Mielisairaaksi toteaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarina on pitkä, eikä se muille kuulu.. mutta nipsastaan siitä tämä kysymys irralleen. Tilanne johti lääkärille, jossa päädyttiin tällaiseen hoitoon:

Tuttava sai phenazepamia (puoliintumisaika 60h) lähes yliannostuksen (sydämen pysähtyminen lähellä, harkittu sydänhierontaa) ja tuohon päälle haloperidolia (puoliintumisaika 21h). Ensimmäinen lääke on venäläinen lääke, rauhoittava ja jotain sukua bentsoille. Jälkimmäinen on taas vahva lääke deliriumiin, skitsofreniaan, yms mielisairauksiin.

Tämän jälkeen tälle tehtiin (käsittääkseni n. 24h kuluttua) diagnoosi, jonka johdosta pakkohoitoon.

Onko todellakin niin, että tässä maassa voidaan tehdä diagnoosi ERITTÄIN VOIMAKKAASTI lääkehumalassa olevalta henkilöltä? Henkilö ei itse muista edes koko käytyä keskustelua. Oletuksena tässä tapauksessa kuitenkin on, että terve henkilö on suljetulla osastolla lääkittävänä/hoidettavana, vaikka tämä päätös on mielipuolisesti tehty.

Lain mukaan on 14 päivää aikaa tehdä valitus tästä päätöksestä, voiko näillä perustein lähteä kumoamaan tuota päätöstä? Lainoppineet ja lääkärit, kommentteja!

Kommentit (9)

Vierailija

Ottiko tuttavasi lääkkeet itse, omasta tahdostaan. Itsemurhayritysten tapauksissa voidaan kai laittaa pakkohoitoon.

Minkä ICD-luokituksen perusteella tuttavasi hoitoon joutui?

Vierailija
Mikko_-Procyon-
Tarina on pitkä, eikä se muille kuulu.. mutta nipsastaan siitä tämä kysymys irralleen. Tilanne johti lääkärille, jossa päädyttiin tällaiseen hoitoon:

Tuttava sai phenazepamia (puoliintumisaika 60h) lähes yliannostuksen (sydämen pysähtyminen lähellä, harkittu sydänhierontaa) ja tuohon päälle haloperidolia (puoliintumisaika 21h). Ensimmäinen lääke on venäläinen lääke, rauhoittava ja jotain sukua bentsoille. Jälkimmäinen on taas vahva lääke deliriumiin, skitsofreniaan, yms mielisairauksiin.

Tämän jälkeen tälle tehtiin (käsittääkseni n. 24h kuluttua) diagnoosi, jonka johdosta pakkohoitoon.

Onko todellakin niin, että tässä maassa voidaan tehdä diagnoosi ERITTÄIN VOIMAKKAASTI lääkehumalassa olevalta henkilöltä? Henkilö ei itse muista edes koko käytyä keskustelua. Oletuksena tässä tapauksessa kuitenkin on, että terve henkilö on suljetulla osastolla lääkittävänä/hoidettavana, vaikka tämä päätös on mielipuolisesti tehty.

Lain mukaan on 14 päivää aikaa tehdä valitus tästä päätöksestä, voiko näillä perustein lähteä kumoamaan tuota päätöstä? Lainoppineet ja lääkärit, kommentteja!

Jos henkilö on todellakin terve niin ei häntä siellä suljetulla kovin kauaa pidetä vaan hänet pyritään kotiuttamaan mahdollisimman nopeasti.
Ja tosiaan mitä tarkoittaa tuo "tuttava sai"? Myrkytettiinkö hänet vai ottiko hän lääkkeensä itse?

Vierailija

Hakeutui itse ulkomailla konsulaattiin erinäisten käänteiden myötä, josta ohjattiin lääkärille, joka tämän annostuksen määräsi. Lääkäri ei ollut puhunut samaa kieltä ja tulkkauksista oli kuunnellut n. 25%, muttei kaikkea. Ei siis ottanut itse näitä vapaaehtoisesti, luuli tietenkin saavansa oikeaa hoitoa ja turvaa.

Ihan kaikista käänteistä minä en tiedä mitään, kirjoitan niiltä osin kuin pystyn.

Vierailija

Oliko fenatsepaamin määrääminen siis aiheellista vai ei, ilmeisesti jonkinlainen psyykkinen häiriötila kuitenkin oli kyseessä (toksinen psykoosi, kenties?)... koska vielä haloperidoliakin määrättiin päälle. Hankala arvioida onko hoidolle ollut oikeita perusteita.

Vierailija

Näyttää siltä, että tämä diagnoosi on laadittu jo 15h tämän lääkkeen antamisen jälkeen. Pitoisuudet veressä ovat olleet silloin vielä lähellä huippuarvoja. Nuo "mömmöt" vaan vaikuttavat olevan sen tason kamaa, että normaali lääkkeitä välttävä kansalainen on ollut takuulla tillin-tallin..

Voi vaan sanoa, että "In Finland we have thing called REILU MEININKI".

Vierailija
tiäremiäs
Sun kaveristas ei oo enään mihinkään, kannattaa toki tukena pysyä jos vaikka siitä paranis.

Taitaa työtkin mennä, jos juttu leviää sinne suuntaan.

On se niin p..., että kukaan ei uskalla mennä psyykkisisten vaivojen takia edes lääkäriin, koska niin helposti saa hullun leiman.

Vierailija
liis@

On se niin p..., että kukaan ei uskalla mennä psyykkisisten vaivojen takia edes lääkäriin, koska niin helposti saa hullun leiman.

Itseasiassa sen saaminen on aika vaikeaa. Edes sellaiset, jotka haluaisivat vapaaehtoisesti hoitoon (esimerkiksi itsetuhoisuuden vuoksi) eivät sinne pääse. On tapauksia, joissa ihminen on käyttäytynyt erittäin itsetuhoisesti monta kertaa saman viikon aikana, mutta lääkärit katsovat, ettei hän ole vaaraksi itselleen.

Uusimmat

Suosituimmat