Päästöoikeuksia ihmisille

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

No nyt ilma puhdistuu, kun ihmiset alkaa keskenään käymään päästökauppaa!

YLE
Brittiministeri ehdottaa päästöoikeuksia myös kansalle
Julkaistu 12.12.2006, klo 12.49 (päivitetty 12.12.2006, klo 12.56)

Britannian ympäristöministerin David Milliband ehdottaa, että myös kansalaisille voitaisiin myöntää päästöoikeuksia. Kansalaiset saisivat eräänlaisen luottokortin, jota käytettäisiin aina, kun he ostavat esimerkiksi polttoainetta tai lentolipun.
Ihmiset voisivat myös teollisuuden tapaan myydä päästöoikeuksiaan, jos eivät käytä itse kaikkia tai tarvitessaan ostaa niitä muilta. Päästöoikeustilejä voitaisiin kohdella kuin pankkitilejä.
...
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id49069.html

Epäilen homman kaatuvan siihen, että talous menee kuralle kun ihmiset vähentävät saastuttavaa kulutusta.

Kommentit (7)

Vierailija

Sinänsä kuulostaa hienolta idealta. Vielä jos päästöoikeuksia jaettaessa otetaan huomioon asuinpaikka ja kulkumahdollisuudet töihin, eli harvaan asutulla seudulla asuva saisi enemmän kuin kaupunkilainen, koska ei omaa mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä. Kaupungeissa voitaisiin päästömaksuilla rahoittaa mm. julkista liikennettä.

Vierailija
Agnes
Sinänsä kuulostaa hienolta idealta. Vielä jos päästöoikeuksia jaettaessa otetaan huomioon asuinpaikka ja kulkumahdollisuudet töihin, eli harvaan asutulla seudulla asuva saisi enemmän kuin kaupunkilainen, koska ei omaa mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä. Kaupungeissa voitaisiin päästömaksuilla rahoittaa mm. julkista liikennettä.

Kunnat ja muut aluehallintoon kuuluvat voisivat huomioida paikallisia olosuhteita jonkinlaisella 'päästöverohyvityksellä'. Ehdotonta oikeudenmukaisuutta ei voi saavuttaa, mutta kokonaisuutena sitä voisi noin parantaa.

Kuka lie keksiny ajatuksen. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Suomessa on jo kuntakohtaisia päästötavoitteita, vapaaehtoisia.

Vierailija

Eihän talous kuralle mene, jos kulutusta vähennetään. Tuskin nykyaikana ihmiset tyytyvät istumaan vain rahojen päällä, vaan kulutus siirtyisi pois kerskakulutuksesta ja enemmän palveluiden käyttöön ja laadukkaampien tavaroiden käyttöön. Näin minä asian näkisin. Jollakinhan se naapuri on saatava kateelliseksi!

Minusta henkilökohtaine kortti olisi hyvä. Alkuun se voisi olla ihan maksutonkin, ihmisten valistusväline kulutustavoista. Ja sitten voisi vähitellen siirtyä kaupalliseksi välineeksi. Mikäs sen parempi kuin olla viherpiiperönä ja netota sillä vielä rahaa! Kierrätyksen sun muun mukaan ottaminen korttiin olisi kyllä aikasta vaikeaa ja kuitenkin iso osa ympäristöystävällisyyttä.

Eli en tekisi korttia vain matkustusmääriin pohjautuen. Niitä on helpompi verottamalla säännellä. Vaan kortti, joka ottaa kaiken mukaan - jos sellainen olisi mahdollista.

Vierailija
Marsupilami
Eihän talous kuralle mene, jos kulutusta vähennetään. Tuskin nykyaikana ihmiset tyytyvät istumaan vain rahojen päällä, vaan kulutus siirtyisi pois kerskakulutuksesta ja enemmän palveluiden käyttöön ja laadukkaampien tavaroiden käyttöön. Näin minä asian näkisin. Jollakinhan se naapuri on saatava kateelliseksi!

Minusta henkilökohtaine kortti olisi hyvä. Alkuun se voisi olla ihan maksutonkin, ihmisten valistusväline kulutustavoista. Ja sitten voisi vähitellen siirtyä kaupalliseksi välineeksi. Mikäs sen parempi kuin olla viherpiiperönä ja netota sillä vielä rahaa! Kierrätyksen sun muun mukaan ottaminen korttiin olisi kyllä aikasta vaikeaa ja kuitenkin iso osa ympäristöystävällisyyttä.

Eli en tekisi korttia vain matkustusmääriin pohjautuen. Niitä on helpompi verottamalla säännellä. Vaan kortti, joka ottaa kaiken mukaan - jos sellainen olisi mahdollista.

Talous pyörii yllättävän paljon juuri liikenteen varassa. Jos liikenne (kuljetus), tai jotkin sen muodot, käy kannattamattomaksi, kuljetuksen hintaa pyritään nostamaan. Tämä näkyy nopeasti kaiken tavaran ja palveluidenkin hinnannousuna. EU-tasolla mietitään 'pää puhki' miten voisi erottaa liikenteen vaikutus talouskasvusta tai edes vähentää sitä.

Toisaalta liikenne, etenkin lentoliikenne, on suuri ilman saastuttaja. Lentoliikentaan polttoaineverovapaudeta tulisi heti luopua ja siirtyä sielläkin linjalle 'saastuttaja maksaa'.

Vierailija
bena
Hernekeiton myynti romahtaa ja Jalostaja menee konkursiin.

Juuri meinasin pohtia tuohon aineenvaihduntaan liittyen, että kuinka paljon enemmän urheilevat ihmiset puhkuvat hiilidioksidia ilmakehään kuin kotonaan istuvat hissukat. Mutta jos vakavasti puhutaan niin taitaa olla merkityksetöntä autoilun ym. ylellisyyden rinnalla. Ei kannata pidättää hengitystä tai suolikaasuja.

Vierailija

^Mutta toisaalta sohvalla istuvat pörisevät toisesta päästään metaania hyvinkin tiuhaan. Metaani on hiilidioksidia pahempi kasvihuonekaasu.

Vastaaja_s24fi

Talous pyörii yllättävän paljon juuri liikenteen varassa. Jos liikenne (kuljetus), tai jotkin sen muodot, käy kannattamattomaksi, kuljetuksen hintaa pyritään nostamaan. Tämä näkyy nopeasti kaiken tavaran ja palveluidenkin hinnannousuna. EU-tasolla mietitään 'pää puhki' miten voisi erottaa liikenteen vaikutus talouskasvusta tai edes vähentää sitä.

Toisaalta liikenne, etenkin lentoliikenne, on suuri ilman saastuttaja. Lentoliikentaan polttoaineverovapaudeta tulisi heti luopua ja siirtyä sielläkin linjalle 'saastuttaja maksaa'.

Juu, niin pyörii. Tarkoitin vain, että se on niin "keskitetty" polttoaineen kulutusmuoto, että sitä olisi helpompi rajoittaa verotuksella kuin millään korttiratkaisuilla (varsinkin kun korteilla olisi luultavasti suht. helppo huijata).

Juu, saastuttajat maksamaan. Vaikka eipä noi lennot nytkään halpoja ole.

Toimisiko myös sellainen, että puoliksi tyhjillään oleville rekoille tulisi saastutusvero?

Lentokoneilla lennelleille hedelmille ja vihanneksille myös veroa. Ei niitä tomaatteja tartte Espanjasta asti raahata, jos lähes samalla hinnalla niitä saisi esim. Puolasta laivalla.

Kuinka suuri osa ja miten kaukaa tulevat vihannekset kulkevat lentokoneella? Ja kuinka paljon laivalla? Vai tuleeko nykyisin laivalla enää muuta kuin tilpehööriä Kiinasta?

Uusimmat

Suosituimmat