Kannettavan koneen säteilyäkö??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistäs mahtaa johtua kun hankkisin kannettavan koneen ja kun sen kanssa jotain teen niin alkaa naamaa pistelemään, kiristämään ja kutiamaan?? Pöytäkoneen kanssa tätä ongelmaa ole ollut kun se minulla oli ensin.... Kuivattaako tämän koneen tuottama "lämpö" jotenkin?? Ja mikä avuksi??

Kommentit (10)

Vierailija

Työskenteletkö olennaisesti eri asennossa kuin aikaisemmin?

Litteä näyttöhän ei säteile niinkuin pöytäkoneen putkimonitori, joka sekään ei säteile merkittävässä määrin - paitsi tietenkin valoa.

Olisikohan läppärin kannessa jotain vinyyliä tai vastaavaa jolle olet allerginen? Jos se on ihan uusi, niin sieltä voi irrota jotain palonestoaineita jotka myös ärsyttävät herkkiä ihmisiä.

Laita läppäri pöydälle ja kytke siihen vanhan tietokoneesi näppäimistö ja hiiri. Jos näitä käyttämällä ei tule oireita, niin sitten kyseessä on varmaan allergia jollekkin materiaalille mitä koneessa on käytetty.

Vierailija

Kuiva huoneilma kuivattaa ihoa. Hanki kosteusmittari ja seuraa vaikuttaako ilman kostutus tai jokin kosteusvoide asiaan. Kuivasta ihosta juoruaa myös kämmenselkien kuivuus.
Ravintokin voi aiheuttaa tressin ohella ihovaivoja. Muuttuiko tapasi tehdä työtä uuden koneen myötä. Ehkä enemmän koneella hankalassa työasennossa.

Tiekkari on yllättävän raskas työkalu.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minä olen havainnut kannettavan kanssa samantapaisen ilmiön. Kun pidän kannettavaa sylissä sen ollessa päälle kytkettynä, milloin mitäkin kohtaa pistelee ja polttaa, käytännössä eniten reisiä ja vatsaa. Reisissä saattaa tuntua myös pakotusta. Pistelyä on havaittavissa etenkin, jos esimerkiksi läppärin etureuna hipoo vatsanahkaa. Pidin ilmiötä aluksi lämmöstä johtuvana, mutta sittemmin olen havainnut, että samanlaisia tuntemuksia tulee myös juuri avatulla, "kylmällä" koneella, mikä tuntuu jo aika pelottavalta. Koneen "pistävä" kohta tuntuu aina käteen normaalin lämpöiseltä, ts. ei kuumalta. Tuntemusten vuoksi pidän läppärin sylikäyttöä nykyään jossain määrin epämiellyttävänä.

Olen aina suhtautunut skeptisesti sähköallergiaan ja muihin foliohattujuttuihin, mutta läppärien suhteen skeptisyyteni on muuttunut kummastelevaksi epäilyksi. Kannettavathan toimivat nykyään mikroaaltotaajuuksilla (omani 2.16GHz), enkä yhtään ihmettelisi jos kone jotenkin vuotaisi jostain, ts. joku koneen kohta toimisi (huonona) antennina ja keho reagoisi mikroaaltosäteilyyn.

Toisaalta ihmisen tuntoaisti on kyllä aika outo, ja esimerkiksi samanaikainen viileän ja lämpimän aistiminen yllättäen sattuu. Heurekassa on tähän liittyvä hätkähdyttävä demonstraatio, jossa viileä ja lämmin vesi kiertää vierekkäisissä kuparikierukoissa, ja siihen tarttuminen tekee sangen kipeää, vaikka kumpikaan putki erikseen ei ole mainittavan lämmin eikä kylmä. Saman ilmiön olen havainnut myös esimerkiksi uimahallin poreammeessa, jossa lämpimään veteen puhalletaan viileää ilmaa; ilmaa kuplivan reiän osuessa sopivaan kohtaan tuntuu polttavaa kipua. Niinpä myös läppärin piikittely voi jostua jostakin tämänkaltaisesta ilmiöstä, kukaties mikroaalloilla höystettynä, mene ja tiedä.

Vierailija

Tietokoneessasi ei käytännössä ole mitään pitempää antennina toimivaa pätkää, koska mikroaaltotaajuudet ovat rajattuina prosessorin sisään.

Prosessorin ulkoinen kelloväylä toimii 200 MHz taajuudella ja prosessori tahdistaa itsensä tietyllä kertoimella tähän taajuuteen. Jos mikroaaltoja karkaisi merkittävissä määrin prosessorista, se ei toimisi koska energiahäviöt haittaisivat signaalien kulkua ja viereisiin johtimiin vuotanut säteily sekoittaisi prosessorin.

Prosessori, sen lisäksi että se on koteloitu metalliin, on vielä ympäröity metallisilla jäähdytinelementeillä, jotka imevät itseensä mahdollisen karkuun pääsevän säteilyn. Prosessorin tehosta erittäin lähelle 100% muuttuu muutenkin lämmöksi jo itse prosessorin sisällä ja teholuokka on 30 - 60 W.

Vierailija

Tuntuuko läppärin levyasemien pyöriminen värähtelynä, kun se on sylissä? Se voi aiheuttaa lämmön ja väsymyksen lisäksi tuntemuksia.

Itselläni pelkkä hyvin indensiivinen työskenely väsyksiin saakka aiheuttaa vastaavanlaisia tuntemuksia.

Uuden koneen käytön tuoma jännitys voi aiheuttaa sekin jotai ylimääräistä kihinää.

Vierailija
iina80
Mistäs mahtaa johtua kun hankkisin kannettavan koneen ja kun sen kanssa jotain teen niin alkaa naamaa pistelemään, kiristämään ja kutiamaan?? Pöytäkoneen kanssa tätä ongelmaa ole ollut kun se minulla oli ensin.... Kuivattaako tämän koneen tuottama "lämpö" jotenkin?? Ja mikä avuksi??

Ensimmäinen kysymys: onko läppärissäsi wlan (langaton lähiverkko) ja/tai bluetooth? Toinen kysymys: ovatko näiden mikroaaltosäteilijöiden lähettimet päällä (ilmaisinmerkkivalot päällä)?

Mikäli langattomia optioita löytyy ja ne ovat päällä, säteilevat ne ympäristöönsä mikroaaltotaajuista sähkömagneettista säteilyä kännyköiden tapaan, tosin eri tehotiheyksillä ja signaalimuodoilla. Tässä tapauksessa kehoitan sammuttamaan läppärin mikroaaltotaajuset lähettimet (ohjekirjasta tarvittaessa apua) ja käyttämään langallista lähiverkkoliitäntää, jos wlan on nyt käytössä (huomio myös mahdollinen ADSL-modeemin/kytkimen radiolähettimen sulkeminen)

Jos lähettimien sulkeminen ei omin voimin onnistu, käänny myyjän tai maahantuojan puoleen.

Vierailija
iina80
alkaa naamaa pistelemään, kiristämään ja kutiamaan??

Tiedän tunteen. Ongelma on yleinen, mutta siihen on hoitokeino. Raapiminen.

Vierailija

Itselläni on samanlaista kokemusta taskutietokoneesta. Jos taskutietokone oli kytkettynä pöytäkoneen usb-väylään, niin taskutietokonetta ei voinut pitää kädessä kuin korkeintaan sen 30min, kun kättä alkoi pistelemään ja kutittamaan. Se tuntui suunnilleen samalta kuin 100v jännite pienellä virralla.

Vierailija

Mittailkaapa volttimittarilla jännitteitä oman ruhon ja koneen väliltä. Toinen mittarin johto käteen, ja toisella koittelee läppärin runkoa. Monesti verkkolaite vuotaa suuriakin jännitteitä koneen metalliosiin. (virta on olematon, mutta jännite tuntuu nipistelynä) tai sitten jännite tulee nettipiuhan kautta. Tietenkin, jos koneessa muovirunko kauttaaltaan, silloin näin ei voi käydä. Tai täysin langaton toiminta. Myöskin voi koittaa mahdollista säteilyä saada pyydystettyä esim folioon. Kone päälle, foliota vaikkapa näytön eteen. Sitten volttimittarilla mittaamaan taas folion ja oman kehon jännite-eroja. Tällöin tulee mieleen, jotta joku koneessa nostaa ympärilleen suurjannitekentän.

Joistain vahvistimien, radioiden, metallisien valaisimien, jne laitteiden rungosta saattaa saada mittarilla yli sadan voltin lukemia omaa kehoa vasten. Ja sen tuntee hyvin etusormen selkäpuolella koittelemalla. Sormea kun liikuttelee laitteen kuorta myöden kevyesti, tuntuu 50 hz taajuinen värinä sormeen hyvin. Virrasta riippuen, saattaa tuntua aivan selkeää nipistelyäkin. Aivan kuin sileä materiaali olisikin piikikäs.

Vierailija
cmazy
Itselläni on samanlaista kokemusta taskutietokoneesta. Jos taskutietokone oli kytkettynä pöytäkoneen usb-väylään, niin taskutietokonetta ei voinut pitää kädessä kuin korkeintaan sen 30min, kun kättä alkoi pistelemään ja kutittamaan. Se tuntui suunnilleen samalta kuin 100v jännite pienellä virralla.

Sama vika. Syy on maadoituksessa, tai lähinnä siinä että tietokone ei ole asiallisesti maadoitettu.

Jos talossa on ns. nollatut rasiat, tai maadoitusta ei ole, pöytätietokone tosiaan kehittää runkoonsa noin 100 voltin jännitteen, joka kulkee mm. USB johdon maapiuhaa pitkin kaikkiin tietokoneeseen kytkettyihin laitteisiin ja niiden metallirunkoihin.

Sähköstaattisten purkausten välttämiseksi kannettavien laitteiden muovirungotkin tehdään osin sähköä johtavasta materiaalista, jolla saadaan vähennettyä myös laitteiden lähettämiä häiriöitä (faradayn häkki).

Minä olen kirvannut digisovittimen ja sen antennin kanssa. Jos erehtyy koskemaan lämpöpatteriin samaan aikaan, alkaa oikein nipistellä ikävästi.

Uusimmat

Suosituimmat