu
Vastaaja_s24fi kirjoitti:
"Yksi Light&Safe -testeissä käytettyjen terästen erikoinen ominaisuus on, että kolarissa ne muuttuvat itsestään entistä vahvemmiksi. Ilmiö johtuu muokkauslujittumisesta."

Tuo ilmiö ei ole mitenkään uusi eikä erikoinen. Kaivinkoneiden huulilevyissä ja kivenmurskaimen leuoissa on käytetty kova-mangaaniterästä jo ainakin 50 vuotta. Mangaani kun karkenee iskuista.

Älä viitsi nolata Vastaajaa.

Se ihan oikeesti luulee että se on keksinyt jotakin uutta ja mielenkiintoista. Leikitään mukana niin se tulee iloiseksi.

Se vähän deppaa siitä tuulivesivoimasekoilusta.

Vierailija
Ertsu
Vastaaja_s24fi kirjoitti:
"Yksi Light&Safe -testeissä käytettyjen terästen erikoinen ominaisuus on, että kolarissa ne muuttuvat itsestään entistä vahvemmiksi. Ilmiö johtuu muokkauslujittumisesta."

Tuo ilmiö ei ole mitenkään uusi eikä erikoinen. Kaivinkoneiden huulilevyissä ja kivenmurskaimen leuoissa on käytetty kova-mangaaniterästä jo ainakin 50 vuotta. Mangaani kun karkenee iskuista.

Varmuuden vuoksi: lainaus oli kirjoituksessani mainitusta linkistä. Siellä myös kerrotaan, että "Koko artikkeli on luettavissa Metallitekniikan numerosta 12/2006."

Lainasin vain pienen osan. Jutussa on hiukan lisää muokkauslujittumisesta, josta esimerkkisi ei nähdäkseni kerro.

OZ
Seuraa 
Viestejä126
Liittynyt4.11.2005

Eikös auton kiertokanki tehdä takomalla juuri muokkauslujittumisen takia, vai onko minulla tästäkin vanhentunutta tietoa. Mites nuo entisajan miekat kun niitä lekailtiin viikkotolkulla, ja lämpökäsiteltiiin välillä. Ei tuo taida kuitenkaan olla mikään uusi keksintö.

You may be an idiot but try not be stupid -Winston Groom

Vierailija
OZ
Eikös auton kiertokanki tehdä takomalla juuri muokkauslujittumisen takia, vai onko minulla tästäkin vanhentunutta tietoa. Mites nuo entisajan miekat kun niitä lekailtiin viikkotolkulla, ja lämpökäsiteltiiin välillä. Ei tuo taida kuitenkaan olla mikään uusi keksintö.

Muokkauslujittumisen osalta ei väitetäkkään keksinnöksi, vain erikoiseksi ominaisuudeksi. Ja on se sitä mun mielestä ihan vaan vaikka auton korin osalta.

Vierailija

Lainaus siitä artikkelista: "Teräsmateriaalin lujittamisessa voi käyttää hyväksi myös maalausta. Auton osa saavuttaa silloin lopullisen lujuutensa maalipinnan kuivaukseen käytettävässä vajaan 200 asteen lämpötilassa. Tällaisia teräslajeja on jo käytössä."Joo. Sellaista teräslajia käytetään m.m. venäläisten Mir I ja Mir II- sukellusveneiden miehistöpalloissa. Niiden sukelluspallojen viimeinen lämpökäsittely oli nimeltään "erkautus" ja lämpötila 180°C.

Nuo kyseiset sukellusveneet esiintyvät James Cameronin ohjaamassa elokuvassa "Titanic".

Vierailija

Monet metallilaadut ja seokset eivät ole siinä mielessä vakaita, että niiden ominaisuudet säilyisivät samana maailman tappiin asti. Tuollainen 200 asteen lämpökäsittely vain nopeuttaa tätä ominaista kiteiden järjestäytymistä.

Tiettyyn rajaan asti metallin "vanhetessa" sen lujuusominaisuudet paranevat ja pitemmässä käsittelyssä ne alkavat taas heikentyä. Voidaan laskea esimerkiksi alumiinikiskolle, kuinka monta vuotta se kestää jos käyttölämpötila on vaikkapa 20 astetta. (Normalisti menee monta ihmisikää)

Kun metallissa tapahtuu muokkauslujittumista, ollaan jo varsin lähellä sen murtolujuutta. Metalli ei enää myötää, vaan lopulta katkeaa.

Kuvaajan lineaarinen osa kuvaa jousimaista muutosta kappaleen pituudessa ja myötörajan ylitettyä kappale venähtää hieman, jonka jälkeen tapahtuu muokkauslujittuminen ja käyrä kääntyy taas ylös.

Käytännössä kappaleen tilavuus säilyy vakiona, joten venymäkohta kuroutuu kapeammaksi ja muokkauslujittuminen näkyy siinä, että sama tai suurempi jännitys vaikuttaa yhä kapenevaan poikkileikkauksen pintaan.

Jännitys neliömillimetrille siis kasvaa mitä enemmän kappale venyy ja jos venytys lopetettaisiin, materiaalin lujuus jäisi korkeammaksi (vedon suunnassa), mutta matka murtolujuuteen on silti lyhentynyt ja metallista tulee hauraampi.

Vierailija

Siis autosta saadaan kyllä tehtyä erittäin kestävä todella halvalla, mutta se pitää suunnitella niin että se ottaa vastaan energiaa, jolloin auton runko jarruttaa nopeata hidastumista. Suuret g-voimat ovat vaarallisia

Vierailija
teini
Siis autosta saadaan kyllä tehtyä erittäin kestävä todella halvalla, mutta se pitää suunnitella niin että se ottaa vastaan energiaa, jolloin auton runko jarruttaa nopeata hidastumista. Suuret g-voimat ovat vaarallisia

Ohjaamo ei silti saa rusentua kasaan, joten siinä tarvitaan materiaaleja jotka lujittuvat taipuessaan.

Uusimmat

Suosituimmat