Kuinka nopeasti olet oppinut uuden kielen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka nopeasti olet oppinut uuden kielen? Tarkoittaa siis että osaa kieliopin lähes täydellisesti ja suurimman osan yleisimmistä sanoista. Itse ajattelin kokeilla kuinka nopeasti onnistun. En ole koskaan aikaisemmin opetellut yhtään espanjaa ja päätin nyt kokeilla paljonko opin 2 kuukauden ja viikon aikana. En opiskele kuin vähän päivässä kun haluan tehdä muutakin mutta tarkoituksena olisi oppia se tuossa ajassa (yllä olevin kriteerein). Lainasin tänään kirjastosta muutaman kirjan joita lukemalla opiskelen. Netistä ajattelin myos jossain vaiheessa etsiä jotain opetusmateriaalia. Kaikki muutkin vaan yrittämään! Joku joskus televisiossa muistaakseni oppi viikossa vai olikohan se kahdessa islantia, mutta hänellä oli tosin opettaja. Kaikki vaan pistämään paremmaksi

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Olen oppinut Enkun vaiheittain , mutta itse oppimisharppauksin ei ole mennyt aikaa yhteensä viikkoja enempää. Telkun vaikutus hämärtää asiaa.

Saksan matkailusanaston ja "kieliopin opin parissa viikossa, jotta ainakin ymmärrän, mistä puhutaan (350 sanaa).

Joku kielihirmu oli opetellut muistaakseni vastaavan 300 sanaa ja perussäännöt viikoissa käyttäen sanakirjaa ja jotain viihdekirjaa. Oliko se 21 kieltä.

Vierailija

Englannin opin mielestäni jo aikoinaan koulussa. Oli pieni yllätys kun piti sitten alkaa duunin vuoksi kommunikoimaan tosissaan "Lontoon kielellä". Sitä kuvittelee hallitsevansa kielen mutta tosipaikan tullen huomaakin olevansa melkoinen aloittelija. Sittemmin työkieleni oli Englanti lähes 10 vuotta ja ajan mittaan käytännön kielitaito parani reippaasti.

Espanjan oppimiseen meni kolme - neljä kuukautta, tosin tämä edellyttää että kieltä voi/on pakko käyttää päivittäisessä kanssakäymisessä ihmisten kanssa vaikkapa työn vuoksi. Mutta... vielä nykyisinkin tulee tilanteita missä saa olla tarkkana siitä mitä suustaan päästää pihalle. Opitusta Espanjan kielestä on vielä piiiitkä matka käytännön puhekieleen.

En vielä tänäkään päivänä ymmärrä välttämättä sanaakaan jos kaksi Andalucialaismummoa juoruaa keskenään kadunkulmassa

pöhl
Seuraa 
Viestejä878
Liittynyt19.3.2005
aleksialeksi
Joku joskus televisiossa muistaakseni oppi viikossa vai olikohan se kahdessa islantia, mutta hänellä oli tosin opettaja.

Tämä joku oli Daniel Tammet.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Seura-lehdessä oli muinoin Pentti Saarikosken ja Hannu Salaman yhteishaastattelu otsikolla "Legendoja ollaan, myyteiksi tullaan." Siinä Pentiltä tiedusteltiin: "Pitääkö paikkansa että opit uuden kielen päivässa." Saarikoski vastasi: " Ei pidä, joskus on mennyt jopa viikko." Noita aikoja en nyt varmuudella muista, mutta jotain tuollaista se oli.

Lierikki Riikonen

Vierailija
Puuhikki
aleksialeksi
Joku joskus televisiossa muistaakseni oppi viikossa vai olikohan se kahdessa islantia, mutta hänellä oli tosin opettaja.

Tämä joku oli Daniel Tammet.

Savantit...

Vierailija
aleksialeksi
Kuinka nopeasti olet oppinut uuden kielen? Tarkoittaa siis että osaa kieliopin lähes täydellisesti ja suurimman osan yleisimmistä sanoista. Itse ajattelin kokeilla kuinka nopeasti onnistun. En ole koskaan aikaisemmin opetellut yhtään espanjaa ja päätin nyt kokeilla paljonko opin 2 kuukauden ja viikon aikana. En opiskele kuin vähän päivässä kun haluan tehdä muutakin mutta tarkoituksena olisi oppia se tuossa ajassa (yllä olevin kriteerein). Lainasin tänään kirjastosta muutaman kirjan joita lukemalla opiskelen. Netistä ajattelin myos jossain vaiheessa etsiä jotain opetusmateriaalia. Kaikki muutkin vaan yrittämään! Joku joskus televisiossa muistaakseni oppi viikossa vai olikohan se kahdessa islantia, mutta hänellä oli tosin opettaja. Kaikki vaan pistämään paremmaksi
Espanjaahan on suomalaisen suhteellisen helppo oppia kun sielläkin kirjain vastaa suurin piirtein sanottua?

Vierailija

Kahdessa kuukaudessa natiivipuhujan tasolle. Olin tosin kolme, siinä iässähän lapset ovat kuin sieniä, ja imevät kaiken niitä ympäröivän

Vierailija
tyson
Ruotsikin on vaikeaa minulle - johtuiu melko pitkälti omasta kaiskuudestani.

7 vuotta ruotsia opiskelleena en osaa ostaa edes jäätelökioskilta jäätelöä ruotsiksi. Pitäisiköhän pakkoruotsi lopettaa kouluista.

Vierailija

Kuulostaa aika nopealta tahdilta tuo reilu kaksi kuukautta. Passiivisesta kielitaidosta, esim luetun tai kuullun ymmärtäminen, on vielä matkaa kielen aktiiviseen tuottamiseen itse. Mutta meitähän on moneksi, kuten tämä herra joka oppi islannin viikossa.

Onnea opiskeluun ja muistathan raportoida tänne projektistasi!

Vierailija

Nimemerkki aleksialeksi ei tainnut muistaa. Surullista.

Vastaus otsikon kysymykseen.
Englanti: Vaikea sanoa, milloin kieli on "opittu". 12-vuotiaana en osannut vielä sanoa "Miksi X:ssä on kauppa?" englanniksi. Sanoisin että oppimiseen kului 5-7 vuotta.
Ruotsi: Perusteet opin noin puolessa vuodessa.
Ranska: En tainnut koskaan osata kieltä kunnolla, vaikka opiskelin sitä 1997-2006.

Vieraista kielistä englanti sujuu, ruotsi tyydyttävästi ja ranskan opiskelun lopetin 2006, koska lukion opettaja ei osannut opettaa eikä ollut motivaatiotakaan oppia hankalaa kieltä. Sen jälkeen opiskelin perusteet latinasta ja japanista. Kumpaakaan en ole käyttänyt noin vuoteen, mistä johtuen kielet ovat unohtuneet lähes täydellisesti. Samoin ranska on unohtunut.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
Jari
tyson
Ruotsikin on vaikeaa minulle - johtuiu melko pitkälti omasta kaiskuudestani.

7 vuotta ruotsia opiskelleena en osaa ostaa edes jäätelökioskilta jäätelöä ruotsiksi. Pitäisiköhän pakkoruotsi lopettaa kouluista.

Kyllä se on ihan oikea paikka veroeurojen käyttöön. Itse osaan ainoastaan legendaarisen "När går nästä bussen till Slussen?". Mahdollisesta vastauksesta en kyllä tajua sitten mitään. Miten siis tulisin toimeen jos ei pakkoruotsia olisi aikanaan opetettu?

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija
aleksialeksi
...espanjaa...

Minä olen kolmen päivän opiskelun jälkeen tilannut sujuvasti ravintolassa katalonialaista kyrpää ja saanut kanaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat